Geschilderde scenes

Moderator: yuti

Berichtdoor Anneke » Di Mei 23, 2006 9:44 pm

Dank je :D

Dit is gemaakt op basis vane enkele fotos en was heel leuk om te doen.
Van de meeste fotos die ik gezien heb is de kleur van de scenes af (of misschien nooit gekleurd geweest in enkele gevallen?). Wel leuk om dan even de fantasie de vrije loop te laten.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 25, 2006 2:20 pm

Mooie werken, Anneke! Terwijl ik persoonlijk van de meeste Egyptische reliëfs (waarvan de kleuren nu verdwenen zijn) een beetje melancholisch/rustig/introvert word, geven de reliëfs met kleuren - of jouw schilderijen - een levendige/positieve/feestelijke indruk.

Anneke schreef:
Deze keer niet vergeten om de images wat kleiner the maken zodat het makkelijker te zien is voor iedereen

Dank je wel :welldone: .

Anneke schreef:
De link die je hiervoor gaf is trouwens echt de moeite waard voor mij Philip!
Ik geef deze herfst weer les in Math and the Art of MC Escher. Daarin hebben we het altijd over regelmatige vlakverdelingen en die illustraties van de egyptische patronen zijn daar perfect voor!

Kun je dat even uitleggen als je daar zin in hebt, Anneke? Is dat zoiets zoals 'wiskunde in muziek'? Een soort van ritmiek? Of heeft het gewoon te maken met vlakverdeling?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Do Mei 25, 2006 3:39 pm

Omdat het een ander onderwerp is heb ik de uitleg over de wiskunde en kunst klas in een andere thread geplaatst:
viewtopic.php?t=170&mforum=prkmthetegyptef
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Ma Jul 24, 2006 6:22 pm

Hier zijn mijn laatste tekeningen:

Afbeelding

Ramesses II voor 5 goden en een godin. ik geloof dat deze scene uit de tempel van Derr komt (??)

Afbeelding
En dit is de bekende slag van Kadesh.

Vanwege de regels heb ik hier een klein schilderijtje geplaatst van 600 pixels wijd.

Hier is een afbeelding die ietsje groter is:
Kadesh scene - ietsje groter :D
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Di Jul 25, 2006 11:07 am

Twee heel prachtige werken, Anneke :)

Vooral de Slag van Kadesh is heel mooi.
Moet nogal wat tijd en geduld gevraagd hebben om dit schitterende werk te tekenen en te schilderen.
De details van de vele figuurtjes en strijdwagens zijn treffend weergegeven.

Mooi gedaan :D !
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Anneke » Di Jul 25, 2006 2:33 pm

Dank je :D Het was inderdaad best wel een gepriegel.

Het werk is wel een beetje verslavend voor mij. Het is heel apart om met de lijn-tekeningen te beginnen en dan door de kleur allerlei details naar boven zien komen.

Het kan wel aan mij liggen maar als ik naar een inkt-tekening kijk dan heb ik soms moeite om het tafreel in me op te nemen. Kleur helpt mij nogal met het "verwerken" van de scene.

Ik had deze scene al meerdere keren gezien voor ik hem schilderde, maar ik had eigenlijk nooit zo beseft dat Kadesh omringd werd door een rivier. En dat het water ook werd weer gegeven door de lijnen die de stand omgeven.

Blijft wel apart dat beide kanten in hun beschrijvingen menen het conflict gewonnen te hebben :lol: Volgens de Hittites and het vredes verdrag hadden hun gewonnen.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jul 27, 2006 3:47 pm

Mooi hoor Anneke.
Ik vind dat de détails ook beter uitkomen wanneer ingekleurd.

Dat van die 600 pixels vind ik wel een goeie regel hoor. Ik heb daar over nagedacht (dat heeft op zich meestal niets te betekenen :lol: ) en ik blijf wel vinden dat het bijna altijd de duidelijkheid van de post bevordert.

Maar regels zijn er om overtreden te worden; wanneer het nodig is mag het best groter. Het is aan de moderator om te oordelen of het gepast is, vind ik.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Do Jul 27, 2006 3:58 pm

Ik vind de "600 regel" zelf ook belangrijk. Het maakt het inderdaad veel makkelijker om de berichten te lezen.
Ik dacht de regel alleen even te melden zodat anderen er even aan herinnerd worden.
Voor grotere afbeeldingen is een link "the way to go" vind ik persoonlijk.

