Klimatologische oorzaken voor de Eerste Tussenperiode

Moderator: yuti

Klimatologische oorzaken voor de Eerste Tussenperiode

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 17, 2006 6:16 pm

Er zouden ook klimatologische oorzaken zijn voor de Eerste Tussenperiode. Dikwijls worden de reliëfs van de verbindingsweg van Unas of nog vroeger reliëfs van Sahure in Abusir als voorlopers aangebracht voor de grote hongersnoden en dus het teloorgaan van het centraal gezag op het einde van het Oude Rijk.

http://www.touregypt.net/featurestories/unasp.htm

Ik wil niet in twijfel trekken of er al of niet minder geslaagde oogsten in deze periode waren, maar heb wel vragen bij het dikwijls naar voor brengen van deze beide reliëfs als bewijs van hongersnoden tijdens de ET. Immers Sahure regeerde een tweehonderd jaar voor Pepi II en Unas toch nog een honderd jaar.

Overwegende dat tussen het begin van de ET en het bloeiende Middenrijk dan ook ‘slechts’ een honderdtal jaar liggen, doet me eerder denken dat klimatologische veranderingen niet alleen de reden voor de ET kunnen zijn.

Geen idee of op deze ‘hongersnoodreliëfs’ werkelijk Egyptische mensen afgebeeld staan of eerder nomaden (wat het reliëf van Abusir eerder doet vermoeden), vreemdelingen of ‘buitenstaanders’ als politiek voorbeeld van ‘wat gebeurd er wanneer je niet onder de hoede staat van de farao’.

Ik wil maar zeggen, was dit ook niet meer een politiek statement:
http://www.touregypt.net/faminestele.htm
Zonder alle reliëfs of bronnen over dezelfde kam te willen scheren natuurlijk.

Maar, er zijn inderdaad meldingen van hongersnoden in de periode volgend op het Oude Rijk
http://www.touregypt.net/featurestories/ank.htm
http://www.touregypt.net/autobiographyofankhtifi.htm
maar kan dit gebrek aan voedselvoorraden net geen gevolg zijn van ontbreken van een centrale regering die toezag op de goeie verdeling tijdens periodes van minder goeie oogsten?

Ten andere: ‘All of Upper Egypt was dying of hunger and people were eating their children, but I did not allow anyone to die of hunger in this nome.’
Is dit geen beeldspraak? Of overdrijving om eigen goeie daden (het instandhouden van Maät als heerser/verantwoordelijke) aan te tonen?

Eerder denk ik heeft het tegenvallen van de oogsten, een desastreus effect gehad op het ondertussen al moeilijk te besturen Egyptische rijk dat voor zijn gezag heel afhankelijk geworden was van de ‘verloning’ van provinciale ambtenaren/heersers.

Eén keer dat de voedselsurplus en de daarmee gepaard gaande ‘weldoenersrol’ van de farao ten opzichte van de landelijke gezagsdragers tot een einde was gekomen, waren het enkel nog de mensen die het geluk hadden om onder de goed gestructureerde leiding van een gouverneur te vallen, die aan een hongersnood konden ontsnappen.

Maar misschien zie ik dit verkeerd in ons tijdperk van conservenblikken, droogvoeding, koelkasten en diepvriezers. Misschien waren slechts enkele op elkaar volgende minder goeie oogsten ècht genoeg om een dergelijk desastreus effect te hebben.
Ik stel me hierbij voor dat een te hoge Nijloverstroming minder slecht was (wegens enkel materiële schade) dan een tekort aan water.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Malfliet » Ma Dec 18, 2006 2:37 pm

Een te hoge iNijlsoverstroming leidt ook tot hongersnood. De vleden blivjen te lang onder water staan, waardoor het zaaien uitgesteld dient te worden. Dat betekent dus 1 oogst minder dat jaar.

Ik denk dat d eboeren wel gewoon waren aan wat materiële schade aanhun huis. Als zoiets van tichelsteen gemaakt was, moet dat met al die overstromingen toch regelmatig onderhouden worden. Ik vermoed dat de muren maar 1 steen dik waren, du sniet die massieve omheiningsmuren van een tempel of zo.
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Taa Seqenenre » Vr Jul 13, 2007 1:52 pm

Malfliet
Ik denk dat d eboeren wel gewoon waren aan wat materiële schade aanhun huis. Als zoiets van tichelsteen gemaakt was, moet dat met al die overstromingen toch regelmatig onderhouden worden. Ik vermoed dat de muren maar 1 steen dik waren, du sniet die massieve omheiningsmuren van een tempel of zo.

