Heiligdom van Ptah en Meretseger bij Deir el Medina

Moderator: yuti

Heiligdom van Ptah en Meretseger bij Deir el Medina

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 27, 2010 4:27 pm

Het Heiligdom van Ptah en Meretseger ligt tussen Deir el Medina en de Vallei der Koninginnen, en is zeer makkelijk te bereiken.

Afbeelding
Op bovenstaande foto sta ik met mijn rug richting Deir el Medina en kun je links het Heiligdom zien en in de verte de Vallei der Koninginnen.
Zo hoog hoef je niet – de aangelegde moderne trap op - te klimmen; de pijl links toont het lager gelegen pad dat van de heuvelrug ten westen van Deir el Medina naar de Vallei der Koninginnen loopt en dus lang het Heiligdom passeert.

Afbeelding

Afbeelding

Op het internet zijn twee zeer mooie pagina’s te vinden over deze site …
http://egyptsites.wordpress.com/2009/02 ... eretseger/
maar vooral:
http://xy2.org/lenka/Ptahshrine.html
Deze zeggen het allemaal al, dus wat kan ik hieraan nog toevoegen? Misschien nog een paar foto’s. Sommige zijn hopelijk een kleine aanvulling op beide bovenvermelde websites.

Op de mooie webpagina van Lenka and Andy Peacock staat:
“ Stone walls surround an irregular courtyard of the large cave-like shelter at the southern end. During Coptic period it was used by hermits. Nowadays it is know by locals as "the snake room".
Slangenkamer? Toepasselijk natuurlijk als je weet wie hier vereerd werd. Ik denk dat het over dit gat in de rots gaat … zou het ooit een kapel geweest zijn?
Afbeelding

Ik vermoed van wel, omdat er rechts van die ‘spelonk’ een in de rotswand uitgehakte stèle te zien is (met moderne graffiti) :
Afbeelding

Onderstaande is dan duidelijk wel een kapel, misschien ook een uitstekende plaats voor slangen … tegen slangen zal het wel niet helpen en ik heb geen idee of het een goeie tactiek is, maar om slapende honden wakker te maken gooi ik altijd eerst een steentje in zo’n donker gat.

En in die kapel is er een niche:
Afbeelding

Afbeelding

Indien ik de indeling van in de ‘Topographical Bibliography of Ancient Egyptian Hieroglyphic Texts, Reliefs and Paintings, I The Theban Necropolis, Part II Royal tombs and Smaller Cemeteries’ (by Bertha Porter & Rosalind L.B. Moss) correct volg, dan is dit Kapel G, waarin nog kleuren te zien zijn:
Afbeelding

Ook bij Kapel G, deze afbeelding van Isis voor Osiris:
Afbeelding

Kapel B laat een dubbelscène zien ... Ramses III voor Amon-Re en voor Ptah:
Afbeelding

Kapel C … de jonge Ramses III gezoogd door Meretseger voor Re-Horachte, en Ramses III voor Amon-Re:
Afbeelding

Afbeelding

Kapel D … met een detail van de bewaarde kleuren:
Afbeelding

Afbeelding

Kapel E … Setnacht met Moet en Hathor, en ontvangt heb-sed
viewtopic.php?f=15&t=103&start=15
van Amon-Re - en Ptah:
Afbeelding

Nog eentje om het af te leren, waarop Meretseger:
Afbeelding

Het is een hele speciale site waar ik ooit nog eens naartoe wil.

Die indeling in kapellen (A-G) heb ik dus uit P&M, maar er staat geen grondplan bij van de site, dus het is mogelijk dat ik ergens verkeerd zou zijn met de alfabetische benaming van de kapellen die ik bij de foto's geplaatst heb. Indien iemand me een plan met die aanduidingen kan bezorgen, zou ik dat zeer op prijs stellen. In P&M wordt verwezen naar Bruyère, ‘Mert Seger’, en dat zal ongetwijfeld Bernard Bruyère zijn, ‘Mert Seger à Deir el-Médineh’, MIFAO 58, Cairo 1930.
Komt die A-G indeling van hem?
(Zijn nota’s ‘Fouille de Mert Seger’ zijn wel op het internet te raadplegen, zonder grondplan echter dacht ik.)

En waarom post ik dit in de rubriek 'Nieuwe Rijk'? Omdat ik denk dat er op deze site nog weinig activiteit geweest is na die periode.

En ik kreeg onlangs een email met de vraag om een drietal foto's die op het forum verschenen zijn door te sturen voor een werk ... geen idee hoeveel mensen deze mededeling hier in deze post toevallig zullen lezen, maar omdat het er eentje is met veel foto's wou ik nog eens het volgende uitleggen: alle foto's waarop geen © staat zijn door mij genomen, geen probleem om die te gebruiken. Foto's waarop een © staat zijn vanzelfsprekend van andere mensen die mij toestemming gegeven hebben hun foto's te gebruiken, maar enkel voor het forum.
Maar omdat al mijn foto's op Pr Kmt in klein formaat geplaatst worden, kun je grotere formaten gewoon krijgen op aanvraag.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Heiligdom van Ptah en Meretseger bij Deir el Medina

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 15, 2010 8:13 pm

Op een kleine stèle nu in het British Museum , staat een geknielde man tegenover wat beschreven wordt in ‘’Hymnes et Prières de l’Egypte Ancienne’ (André Barucq et François Daumas, Les Editions du Cerf, 1979-2009) als “de godin waarvan haar naam boven haar geschreven staat”.

