26/10/17 Leuven-02/11 Gent-S.Hendrickx-De stier als symbool

Moderator: yuti

26/10/17 Leuven-02/11 Gent-S.Hendrickx-De stier als symbool

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Sep 24, 2017 1:07 pm

Egyptologica Vlaanderen organiseert volgende lezing:

Stan Hendrickx
De stier als symbool voor de ontwikkeling van de koninklijke iconografie in de Predynastische en Vroeg-dynastische periode

Het symbolische gebruik van runderen, en meer in het bijzonder stieren, kan vanaf het begin van de Predynastische periode nagegaan worden. Het betreft niet alleen min of meer realistische voorstellingen van dieren maar ook sterk gestileerde iconografische motieven waaronder vooral een “hoorn – oor” embleem opvalt. Dit laatste is vermoedelijk het meest voorkomende motief tot het einde van de Naqada II periode. De kenmerken ervan zullen geïntegreerd worden in het Bat embleem, dat in gebruik zal blijven gedurende de volledige geschiedenis van het oude Egypte.
De stier als koninklijk symbool komt onder meer tot uiting op het Narmer palet met de personificatie van de koning als “machtige stier”. Op een voor ons niet onmiddellijk zichtbare manier kunnen ook de koninklijke valse baard en de witte kroon beschouwd worden als semantische elementen die de koning in verband brengen met de wilde stier.

https://www.egyptologica-vlaanderen.be/

Leuven: Monseigneur Sencie Instituut (Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven).

Gent: Auditoria economie, auditorium Denduyver, aan het Sint-Pietersplein.
Het auditorium is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan het eerste straatje rechts, de Hoveniersberg. Dit helemaal volgen tot op het einde, daarna trappen af naar rechts. Het auditorium is het eerste zaaltje recht voor je in het gebouw.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: 26/10/17 Leuven-02/11 Gent-S.Hendrickx-De stier als symb

Berichtdoor yuti » Za Nov 04, 2017 11:45 am

Een voordracht bijwonen van Stan Hendrickx is nooit een ontgoocheling, integendeel. De opbouw en de structuur van zijn betoog verwondert me na al die jaren geenszins meer. Maar verbazingwekkend vond ik weer opnieuw zijn uitstekend gedocumenteerde uitleg. Hierdoor gaat er een wereld open die voor velen van ons nog onontgonnen is, mezelf incluis. Graffiti, inscripties, beelden en voorwerpen kwamen hier tot leven. Predynastische voorwerpen waar je vroeger wat nonchalant voorbijliep in Egyptische musea, kregen plots een diepgaande betekenis. Alleen om al om die reden hadden de afwezigen ongelijk. Bedankt Stan om die blik in het verleden.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Nov 06, 2017 8:43 pm

Toffe review Yuti, daar sluit ik me bij aan.

Twee interessante artikels i.v.m. de lezing:

Stan Hendrickx, Paul Simoens, Merel Eyckerman, “The facial veins” of the bull in Predynastic Egypt, Egypt at its Origins 4 (ed. M.D. Adams), Peeters Leuven 2016 https://www.academia.edu/31596338/Hendr ... 16_505-533

Hendrickx, S.; Piquette, K.E.; Eyckerman, M.; Madrigal, K. & Graves-Brown, C., The origin and early significance of the White Crown. MDAIK, 70-71 (2014-2015): 227-238

I.v.m. dat laatste, een ouder berichtje van me over "de man van Gebelein": viewtopic.php?f=5&t=1064
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Di Nov 07, 2017 9:46 am

Misschien ook nog even in dit verband dit artikel aanbevelen.
https://www.academia.edu/2025359/Hendri ... 2012_23-72
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Lezingen en cursussen - voorbij