Waaruit bestaat de leerstof van een student Egyptologie?

Moderator: yuti

Waaruit bestaat de leerstof van een student Egyptologie?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Apr 10, 2008 8:24 pm

Ik vroeg me af waaruit de geschiedenis-leerstof bestaat van een student in deze richting? En zijn het voornamelijk boeken of artikels of cursussen van de profs zelf?

Misschien een domme vraag, want het antwoord lijkt me mogelijk te omvangrijk ... wegens onder meer te veel richtingen en tijdsperiodes.

Toch lijkt het me interessant om eens te weten wat een student voor zijn kiezen krijgt.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Heraclius » Do Apr 10, 2008 9:31 pm

In de drie jaren die ik egyptologie gevolgd heb/aan het volgen ben, doceerde prof. Harco Willems bijna alle egyptologische vakken.
In het eerste en het tweede jaar is er een inleidingscursus 'archeologie en kunst van ONO: Egypte' en een cursus 'geschiedenis van ONO' met een onderdeel 'Egypte' dat door prof. Preys wordt gegeven. Het eerste vak heeft geen cursus, prof Willems vertelt in de les en iedereen moet maar noteren. Er wordt meestal wel een afdruk van de PPTs verkocht. Het geschiedenisvak heeft wel een cursus die - denk ik - ook door Preys zelf is geschreven.

In het tweede en het derde jaar volg je een vak 'archeologie van Egypte', dat dus om het jaar een andere leerstof beschouwt (A en B genoemd). In mijn tweede jaar werd dat gedoceerd door een assistente van prof. Willems en ging het vooral over keramiek en bijgiften in graven. Het breken van objecten, figurines, enfin, alles wat je je maar kan voorstellen, behalve architectuur. Dit jaar ging het over de evolutie van de graven in Thebe vanaf het vroege NK.
Voor het eerste vak had de assistente zelf een cursus gemaakt, voor het tweede vak moesten we noteren en onze nota's met de PPTs leren. Daarenboven hoorde er bij elk van beide vakken een lectuurpakket dat de les zowat aanvult.

Daarbuiten zijn er dan nog twee vakken: sociale en economische aspecten van het oude egypte en religie van het oude egypte. Voor beide moeten nota's uit de les en PPTs gestudeerd worden en bij beide hoort er een lectuurpakket. Bij Sociale en economische was dat bij voorbeeld Ancient Egypt: Anatomy of a civilization van Barry Kemp. Het tweede vak gaat trouwens eerder over 'hedendaagse' theorievorming ivm de religie van het oude egypte.

Daarbij komt dan nog het vak 'referaat' voor de 3BA. Wij moeten een presentatie maken ivm een onderwerp dat samenhangt met één van de twee vorige vakken, afhankelijk van welk vak dat jaar gedoceerd wordt.

En daarbuiten zijn er dan nog de vakken Egyptisch. Voor het eerstejaarsvak Middel-Egyptisch heeft hij zelf een cursus gemaakt.

Voor de mastervakken zal zowat hetzelfde principe gelden. Geen cursussen, maar gewoon de nota's uit de les leren en enkele artikels lezen.

Prof. Willems gebruikt voor zijn lessen trouwens verschillende auteurs, verwijst daar altijd mooi naar, of/en geeft daarna zijn eigen visie. Uiterst leerrijke lessen allemaal.

Indien er verduidelijking nodig is, vraag maar. :)
Heraclius

Berichtdoor Malfliet » Za Apr 12, 2008 10:23 am

Ik weet niet of deze info nog actueel is, maar enkele jaren geleden was het nog wel zo.

De studenten egyptologie volg(d)en in Leuven ook de vakken Arabisch en Koptisch. Deze vakken worden om de twee jaar ingericht en wisselen elkaar dus af. Dus een jaar volgen ze Koptisch, het volgende jaar is het Arabisch.
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Heraclius » Za Apr 12, 2008 10:26 am

Malfliet schreef:Ik weet niet of deze info nog actueel is, maar enkele jaren geleden was het nog wel zo.

De studenten egyptologie volg(d)en in Leuven ook de vakken Arabisch en Koptisch. Deze vakken worden om de twee jaar ingericht en wisselen elkaar dus af. Dus een jaar volgen ze Koptisch, het volgende jaar is het Arabisch.

Koptisch moet iedereen volgen. Afhankelijk van de minor volg je een jaar (oud-)Grieks (Geschiedenis van de oudheid of Byzantium/Christelijke Oosten) of een semester modern Arabisch (minor archeologie).

Die vakken was ik vergeten. :)
Heraclius

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 10, 2008 6:47 pm

Sorry voor mijn late reactie, Heraclius.
En net voor de blokperiode, of zit je er al in?

Lijkt me als buitenstaander allemaal verschrikkelijk interessant. Het is misschien iets anders wanneer je er dagelijks moèt mee bezig zijn en er examens mee te maken hebben.

