Hanger uit predynastische periode

Moderator: yuti

Hanger uit predynastische periode

Berichtdoor yuti » Zo Jul 13, 2014 7:38 pm

Het Egyptisch museum te Turijn is in het bezit van twee bijna identieke hangers uit de predynastische periode. Hun herkomst is onbekend en het materiaal bestaat uit ivoor.
Het betreft inventarisnummer 1179 en 1175.
zie meer uitleg: http://collezioni.museoegizio.it/eMuseu ... =StartPage (te vinden onder "collzioni" en de cat. nr. intypen in “No. Inventario”)

Bijgevoegde foto : cat. nr. 1175
De linkerbovenkant van het object is hier afgebroken.
Mogelijk bestaan er wel gelijkaardige objecten in andere musea. Maar wat me vooral intrigeert is waar men redenen haalt dat het hier om een hanger gaat.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Hanger uit predynastische periode

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jul 16, 2014 1:30 pm

Yuti schreef:
Het Egyptisch museum te Turijn is in het bezit van twee bijna identieke hangers uit de predynastische periode. Hun herkomst is onbekend en het materiaal bestaat uit ivoor.
Het betreft inventarisnummer 1179 en 1175.

Sorry voor mijn uitgestelde reactie: ik had problemen met Imageshack en wou per se onderstaande foto's bij mijn antwoord posten.
Hieronder een foto van Turin S.1175 en S.1179, respectievelijk linksonder en rechts.
Afbeelding

Mogelijk bestaan er wel gelijkaardige objecten in andere musea. Maar wat me vooral intrigeert is waar men redenen haalt dat het hier om een hanger gaat.

Inderdaad, zie voor een lijst onderstaande artikel.
Ik heb het eerder via e-mail met je over een amulet gehad dacht ik, maar het lijkt me geen hanger. In het artikel van Stan Hendrickx en Merel Eyckerman wordt gesteld dat het niet gaat om een versiering van lichaam of kledij, maar om amuletten die eerder samengebonden en samen bewaard werden, mogelijk gebruikt in jacht-rituelen, vandaar ook het materiaal: ivoor - slagtand van een nijlpaard.
Deze amuletten komen voor in andere materialen, maar dat zou dan gaan om 'goedkope imitatie' (in materie dat eerder makkelijker te bekomen was). Zo misschien ook het voorwerp linksboven op bovenstaande foto.
De vormen bovenaan zouden vogels zijn, rug aan rug afgebeeld. Er zijn amuletten die één vogel afbeelden, en dat mag dan duidelijk zijn op dit voorbeeld in Brussel E.2179:
http://carmentis.kmkg-mrah.be/eMuseumPl ... detailView

Hendrickx Stan, Eyckerman Merel, Tusks and tags: Between the hippopotamus and the Naqada plant, in 'Egypt at its origins 3', Proceedings of the Third International Conference 'Origin of the State. Predynastic and Early Dynastic Egypt', London, 27th July – 1st August 2008, edited by Friedman Renée and Fiske Peter, 2011, p.497-570.

Nog in Turijn enkele voorbeelden van amuletten met mogelijk een gelijkaardige rituele bedoeling.
Aan het uiteinde van de voorwerpen is aan beide zijden een inkerving (of helemaal omheen het voorwerp), waarbij een touwtje kan gebruikt worden om samen of vast te binden.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Wo Jul 16, 2014 3:37 pm

“In het artikel van Stan Hendrickx en Merel Eyckerman wordt gesteld dat het niet gaat om een versiering van lichaam of kledij, maar om amuletten die eerder samengebonden en samen bewaard werden- Philippe”

