Slepen van de beelden van de grafeigenaar

Moderator: yuti

Slepen van de beelden van de grafeigenaar

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jun 08, 2017 5:34 pm

In de ingang van de kapel van de mastaba van Hetepherachet / Hetepherakhti in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden F 1904/3.1-b http://www.rmo.nl/collectie/zoeken?obje ... 04%2f3.1-b zijn afbeeldingen te zien van het slepen van beelden… net zoals in de ingang van de kapel van Neferirtenef in het Jubelparkmuseum in Brussel: viewtopic.php?f=6&t=3352

Hieronder plaats ik enkele van mijn foto’s van de reliëfs van de drie grafbeelden in de doorgang naar de kapel van Hetepherachet geplaatst, samen met mijn korte uitleg…

Links, wanneer je de kapel binnengaat, wordt boven elkaar het slepen van twee beelden afgebeeld.
- Bovenaan een zitbeeld, zittend op een blok zonder rugleuning, op een sokkel, bovenop een slede, getrokken met een koord door vijf mannen, waarvan de laatste, dichtst bij het beeld, omkijkt. Voor het beeld staat iemand die het deksel oplicht van een parfumbrander, naar het beeld toe. Achter het beeld legt een man zijn rechterhand op de schouder van het beeld en lijkt met eveneens zijn linkerhand het beeld vast te houden. Daarachter een offerdrager met twee vogels, een in iedere hand. Het beeld heeft een korte baard, een lange pruik, een halskraag en houdt een stuk stof vast.
- Onderaan een staand beeld op een sokkel, bovenop een slede, met koorden getrokken door zes mannen waarvan er een omkijkt. Precies zoals in de scène hierboven, staat voor het beeld iemand die het deksel oplicht van een parfumbrander, naar het beeld toe. Achter het beeld legt een man beide handen op het beeld als om het te stabiliseren, tussen zijn linkerhand en de schouder van het beeld lijkt er een stukje stof te liggen. De rij wordt, net zoals in de bovenste scène, afgesloten door een offerdrager met twee vogels. Het beeld heeft een korte baard, een korte pruik, een halskraag en houdt een sekhem (of aba ? of kherep ?) scepter en een medu staf vast.

Rechts (wanneer je de kapel binnengaat) wordt een standbeeld in een frontaal afgebeeld schrijn met holle kroonlijst (cavetto cornice) en twee openstaande deuren bovenop een slede getrokken door twee ossen. Voor de ossen staan drie danseressen met de armen in de lucht, gevolgd door een dame die lijkt met handenklap een ritme aan te geven. Achter de ossen, staan twee mannen naar het beeld gericht. Een man met een lange pruik lijkt de gebeurtenis te overzien. Hij houdt een scepter vast die gedeeltelijk achter zijn lichaam verborgen zit. De man die dichtst bij het beeld staat, tilt het deksel op van een parfumbrander die hij met zijn nadere hand vast houdt, net zoals iemand aan de andere kant van de ingang bij de twee andere beelden. Hier draagt hij wel een (gedetailleerde) korte pruik. Het rechtopstaande beeld heeft hier geen korte baard in vergelijking met de twee beelden aan de andere kant van de ingang, wel een korte pruik met diadeem en achteraan een strik met twee lotusbloemen en twee neerhangende linten, een minder gedetailleerde halskraag als die van de beelden aan de andere kant van de ingang, een sekhem scepter (of aba ? of hherep ?) en een medu staf. Boven de scène van het beeld van Hetepherachet in een open schrijn, is het slepen (door een andere boot) van een boot met gesloten schrijn te zien.

Porter & Moss III/2 p.593, Saqqara D60, Hetepherakhti
http://www.griffith.ox.ac.uk/topbib.HTML

Niet in kunnen kijken, maar waarschijnlijk hèt werk over de mastaba van Hetepherachet:
Mohr, H.Th., The Mastaba of Hetep-her-akhti. Study on an Egyptian Tomb Chapel in the Museum of Antiquities Leiden. Leyden 1943.

Raadpleeg zeker voor afbeeldingen van beelden in tombes en meer bepaald over de afbeeldingen in de mastaba van Hetepherachet:
Eaton-Krauss Marianne, The representations of statuary in private tombs of the Old Kingdom, p. 148
http://gizamedia.rc.fas.harvard.edu/ima ... atuary.pdf
Dit vond ik via noot 116 op p.114 in ‘The Tomb in Ancient Egypt’ (2008) van Dodson & Ikram… na het schrijven van mijn bovenstaande korte uitleg over de scènes. Eaton-Krauss geeft meer uitleg over de kledij van de beelden, meer uitleg over het schrijn in de boot, alsook vertaling van de teksten. Zij zegt dat beeld en schrijn eigenlijk mummie en lijkkist afbeelden.

....................................................................................................................

Linkerzijde van de ingang:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

....................................................................................................................

Rechterzijde van de ingang:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6231
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Terug naar Oude Rijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot] en 1 gast