Ik heb zelf ook geleerd om kleinere versies van mijn tekeningen en fotos te maken. Ook op mijn website probeer ik wat kleinere beelden te gebruiken, en ook beelden van enige KB ipv MB :lol:
Anders duurt het soms van eeuwigheid tot zaligheid voordat de tekeningen/fotos te zien zijn.

Ik ben nu trouwens met een andere Kadesh tekening bezig. Hier ziet men hoe het kamp van de egyptenaren overvallen wordt. En er is de bekende scene waar de Hittitische spionnen geslagen worden om info te krijgen.

Ik zag pas een stel hele mooie lijntekeningen op internet. Tekeningen van Tawosret en Sety II. Ik denk dat ik die maar eens op papyrus ga maken.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Za Aug 05, 2006 2:19 am

Afbeelding

Dit is een tweede scene van Ramesses II en de slag om Kadesh.

Onder Ramesses ziet men hoe twee spionnen geslagen worden (om info te krijgen).

Ik vond het ook wel apart om de palisade om het Egyptische kamp heen te zien :D

De leeuw die met een touw om zijn poot naast de grote tent ligt is ook wel heel apart. Staat wel een man met een stok voor hem. Soort leeuwen-temmer? :lol:
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Za Aug 05, 2006 5:00 am

Prachtig werk Anneke :welldone:

Quote Anneke : De leeuw die met een touw om zijn poot naast de grote tent ligt is ook wel heel apart.

In een van mijn boeken staat dat Ramses II een passie voor leeuwen moet gehad hebben.
Op vele reliefs met strijdscenes van Ramses II is de farao vergezeld van een leeuw. Zoals te zien op je schilderij had Ramses II tijdens de slag van Kadesj ook een leeuw bij zich, want op alle stijdscenes die over deze veldslag bestaan is de leeuw aanwezig, zij het dan met veilig gebonden voorpoten zoals te zien op je schilderij. Ik denk ook niet dat het zou verstandig geweest zijn van zo een onvoorspelbaar roofdier zo maar te laten rondlopen op een slagveld .

Zou het hier gaan om de leeuw met de naam "Hij die de vijanden veslindt"? In zijn tempel te Beit el Wali heeft hij deze kleine leeuw met de nog al dreigende naam bij zich. Hij zit naast de troon en zijn poten lijken vastgebonden te zijn.

In de rotstempel van Derr is er een afbeelding waarop Ramses II een troep gevangen vijanden bij de haren beetpakt en hier wordt de leeuw wel actief : hij bijt een vijand in zijn been ! Echt gebeurd of slecht een symbolische voorstelling?
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Anneke » Za Aug 05, 2006 6:13 am

Dat is de leeuw Anta-em-nakht?

Ik heb me wel meer afgevraagd wat ik me daar bij voor moest stellen. Het lijkt me inderdaad dat een leeuw op het slagveld wel vragen om problemen is. Zou die niet "uit zijn dak gaan" als hij eenmaal bloed ruikt?
Laat staan als hij bloed proeft :shock:

Je kan je wel voorstellen dat de leeuw zou proberen om een gevangene te grijpen. Zouden ze hem misschien ook niet echt van weerhouden?
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Dec 08, 2006 3:48 pm

De laatste posts zijn aan mijn aandacht ontsnapt, vandaar deze late reactie.

Anneke schreef:
De leeuw die met een touw om zijn poot naast de grote tent ligt is ook wel heel apart. Staat wel een man met een stok voor hem. Soort leeuwen-temmer?

Je hebt gelijk: Christiane Desroches-Noblecourt beschrijft de figuur als ‘de temmer die zijn dressuur vervolmaakt’. Volgens haar wordt de leeuw inderdaad aangeduid als ‘de levende leeuw van Zijne Majesteit, moordenaar van zijn vijanden.’ Of zoals Rozette schrijft: ‘verslinder’.

