Belzoni

Moderator: yuti

Belzoni

Berichtdoor Jef » Zo Jul 13, 2008 8:12 pm

Wat denken jullie, kunnen we deze persoon ook onder brengen onder de noemer Egyptoloog en/of Archeoloog :?:

In Italië (Bologna in het bijzonder) zijn ze best trots op hem. In het museum daar heeft hij een eigen plekje tesamen met enkele sjabtis uit het graf van Seti I die hij daar gevonden heeft.

Tijdens zijn zoektochten (opgravingen) schreef hij brieven naar zijn moeder, waarin hij vertelde wat hij allemaal tegenkwam en meemaakte tijdens deze zoektochten. Weet iemand of deze brieven uitgegeven zijn in een boek, en vertaald natuurlijk. Ik denk dat het best spannend is om deze te lezen.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Zo Jul 13, 2008 8:26 pm

De Sjabtis gevonden door Belzoni :!:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Zo Jul 13, 2008 9:21 pm

Jef schreef:Afbeelding

Ik denk dat de bijhorende tekst het nog het beste weergeeft:
een Indiana Jones avant la lettre? :D
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Jef » Ma Jul 14, 2008 9:57 pm

Sa-Tjaoe schreef:
Jef schreef:Afbeelding

Ik denk dat de bijhorende tekst het nog het beste weergeeft:
een Indiana Jones avant la lettre? :D

Een reactie die ik al verwachte. En kan mij er dan ook wel in het antwoord vinden. Wat hij ( Belzoni ) toen allemaal uithaalden en weghaalde kan nu gelukkig niet meer.
Een bizonder en avontuurlijk man blijft het voor mij wel. Ik had dan ook graag in die tijd met hem op willen trekken, maar ja wie niet.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Mark » Wo Aug 13, 2008 4:32 pm

Bestaat er anders een Engelstalige uitgave van de reisverhalen of avonturen van Belzoni?
Mark

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Aug 13, 2008 5:40 pm

Mark schreef:
Bestaat er anders een Engelstalige uitgave van de reisverhalen of avonturen van Belzoni?

In een andere berichtenreeks schreef ik:
Volledig in het Nederlands vertaald, daar heb ik geen idee van.

Een klein gedeelte (een twintigtal pagina's) van Belzoni's
"Narrative of the Operations and Recent Discoveries Within the Pyramids, Temples, Tombs and Excavations in Egypt and Nubia"
heb ik in een boek van Robert Silverberg
'Archeologische avonturen van Troje tot Yucatán", verschenen in 1989 bij uitgeverij Contact, Amsterdam.

Op Michel Malfliets site kun je niet-Nederlandstalige schriften van Belzoni vinden:
http://users.skynet.be/egypt/images/pup.htm
De afbeeldingen alleen al zijn de moeite:
http://digitalgallery.nypl.org//nypldig ... 0165&word=

Jammer dat ik je niet verder kan helpen.

Wist je dat de weduwe van Belzoni een tijd in Brussel verbleef?
viewtopic.php?t=104&mforum=prkmthetegyptef

De link naar http://digitalgallery.nypl.org hierboven werkt niet meer, maar gewoon op deze pagina rechtsboven Belzoni ingeven lukt wel.

Bij Proxis vond ik een Engelstalige uitgave van:
Travels In Egypt And Nubia
ISBN: 8854402133

Nog steeds niets in het Nederlands behalve het bovenstaande 'Archeologische avonturen van Troje tot Yucatán', wat wel eens in De Slegte te vinden is.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Patricia » Zo Jan 11, 2009 7:10 pm

Ik bezit een Engelse versie van Belzoni's Travels: Narrative of the operations and recent discoveries in Egypt. Edited by Alberto Siliotti.
Het is een uitgave van de Britisch Museum Press uit 2001.
ISBN 0-7141-1940-7.
Het is een boek in groot formaat (26 x 36 cm) met veel tekeningen maar geen foto's. Er wordt over drie reizen verteld en er is ook nog een appendix: Mrs. Belzoni's trifling account of the women of Egypt, Nubia and Syria.
Gebruikers-avatar
Patricia

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 12, 2009 12:08 am

Patricia schreef:
Mrs. Belzoni's trifling account of the women of Egypt, Nubia and Syria.
Waarom 'trifling'?