Dat lijkt me meer plausibel als antwoord dan de uitleg in de catalogus van het museum in Turijn. Anderzijds vind ik het bewonderenswaardig dat musea (zoals ook het KMKG dat ook vandaag doet)
moeite doen om geïnteresseerden wegwijs te maken in het labyrint van hun voorwerpen.
Uit de predynastische periode kennen we veel voorwerpen maar als leek voel ik me soms (heel onterecht) meer aangetrokken tot de ‘dynastieke’ periodes. Interessant lijkt me bijvoorbeeld om na te gaan hoe deze voorwerpen (symbolisch of niet) evolueerden in de geschiedenis. De overgang van de jachtcultuur naar de landbouw heeft hier zeker een invloed gehad.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor yuti » Do Jul 24, 2014 5:04 pm

Afbeelding
(p 164 – ANCIENT EGYPT – Petrie)

The groups of slips tied together, are like the pairs of slips of slate, often found in pre-historic graves, which always have a tying hole or notches at one end, and which so tied would thus lie in various positions one to another when thrown down. Two such pair were found in a box, along with a pair of ivory tusks ending in carved heads, in a pre-historic grave at Naqadeh, and recognized then as being probably a magician’s apparatus. The divination by the outside or inside of nuts lying up, is like the modern Egyptian throwing of lots with slips of palm stick, counting the inner or outer sides as they lie. Such was doubtless a method in the 1st dynasty, when slips of ivory were carved, flat on one side, and with the knots of a reed carved on the convex side. https://archive.org/details/mysteriouszt01petr

Wat me in deze tekst opvalt is dat er twee van dergelijke duo’s werden gevonden in een box en de suggestie van Petrie dat er mogelijk een verband bestond tussen meerdere duo’s.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Aug 21, 2014 5:03 pm

Bedankt Yuti voor de verwijzing naar Petrie !

Onderstaande in het RMO van Leiden. Ik heb aldaar echter niet gezocht naar museumnummers, maar ik herinner ze me ook niet in dat bovenvermeld artikel van Stan Hendrickx - maar dat kan aan mij liggen... straks eens nagaan.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Aug 30, 2014 5:42 pm

En deze in het Jubelparkmuseum van de KMKG te Brussel:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Hanger Predynastische Periode

Berichtdoor yuti » Za Nov 04, 2017 12:34 pm

Afbeelding

Inventaris nr.: S. 1175 RCGE 45520
Afmetingen: 8,6 x 4 x 0,5 cm
Dating: Predynastische Periode (4500-3100 BC) (pre-dynastieke periode (4500-3100 vóór Christus))
Materiaal: Ivoor
Herkomst: Onbekend
Museum Turijn
http://collezioni.museoegizio.it/eMuseu ... detailView

Zeker de moeite om eens door te nemen:
http://mad-fac.academia.edu/StanHendrickx

Stan Hendrickx
De stier als symbool voor de ontwikkeling van de koninklijke iconografie in de Predynastische en Vroeg-dynastische periode.
(ik verwijs hiervoor toch even naar voorbije voordracht van 26/10/17 Leuven-02/11 Gent-S.Hendrickx-De stier als symbool).
viewtopic.php?f=39&t=3748

Het symbolische gebruik van runderen, en meer in het bijzonder stieren, kan vanaf het begin van de Predynastische periode nagegaan worden. Het betreft niet alleen min of meer realistische voorstellingen van dieren maar ook sterk gestileerde iconografische motieven waaronder vooral een “hoorn – oor” embleem opvalt. Dit laatste is vermoedelijk het meest voorkomende motief tot het einde van de Naqada II periode. De kenmerken ervan zullen geïntegreerd worden in het Bat embleem, dat in gebruik zal blijven gedurende de volledige geschiedenis van het oude Egypte.
De stier als koninklijk symbool komt onder meer tot uiting op het Narmer palet met de personificatie van de koning als “machtige stier”. Op een voor ons niet onmiddellijk zichtbare manier kunnen ook de koninklijke valse baard en de witte kroon beschouwd worden als semantische elementen die de koning in verband brengen met de wilde stier.
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Hanger Predynastische Periode

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 10, 2017 11:59 am

yuti schreef:Het symbolische gebruik van runderen, en meer in het bijzonder stieren, kan vanaf het begin van de Predynastische periode nagegaan worden. Het betreft niet alleen min of meer realistische voorstellingen van dieren maar ook sterk gestileerde iconografische motieven waaronder vooral een “hoorn – oor” embleem opvalt.