Moesten die mensen dan iedere keer verhuizen bij de overstromingen en achteraf alles terug opbouwen?

En als ze verhuisden bij de overstromingen, was dat dan naar de woestijn? Want zover kwam de overstroming: tot aan de woestijn, is het niet?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Malfliet » Zo Jul 15, 2007 10:48 am

De dorpen lagen gewoonlijk op een verhoging in het landschap, de zogenaamde Tells en Koms van later. En deze Tells/Koms hoopten zich in de loop der jaren geleidelijk op door het verval van oude huizen, aaarop de nieuwe opgetrokken werden. Een uitzonderlijke overstroming of een regenbui zal dit natuurijke verval van leemtichels een handje geholpen hebben. En dan moesten ze het gewoon heropbouwen. Leemtichels zijn vrij gemakkelijk aan te maken, dus zo hard werken was het niet om een nieuw huis te bouwen.
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Anneke » Zo Jul 15, 2007 11:43 am

Ik wil niet in twijfel trekken of er al of niet minder geslaagde oogsten in deze periode waren, maar heb wel vragen bij het dikwijls naar voor brengen van deze beide reliëfs als bewijs van hongersnoden tijdens de ET.

Ik denk dat reliefs alleen inderdaad geen echt bewijs zouden zijn.
Als het echt slecht ging dan wilden ze dat meest niet weten.

Ik keek een bettje rond op het internet omdat ik me vaag herinnerde wel eens iets over verder bewijs had gezien.

Anktifi, nomarch van Hierakonpolis, meldt :
"The whole of Upper Egypt died of hunger and each individual had reached such a state of hunger that he ate his own children. But I refused to see anyone die of hunger and gave to the north grain of Upper Egypt. And I do not think that anything like this has been done by the provincial governors who came before me....I brought life to the provinces of Hierakonpolis and Edfu, Elephantine and Ombos!" (Grimal, op. cit., p.142)

from: http://www.answers.com/topic/ankhtifi

Dit kan ook nog wel tot de standaard texten behoren. "de situatie was slecht maar ik deed alleen een goede daad".

Op dezelfde pagina staat:
Evidence that famine did afflict the land comes from a worker of a Koptos 'overseer of priests' who modestly relates that he "stood in the doorway of his excellency the overseer of priests Djefy handing out grain to (the inhabitants of) this entire town to support it in the painful years of famine." (Seidlmayer, op. cit., p.129)

Ik vond dit ook interessant:

However, more recent archaeological evidence since 2000 now suggests that Ankhtifi's comments concerning the severity of the famine--at least during the early First Intermediate Period--are indeed based on fact and not propaganda.

[..] Fekri Hassan[..] has discovered clear evidence that a sudden global climate change caused the complete drying up of Lake Faiyum--a major body of water which was fed by the Nile and is 65 metres deep--between 2200 to 2150 BC, around the start of the Old Kingdom's collapse. The evaporation of the lake's water, which occurred over a period of several years, hints at the severity of the drought which impacted Egypt during this time.

Als er inderdaad een klimaat verandering was met een serieuse droogte dan verwacht men dat dit een effect heeft op een vrij groot gebied.
Het is best mogelijk dat de Unas reliefs nomaden uitbeelden.
Samen met de opmerkingen over de Nubiers die kwamen handelen voor voedsel kan dit ook betekenen dat men vanuit de omgeving van Egypte naar de Nijl vallei kwam om eten te vinden.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Taa Seqenenre » Za Nov 17, 2007 5:01 pm

Anneke
Ik denk dat reliefs alleen inderdaad geen echt bewijs zouden zijn.
Als het echt slecht ging dan wilden ze dat meest niet weten.

Dat denk ik ook, alleen dan wel als ze met dat slechte iets goeds gedaan hadden zoals in jouw voorbeeld van Ankhtifi werd het vermeld.

Slechte gebeurtenissen op zich zonder goed gevolg werden dus niet medegedeeld op reliëfs voor zover ik weet.

De afbeeldingen van uitgehongerde nomaden en opmerkingen over Nubiërs kunnen zijn om het contrast met het welvarender Egypte zelf uit te beelden en de in voor anderen slechte tijden toch geslaagde politiek van de heersers door de goden gesteund.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Dec 06, 2007 10:48 pm

Taa Seqenenre schreef:
De afbeeldingen van uitgehongerde nomaden en opmerkingen over Nubiërs kunnen zijn om het contrast met het welvarender Egypte zelf uit te beelden en de in voor anderen slechte tijden toch geslaagde politiek van de heersers door de goden gesteund.