Als titel voor het gebed staat:
Prière d’un aveugle of Gebed van een blinde.

Het gaat ongeveer zo:

Lof voor uw ka Meret-Seger, Meesteres van de Westen.
Vanwege de schrijver van de Plaats van de Waarheid, Amennacht, gerechtvaardigd.
Hij zegt:
Wees gezegend in vrede! Dame van het Westen, Meesteres die zich keert naar barmhartigheid.
U hebt ervoor gezorgd dat ik de schaduwen overdag zag.
Mag ik over uw kracht verhalen tegenover groot en klein.
Heb medelijden met mij in uw barmhartigheid.

Eigenaardig is dit ‘gerechtvaardigd’ … want dit zou betekenen dat Amennacht overleden was?
Gebed van een overleden blinde??
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jul 23, 2014 8:19 pm

Omdat het onderzoek in het Meretseger Heiligdom – Ptah laten we er even buiten voor het gemak ;-) – gedaan werd door Schiaparelli ( zie ook: viewtopic.php?f=10&t=342 ) in 1906, verwachtte ik enkele vondsten van deze site in het Museo Egizio van Turijn.
Bruyère was er ook in 1926, ‘Mert Seger à Deir el Mèdineh’, MIFAO, Le Caire, 1930.

Maar ik heb er geen opgravingverslag van – als er al een is - dus ga ik voort op wat er in Porter & Moss staat, The Theban Necropolis, Part II, Royal Tombs and Smaller Cemeteries, vanaf p.706. Bij de vondsten p.708 staat voor Turijn bijvoorbeeld (Cat.)1521, een stèle van Amennakht:
http://collezioni.museoegizio.it/eMuseu ... detailView
Goed nieuws: daar heb ik geen foto van! ;-)

In Turijn zijn er verschillende voorwerpen te zien die niet vermeld worden in P&M, maar mogelijk van het Heiligdom afkomstig zijn. Maar ik zou het dus jammer genoeg niet weten. Als herkomst wordt in het museum voor vele van onderstaande voorwerpen Deir el Medina opgegeven.

01 Torino Cat.956 en Cat.957
Twee beelden van Meretseger, kalksteen, links H 68 cm, rechts H 39 cm
Afbeelding

02 Torino Cat.1522
Ostracon voor Meretseger door Amenkhau, 23 cm lang
Afbeelding

03 Torino Cat.1659
Ostracon gewijd aan Meretseger, 17 cm lang
Afbeelding

04 Torino Cat. 1533
Stèle: Wab voor 12 Meretsegers, kalksteen, H 27 cm
Afbeelding

05 Torino Cat. 3609
Meretseger stèle van Imenemipet, kalksteen, H 11,7 cm
Afbeelding

06 Torino Cat.1606
Stele van Hai, Taweret en Meretseger, kalksteen, H 43 cm
Afbeelding

07 Torino Cat. 1564
Stèle van vader en zoon Pendua en Shedsuani, kalksteen, H 22 cm
Afbeelding

08 Torino Cat. 1451 bis
Stèle van Parahotep met Amenhotep I, Amon-Re en Meretseger, kalksteen, H 30cm
Afbeelding

Toegegeven, die laatste stèle zal goed mogelijk uit het dorp zelf komen. 
En verwar de ene slangengodin niet met de andere…

09 Torino S. 6138
Renenutet stèle van Moetneferet uit Deir el Medina, kalksteen, H 23,5 cm
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jul 06, 2017 1:40 pm

Hierboven vermelde ik een stèle in het British Museum waarop de geknielde Amennacht tegenover Meretseger zit en waarop zo ongeveer de volgende bede staat:

Lof voor uw ka Meret-Seger, Meesteres van de Westen.
Vanwege de schrijver van de Plaats van de Waarheid, Amennacht, gerechtvaardigd.
Hij zegt:
Wees gezegend in vrede! Dame van het Westen, Meesteres die zich keert naar barmhartigheid.
U hebt ervoor gezorgd dat ik de schaduwen overdag zag.
Mag ik over uw kracht verhalen tegenover groot en klein.
Heb medelijden met mij in uw barmhartigheid.

Gebed van een (overleden) blinde ? , vroeg ik me toen af.
Op de stèle in het British Museum London EA374 staan Amonnacht en Meretseger beiden afgebeeld zonder ogen:
http://www.britishmuseum.org/research/c ... kht&page=1
http://www.britishmuseum.org/research/c ... 3&partId=1
http://www.britishmuseum.org/research/c ... tid=121003
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Nieuwe Rijk