Italië, Rome, piramide van Caius Cestius

Moderator: yuti

Italië, Rome, piramide van Caius Cestius

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 26, 2008 9:03 pm

Omdat iemand die de lezingen volgt bij Egyptologica Vlaanderen een reis naar Rome overweegt, plaats ik dit bericht over de piramide van Caius Cestius in Rome.

Mijn jongste zoon nam deze foto van mij bij de piramide vanaf de overkant van de straat, met een analoge camera. Dus zag ik pas wanneer de vakantiefoto's ontwikkeld waren dat de top van de piramide er niet op stond. :lol:

Afbeelding

De 'Piramide di Caio Cestio' staat bij de 'Piazza di Porta San Paolo', niet ver van het 'Stazione Roma-Ostia', en is verbonden met de Aureliaanse Muur (links en rechts van de piramide op de foto). Achter de muur ligt een kerkhof, il cimitero acattolico.

Op de volgende foto zie je links een gedeelte van de piramide en rechts de 'Porta San Paolo', op de oude verbindingsweg met de havenstad Ostia.

Afbeelding

De piramide is bekleed met witte marmer, 27 meter hoog en schijnt opgetrokken geweest te zijn in 330 dagen, als we een tekst mogen geloven op de piramide zelf.
Caius Cestius stierf in 12 voor Christus en zijn grafmonument is een prachtig voorbeeld van klassieke Egyptomanie.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Za Mrt 29, 2008 1:19 pm

Is er een ruimte binnen de piramide? Een tombe? En is dit toegankelijk?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 30, 2008 12:00 am

Er is een grafkamer, beschilderd in de 'derde stijl', maar er is niet veel meer van over van de decoratie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_schilderkunst

Er werd dacht ik ook nooit iets teruggevonden in de grafkamer, die was in de oudheid al geplunderd.

De ingang bevindt zich aan de westelijke zijde van de piramide, maar deze zijde staat in het Protestants kerkhof 'il cimitero acattolico' en ik heb niet gecontroleerd of de piramide open is ... ik denk het niet. De reisgidsen die mij hierover informatie gaven zegden van niet.

Meer foto's (ook een vanaf het Protestants kerkhof) en uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Cestius
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Egyptomanie