Ik heb dat soms ook al gedacht: het in stand houden van de orde, van Maät, dat diende benadrukt te worden ... dus enerzijds het niet vermelden van de slechte gang van zaken en anderzijds wanneer de slechte gang van zaken zo duidelijk was en nog in iedereens geheugen: het ontkennen ervan in connectie met het eigen volk of tenminste het aantonen van een geslaagde oplossing van de verantwoordelijken.
Wie schrijft geschiedenis en in welke mate zijn de bronnen te vertrouwen?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Nov 29, 2008 4:13 pm

Een overzicht van de bronnen voor mogelijke hongersnoden en klimatologische veranderingen zijn te vinden in dit korte artikel van Laurent Coulon:
http://repositories.cdlib.org/nelc/uee/1016
(website werd vermeld in een post van Abusir)

Hier wordt ook verwezen naar de scène in de tombe van Ukh-hotep (Oechhotep) in Meir, reeds gepost door Vitoth in zijn bericht van 08/03/08:
viewtopic.php?t=380&start=15&mforum=prkmthetegyptef
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Klimatologische oorzaken voor de Eerste Tussenperiode

Berichtdoor ancheperoere » Ma Apr 01, 2013 2:26 pm

zojuist heb ik een documentaire gezien op Discovery. daarin kwam de egyptoloog Fakri Hassan voor die vanuit Londen werkt en Susan (?) Parcak of Parkac. hij kon aantonen op basis van sedimenten uit een haven voor de piramides uit de 6e dynastie in Sakkara dat er weldegelijk sprake was van een klimatologische verandering. niet alleen grafrelief, maar nu ook echt bewijs voor een grote droogte rond 2200 v.Chr. Deze droogte is inmiddels ook vastgesteld in een groot deel van het oostelijk Middellandse zeegebied (Griekenland, Turkije, Irak, Libanon, Israel en ook in Egypte). Wat de oorzaak was van deze klimatologische verandering is, is niet bekend. Wel is het duidelijk dat de overvloedige regens in de hooglanden van Ethiopië uitbleven waardoor de Nijl uiteindelijk gedurende enkele generaties niet meer buiten de oevers trad. De gevolgen kunnen we wel raden. De klimatologische verandering is ook vastgesteld met behulp van sediment uit de Golf van Oman en zelfs van de Atlantische Oceaan. Wat er gebeurd is, is waarschijnlijk als volgt. De warme golfstroom in de Atlantic die heel ver noordelijk reikt tot bij Groenland is om een of andere reden stil te komen liggen. Deze golfstroom is belangrijk bij de distributie van de warmte over de aarde en heeft enorme invloed op het weer in het westelijk halfrond. De golfstroom is afgezwakt. De warmte die op werd gebouw rond de evenaar bleef daar hangen, wat leidt tot meer hitte en veel minder regen. In het noordelijkhalfrond heeft dat geleid (in dezelfde periode) tot een kleine ijstijd, omdat er geen warmte werd aangevoerd met de Atlatische golfstroom.

In het hele Middellandse zeegebied kon men aantonen dat rond 2200 v.Chr. allerlei beschavingen in een crisis kwamen. Overal werden nederzettingen verlaten. De archeologe Parkac of Parcak heeft dit dus ook aangetoond in de Nijldelta. rond 2200 v.Chr. zijn ongeveer 80% van de nederzettingen verdwenen. Van een totaal van ca. 30 nederzettingen en steden uit het Oude Rijk die zijn in een deel van de Delta kon aantonen, waren er in het Middenrijk nog ca. 4 over ...

De gevolgen van de klimatologische verandering kunnen we lezen in de inscripties van Anchtifi. Een ander gevolg is dat de status van de farao van een levende god op aarde vervolgens ook veranderde in een soort van intermediair tussen de mensen en de goden, niet langer zonder meer gelijk aan de goden.

het leek me goed dit even te vertellen hier
ancheperoere

Berichtdoor ancheperoere » Ma Apr 01, 2013 2:30 pm

ancheperoere

Berichtdoor ancheperoere » Ma Apr 01, 2013 2:34 pm

ancheperoere

Terug naar Eerste Tussenperiode