Bedankt om dit voorwerp nog eens onder de aandacht te brengen, Yuti.

Als je het me niet kwalijk neemt voeg ik hier graag aan toe dat dit voorwerp op jouw foto, Turijn S. 01175 RCGE 45520 http://collezioni.museoegizio.it/eMuseu ... detailView nog een van de oorspronkelijk twee gestileerde silhouetten van vogels toont.

Voor een duidelijke runderkop amulet met "hoorn-oor embleem", zoals jij schrijft, is dit een goed voorbeeld: Boston 13.3499d - links op de foto: http://www.mfa.org/collections/object/a ... bat-347433 .

Ook op een palet in Brussel zie je dezelfde manier van uitbeelden: http://carmentis.kmkg-mrah.be/eMuseumPl ... detailView

Het is uiteindelijk deze voorstelling van een runderkop die geëvolueerd is naar de Witte Kroon: viewtopic.php?f=5&t=1064

Zeer interessant hierover, het hierboven reeds vermelde:
Hendrickx, S. & Eyckerman, M., Tusks and tags. Between the hippopotamus and the Naqada plant [in:] Friedman, R.F. & Fiske, P.N. (eds.), Egypt at its Origins 3. Proceedings of the International Conference “Origin of the State. Predynastic and Early Dynastic Egypt”, London, 27th July - 1st August 2008. OLA 205. Leuven: 497-570.

En ook goed om lezen is deze thesis van George Wing: Predynastic Egyptian representations of animals: The
journey from nature to art and beyond (2015)
http://etheses.dur.ac.uk/11335/1/Wing_P ... .pdf?DDD6+
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Vr Nov 10, 2017 2:09 pm

"Gestileerde silhouetten van vogels", Philippe? Ik ben eerder geneigd om Yuri hierin te volgen want indien vogels, waar zijn die dan gebleven in latere afbeeldingen?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 10, 2017 3:03 pm

Taa Seqenenre schreef:"Gestileerde silhouetten van vogels", Philippe? Ik ben eerder geneigd om Yuri hierin te volgen want indien vogels, waar zijn die dan gebleven in latere afbeeldingen?

Dat het vogels zijn en geen runderhoorns is niet mijn idee Taa Seqenenre, maar ik sta daar wel helemaal achter, voor wat mijn mening waard is.
Als ik me goed herinner van lezingen en artikels van dr. Stan Hendrickx zijn die vogels (struisvogels) verdwenen ten voordele van de valk - de latere Horus.

In bovenvermeld artikel en eindwerk... en in de artikels van Stan Hendrickx, vermeld in mijn berichtje van 08/11/17 in deze berichtenreeks viewtopic.php?f=5&t=1064 mag het duidelijk zijn dat het hier om vogels gaat.

Waarom die dan verdwenen zijn weet ik niet, daarvoor zou ik weer in literatuur moeten duiken - àls men de precieze reden al weet. Maar alvast dit op p.291 (de laatste zinnen) van
Hendrickx, S., Bovines in Egyptian Predynastic and Early Dynastic iconography [in] Hassan, F.A. (ed.), Droughts, Food and Culture. Ecological Change and Food Security in Africa's Later Prehistory, New York: Kluwer Academic / Plenum Publishers, 2002: 275-318
http://www.academia.edu/800370/Hendrick ... 02_275-318

Nu... dat het een met het ander wel verband hield en men ver ging in het abstraheren van de voorstellingen is te zien op dit palet, Brussel E.4992 http://carmentis.kmkg-mrah.be/eMuseumPl ... detailView waar de poten dezelfde vorm hebben als het vogelsilhouet op het voorbeeld van Yuti - vooral bij de (niet afgebroken) achterpoot is dat zeer herkenbaar.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Vroege Tijd