Wist je dat weduwe Belzoni nog een tijd in Brussel geleefd heeft en zelfs wat van hun collectie verkocht heeft aan de KMKG van het Jubelpark?
Ik zeg dat hier wellicht een paar keer te veel :oops: , maar ik vind dit toch wel interessant.

Leest dat boek anders vlot?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor vangilspatrick » Ma Jan 12, 2009 11:14 am

Een echte archeoloog/egyptoloog wil ik Belzoni niet noemen. Meer een schatgraver die op zoek was naar schatten en niet naar kennis. Hij maakte met bruut geweld graven open, haalde de graven zonder er iets over op te schrijven heel snel leeg, hij haalde de tombe van Seti I in 10 dagen leeg, zonder iets over vindplaatsen te vinden...10 dagen zou een hedendaagse Egyptoloog/archeoloog meerdere jaren over doen.
Het opgraven van de Aboe Simbel tempel deed hij niet vanwege de dorst naar kennis, maar omdat hij hoopte dat er verkoopbare oudheden te vinden waren, dit viel helaas voor Belzoni vies tegen. Ook het zoekwerk in de Vallei der Koningen deed hij in de hoop een ongeschonden koningsgraf te vinden. Toen het zoeken moeilijker werd en hij leeg graf na leeg graf ontdekt had gaf hij de hoop op en riep de Vallei is leeg.

Natuurlijk moet Belzoni in de tijdsgeest gezien worden, ook andere opgravers gebruikten grof geweld en schreven nauwelijks iets op, daarom worden deze mannen ook wel de schatgravers van Egypte genoemd.

Belzoni heeft veel belangrijke zaken ontdekt, is een van de belangrijkere personen uit de Egyptologie, maar vanwege zijn motivatie om te zoeken, schatten vinden ipv nieuwe kennis vergaren wil ik hem niet het stempel archeoloog/egyptoloog geven.
Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor vangilspatrick » Ma Jan 12, 2009 11:15 am

Wist je dat weduwe Belzoni nog een tijd in Brussel geleefd heeft en zelfs wat van hun collectie verkocht heeft aan de KMKG van het Jubelpark?

Dit deed ze uit puur geldgebrek. Pas op latere leeftijd ontving ze een mager pensioentje van de Engelse overheid.
Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor Jef » Di Jan 13, 2009 1:39 pm

Belzoni heeft destijds toen hij in Egypte was vele brieven aan zijn moeder geschreven, waarin hij haar verteld over zijn verblijf in Egypte en ook over zijn ontdekkingen.
Ik ben nog steeds op zoek naar een uitgave (boek) over deze brieven, vertaald in het nederlands natuurlijk.

Iemand wel eens iets in deze trant gezien of gelezen ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Patricia » Wo Jan 14, 2009 9:37 pm

Hallo Phillip

Ik heb het boek van Belzoni nog eens doorgekeken en het stukje van Mrs. Belzoni ook gelezen.
Eerst is er een inleiding door Siliotti met een beschrijving van de reizen en dat volgt het verslag van Belzoni zelf. Ik vind dat het wel vlot leest.
Waarom het verhaal van Sarah Belzoni 'trifling' wordt genoemd ligt misschien aan het feit dat haar beschrijvingen over de vrouwen nogal oppervlakkig blijven. Ik krijg ook de indruk dat ze zich 'beter' vindt dan de inheemse vrouwen.
Als je wilt kan ik het boek eens meebrengen naar een lezing in Gent.
Gebruikers-avatar
Patricia

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 15, 2009 3:30 pm

Patricia schreef:
Waarom het verhaal van Sarah Belzoni 'trifling' wordt genoemd ligt misschien aan het feit dat haar beschrijvingen over de vrouwen nogal oppervlakkig blijven. Ik krijg ook de indruk dat ze zich 'beter' vindt dan de inheemse vrouwen.
Zoiets vermoedde ik al. Dat zal wellicht meer te maken hebben met de tijdsgeest dan met een slecht karakter. Wanneer was dat? Rond 1820?

Hiervan meende ik in bij Winifred Blackman in haar redelijk fantastische 'The Fellahin of Upper Egypt' niets meer te bekennen. Maar dat is ook 100 jaar later geschreven.