Rozette schreef:
In de rotstempel van Derr is er een afbeelding waarop Ramses II een troep gevangen vijanden bij de haren beetpakt en hier wordt de leeuw wel actief : hij bijt een vijand in zijn been ! Echt gebeurd of slecht een symbolische voorstelling?

Moeilijk te zeggen, niet? Het is een beetje als met ‘het neerslaan van de vijanden’. Op de tentoonstelling ‘Sfinx’ te Brussel was ten andere een Ptolemaeïsch reliëf met het ‘neerslaan van de vijanden’ te zien, waarbij een leeuw in de arm van één van de vijanden beet. Cambridge, Fitzwilliam Museum E.214.1939.

Rozette postte ten andere nog een ostracon uit Deir el Medina met een leeuw aan de zijde van de farao:
viewtopic.php?t=350&mforum=prkmthetegyptef

Er staat een leeuw afgebeeld op de zijkant van de strijdwagen van Ramses II in Luxor, Aboe Simbel en Abydos. Volgens Catherine Rommelaere zou dit enkel te zien zijn bij afbeeldingen van Ramses II.
In Aboe Simbel loopt een leeuw naast het paard van Ramses II mee en later bij Ramses III in Medinet Haboe wordt de leeuw telkens voorgesteld op deze manier. Evenals op een ostracon van Ramses VI. (Museum Cairo CG 25124)

Waarschijnlijk werden leeuwen, niet alleen geassocieerd met de koning, als heilige dieren gemummificeerd en begraven, maar tot nu toe zijn geen begraafplaatsen gevonden.
Een gemummificeerde leeuw werd in 2001gevonden in de tombe van Maia in Saqqara:
http://newsrss.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3395487.stm

Spreuk 562 van het Dodenboek:
“… Ik ben degene die de hemel doorkruist, ik ben de leeuw Re, ik ben de stier. Ik heb het lendenstuk gegeten, ik heb de koeienpoot verslonden …”
Misschien is het daarom dat de poten van de stoelen en bedden versierd werden met leeuwenpoten: het verrijzen van de ‘gezetene’ zoals de zon.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 13, 2007 5:29 pm

Ikzelf schreef hier eerder:
Een beetje zoals men in de pionierdagen van de Egyptologie deed bij het kopiëren van reliëfs, door er een blad papier op te leggen ... hoe heet die techniek weer?

‘Squeezes’ uit 1880-1890 van de tombe van Khaemhet, TT 57.
http://griffith.ashmus.ox.ac.uk/gri/4khaem.html

Deze ‘squeezes’ (het Nederlandse woord ‘afdrukken’ dekt de betekenis niet, een ander woord?) werden als volgt gemaakt: (vloei)papier werd over het reliëf geplaatst, het papier werd natgemaakt en men liet het drogen zodat de vorm van het reliëf in het papier ‘trok’. Wanneer het papier van het reliëf werd gehaald, kon men de contouren hiervan met potlood accentueren.
Soms werden de contouren helemaal zwart ingevuld. Ik was even op zoek naar een voorbeeld hiervan op het net, maar vind er niet direct een.
Onnodig te zeggen dat deze methode niet zo goed was voor de reliëfs.

(Ik was ook op zoek op het net naar een uitleg over deze methode, zodat jullie me zouden geloven :wink: , maar vond enkel een vermelding in dit artikel: http://www.smh.com.au/news/National/Sli ... 54614.html )
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Wo Dec 05, 2007 5:58 pm

Philip schreef:
Die hoogblauwe kleur herinner ik me van de tombe van QV 55, Amuncherchepshef
ik meen echter dat het getoonde beeld slecht is van kwaliteit en dat de reële kleur helemaal anders is
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Dec 06, 2007 10:17 pm

Zou goed kunnen Gaspard, ik nam de foto's met een klein niet digitaal toestelletje en zonder flits.
Zo heb ik het echter hier op papier staan.

Is het niet zo dat onze hersens ons soms wijsmaken dat iets wit (of blauw) is wanneer het dat niet is? Zoals een wit blad papier ons wit schijnt te zijn onder een nachtelijke hemel, omdat we wéten dat het wit is?

Geen idee, weet daar niet zoveel over.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

VorigeVolgende

Terug naar Egyptomanie