Jean-Philippe Lauer, De ziel van Sakkara

Moderator: yuti

Jean-Philippe Lauer, De ziel van Sakkara

Berichtdoor Jef » Di Dec 09, 2008 9:14 pm

Op 2 december 1926 komt een jonge Parijse architect, 24 jaar oud , in Sakkara aan, in de tijd dat men nog op de rug van een ezeltje reisde.
Hij moest de Engelse archeoloog Cecil Forth gaan helpen met de ontcijfering van de geheimen van het grafcomplex van Djoser, dat twee jaar eerder was ontdekt. Sindsdien is Jean-Philippe Lauer niet meer weggeweest bij de opgravingswerkzaamheden. Hij woonde afwisselend acht maanden in Egypte en vier maanden in Frankrijk. In meer dan zeventig jaar heeft hij ongekend werk verricht met het opgraven en restaureren. Iedere steen identificeerde hij voordat hij identieke monumenten nabouwde op de dezelfde manier waarop de oude Egyptenaren dat hadden gedaan. Door zijn toedoen kwam het werk van IMHOTEP weer tot leven. Hij bleef al zijn kennis en energie inzetten voor het complex en " zijn " piramide die door sommigen zelfs de " piramide "van Lauer wordt genoemd !

Wie van ons had er niet in zijn schoenen willen staan ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 10, 2008 8:32 pm

Yuti heeft Jean-Philippe Lauer nog gesproken als ik me niet vergis. 8)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Dec 11, 2008 10:07 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Yuti heeft Jean-Philippe Lauer nog gesproken als ik me niet vergis. 8)

Wat een geluksvogel, die Yuti :wink:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor yuti » Za Dec 13, 2008 12:09 pm

Jean-Philippe Lauer was een heel boeiende figuur. Hoe men ook staat tegenover zijn restauratiewerk in Sakkara, het was een man die zijn hele leven opgeofferd heeft aan zijn ideaal (waarbij men ook z'n echtgenote niet mag vergeten). En Egypte is hem dankbaar. In het museum van Sakkara werd een hele ruimte voorzien met zijn instrumenten, schrijftafel en bibliotheek.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Taa Seqenenre » Vr Dec 19, 2008 9:02 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Yuti heeft Jean-Philippe Lauer nog gesproken als ik me niet vergis. 8)

8) x 1000
Vertel Yuti vertel :D
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Jef » Zo Dec 21, 2008 5:40 pm

yuti schreef:Jean-Philippe Lauer was een heel boeiende figuur. Hoe men ook staat tegenover zijn restauratiewerk in Sakkara, het was een man die zijn hele leven opgeofferd heeft aan zijn ideaal (waarbij men ook z'n echtgenote niet mag vergeten). En Egypte is hem dankbaar. In het museum van Sakkara werd een hele ruimte voorzien met zijn instrumenten, schrijftafel en bibliotheek.

Wat bedoel je precies met "Hoe men ook staat tegenover zijn restauratiewerk "
Zijn hier de meningen over verdeeld ? Heeft hij wat fout gedaan ?

Wat ik er van gezien heb, zag er goed uit, of heb ik wat gemist of over het hoofd gezien.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor yuti » Di Dec 23, 2008 7:00 pm

Wat bedoel je precies met "Hoe men ook staat tegenover zijn restauratiewerk "
Zijn hier de meningen over verdeeld ? Heeft hij wat fout gedaan ? (Jef)

Jef, om een voorbeeld te geven: In Knossos heeft de archeoloog Arthur John Evans de ‘harde’ restauratie toegepast. Hij verving o.a. houten balken door betonnen balken. Door het veelvuldig gebruik van staal en beton zijn de meningen over de restauratie onder de archeologen nogal verdeeld.
Lauer ging absoluut niet zo ver. Velen zien restauratie als het herstellen en behouden van wat er in oorsprong staat. Hij zag dit ruimer. Hij was van oorsprong architect en vanuit die visie en methodiek vernieuwde hij Djoser’s complex. Over enkele jaren zien we geen verschil tussen de antieke en de vernieuwde delen. Van mij mag het best, maar wat als binnen 100 jaar blijkt dat de vernieuwde restauratie fout blijkt? Dat is nu juist het probleem waar Knossos mee kampt.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Jef » Vr Dec 26, 2008 4:01 pm

Oke Yuti, ik snap wat je bedoeld.
Gebruikers-avatar
Jef

Terug naar Egyptologen en archeologen