Indien je van reisverslagen houdt is ook 'The Pharaoh's Shadow, travels in Ancient and Modern Egypt' (2000) van Anthony Sattin uitstekend.

Patricia schreef:
Als je wilt kan ik het boek eens meebrengen naar een lezing in Gent.
Om even in te kijken stel ik dat altijd op prijs natuurlijk. :D

Vangilspatrick schreef:
Belzoni heeft veel belangrijke zaken ontdekt, is een van de belangrijkere personen uit de Egyptologie, maar vanwege zijn motivatie om te zoeken, schatten vinden ipv nieuwe kennis vergaren wil ik hem niet het stempel archeoloog/egyptoloog geven.
Daar heb je gelijk in. Het was inderdaad een schatgraver. We kunnen hem ook niet echt dankbaar zijn voor al zijn vondsten, want vele waren beter nog zeer lang onontdekt gebleven. Tot nu, zou je kunnen zeggen, maar hoe zullen archeologen binnen honderd jaar over de wetenschappers van nu denken?
Je zou ook kunnen zeggen: alles wat Belzoni gevonden heeft is gelukkig niet ten prooi gevallen aan grafrovers en andere schatgravers met nog minder scrupules, maar het is misschien wel door die vroegere schatgravers dat er veel meer belangstelling was voor zaken waar anders geen mens naar omkeek.
Of weer anders bekeken: hoe meer belangstelling dat er kwam, hoe meer de waarde ervan ingeschat werd en de monumenten meer geconsolideerd werden.
Zoals je ook zegt: je moet alles in de tijdsgeest bekijken. En het romantische aspect spreekt aan ... alhoewel het waarschijnlijk romantischer is in boeken dan het in werkelijkheid was (zei de verwende toerist).
Maar beeld je inderdaad eens in dat de tombe van Seti nù gevonden werd. Of veel later nog: KV55 :roll:

Vangilspatrick schreef:
Dit deed ze [Wwe Belzoni] uit puur geldgebrek.
Inderdaad en het bleek dat de mummie niet eens bij de kist pastte ... maar dat zal ze wellicht ook niet geweten hebben?

Ik schreef hier elders i.v.m. de kist van Boetehamon:
In ‘La Collection Egyptienne’, Les étappes marquantes de son développement’, door B. van de Walle, L. Limme en H. De Meulenaere ... schrijft B. van de Walle p.11:
"In 1847 kocht de regering voor het museum een mummie samen met zijn kist (E5288) aan, afkomstig van G.Belzoni … deze kist van Boutehamon werd te koop aangeboden door de weduwe van de beroemde reiziger die zich gevestigd had in Brussel, waar ze in een armoedige toestand leefde. Men ging eigenlijk over tot de aankoop, niet zozeer door wetenschappelijke overwegingen, maar eerder vanuit humanitair standpunt."

Jef schreef:
Belzoni heeft destijds toen hij in Egypte was vele brieven aan zijn moeder geschreven, waarin hij haar verteld over zijn verblijf in Egypte en ook over zijn ontdekkingen.
Ik ben nog steeds op zoek naar een uitgave (boek) over deze brieven, vertaald in het nederlands natuurlijk.

Iemand wel eens iets in deze trant gezien of gelezen ?
Ik persoonlijk kan je niet helpen Jef, maar ik herhaal je post hier even om meer aandacht te trekken van andere forumbezoekers. Misschien kan iemand anders jou helpen?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Za Mrt 21, 2009 9:21 pm

Philip Arrhidaeus schreef:
Ik zeg dat hier wellicht een paar keer te veel :oops: , maar ik vind dit toch wel interessant.

Sarah de vrouw van Belzoni, is na de dood van haar man vrijwel berooid achter gebleven, en pas in 1851, toen ze bijna 70 was en in Brussel woonde, kreeg ze een Brits staatspensioen van honderd pond per jaar. Ook Sarah was reislustig, ze is op het laatst nog verhuisd naar het zachter klimaat van de kanaaleilanden, waar ze op 12 januari 1870 is gestorven, zeventachtig jaar oud.
Gebruikers-avatar
Jef

Terug naar Egyptologen en archeologen