Waarschijnlijk hangt veel af van de professor - zeker bij het doceren zonder vaste cursus en enkel aan de hand van 'slides'. Toch denk ik dat Prof. Willems en Prof. Preys, voor zover ik hen al bezig gehoord heb, dat uitstekend doen. Ik kan me voorstellen dat het lastiger is bij minder bespraakte of begeesterende docenten.
Als die bestaan, natuurlijk. :wink:

Het tweede vak gaat trouwens eerder over 'hedendaagse' theorievorming ivm de religie van het oude egypte.
Bedoel je de aan bepaalde tijdsperioden eigen interpretaties over het oude Egypte, zoals de verouderde, maar ooit algemeen voor waar aangenomen theorie van de koninklijke opvolging langs vrouwelijke lijn, een idee dat wel moèst tot stand komen in conservatievere tijden als uitleg voor de mogelijke broer-zuster verbintenissen.
Of de verouderde mening dat het iets meer voorkomen van Coffin Texts in vergelijking met Piramid Texts een democratisering betekende van het geloof.
Wat is zo eigen aan onze hedendaagse benadering van de religie van het oude Egypte? Misschien iets te veel door de bril gezien van een welvarende, emancipative en multiculturalistische samenleving?

Het referaat is niet publiekelijk toegankelijk, zoals een doctoraatsverdediging? Anders kom ik eens luisteren.
Grapje, ik wil het je niet aandoen.

Ancient Egypt: Anatomy of a civilization van Barry Kemp.
Ik vond zijn aandeel in 'Ancient Egypt, A Social History', samen met Trigger, O'Connor en Lloyd ècht wel de moeite waard. Hier heeft hij het over 'Old Kingdom, Middle Kingdom and SIP'. De andere drie nemen de tijdsperiodes 'The Rise', 'New Kingdom and TIP' en 'Late Period' voor hun rekening. Voor mij was dit hèt boek van 2006, het jaar waarin ik het kocht. :)

Heel veel succes met de blok en de examens, Heraclius.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Heraclius » Za Mei 17, 2008 11:34 pm

Philip Arrhidaeus schreef:En net voor de blokperiode, of zit je er al in?

Nog een weekje les. :)

Philip Arrhidaeus schreef:Waarschijnlijk hangt veel af van de professor - zeker bij het doceren zonder vaste cursus en enkel aan de hand van 'slides'. Toch denk ik dat Prof. Willems en Prof. Preys, voor zover ik hen al bezig gehoord heb, dat uitstekend doen. Ik kan me voorstellen dat het lastiger is bij minder bespraakte of begeesterende docenten.
Als die bestaan, natuurlijk. :wink:

Ik heb er helemaal geen klachten over. De drie jaren waren zeer interessant.

Philip Arrhidaeus schreef:
Het tweede vak gaat trouwens eerder over 'hedendaagse' theorievorming ivm de religie van het oude egypte.
Bedoel je de aan bepaalde tijdsperioden eigen interpretaties over het oude Egypte, zoals de verouderde, maar ooit algemeen voor waar aangenomen theorie van de koninklijke opvolging langs vrouwelijke lijn, een idee dat wel moèst tot stand komen in conservatievere tijden als uitleg voor de mogelijke broer-zuster verbintenissen.
Of de verouderde mening dat het iets meer voorkomen van Coffin Texts in vergelijking met Piramid Texts een democratisering betekende van het geloof.
Wat is zo eigen aan onze hedendaagse benadering van de religie van het oude Egypte? Misschien iets te veel door de bril gezien van een welvarende, emancipative en multiculturalistische samenleving?

Nu het semester vergevorderd is (en de lessen voor dat vak gedaan zijn), kan ik wat duidelijker zijn. 't Ging dit semester vooral over mythologie, mythenvorming en de verhouding met rituelen. We bekeken enkele 'hedendaagse' stellingen van Egyptologen (Otto, Schott en Assmann) i.v.m. de mythevorming van het oude Egypte. Volgens Assmann ontstonden die bvb pas in het begin van het MK.
Aan de hand van het voorkomen van mythologische constellaties bvb al in de PT heeft prof. Willems dan proberen aan te tonen dat het waarschijnlijk is dat er al veel vroeger mythes bestonden, maar gewoon niet in narratieve schriftelijke vorm.

Philip Arrhidaeus schreef:Het referaat is niet publiekelijk toegankelijk, zoals een doctoraatsverdediging? Anders kom ik eens luisteren.
Grapje, ik wil het je niet aandoen.

't Is toch al voorbij. Dus geen probleem. ;)

Philip Arrhidaeus schreef:
Ancient Egypt: Anatomy of a civilization van Barry Kemp.
Ik vond zijn aandeel in 'Ancient Egypt, A Social History', samen met Trigger, O'Connor en Lloyd ècht wel de moeite waard. Hier heeft hij het over 'Old Kingdom, Middle Kingdom and SIP'. De andere drie nemen de tijdsperiodes 'The Rise', 'New Kingdom and TIP' en 'Late Period' voor hun rekening. Voor mij was dit hèt boek van 2006, het jaar waarin ik het kocht. :)

A Social History heb ik hier ook nog liggen, nooit echt structureel bekeken, moet ik me nog eens mee bezighouden als ik de tijd vind, maar ik vrees dat mijn tijd de komende maanden/jaren meer aan vroegchristelijke thematiek besteed gaat worden. ;)

Philip Arrhidaeus schreef:Heel veel succes met de blok en de examens, Heraclius.

Bedankt! Eerst maar eens zorgen dat de Bachelorpaper afgeraakt, heeft even de prioriteit. 'k Heb maar drie examens te gaan, dus alles komt normaal gezien wel op zijn pootjes terecht.
Heraclius

Berichtdoor Hatneferet » Za Jul 26, 2008 9:20 pm

Op deze site is het meeste te vinden over de opleiding in Leiden.

http://www.studereninleiden.nl/studies/ ... opleiding/
Hatneferet

Terug naar Egyptologen en archeologen