29/11/12 - 05/05/13 - Amsterdam - Toetanchamon

Moderator: yuti

29/11/12 - 05/05/13 - Amsterdam - Toetanchamon

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 06, 2012 11:13 am

MDK stuurde me volgende tentoonstelling door:
http://www.amsterdamexpo.nl/

Toetanchamon, zijn graf en zijn schatten
29 november 2012 tot en met 5 mei 2013
in de nieuwe tentoonstellingsruimte Amsterdam EXPO, naast station Amsterdam Zuid

In de afgelopen jaren hebben miljoenen bezoekers Toetanchamon, zijn graf en zijn schatten bewonderd in wereldsteden als Parijs, Zürich, Barcelona, Brussel en Seoul.
Over de tentoonstelling in Brussel: viewtopic.php?f=25&t=2534

Over de tentoonstelling en het maken van de replica's:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2704/Vid ... rdam.dhtml
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: 29/11/12 - 05/05/13 - Amsterdam - Toetanchamon

Berichtdoor Jef » Do Nov 08, 2012 9:19 pm

Ga toch nog een keertje kijken denk ik. Amsterdam is niet zo ver, en de tentoonstelling is best wel mooi, al zijn het replicas .
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 09, 2012 12:54 am

Jef schreef:Ga toch nog een keertje kijken denk ik. Amsterdam is niet zo ver, en de tentoonstelling is best wel mooi, al zijn het replicas .

Ja da's waar ook Jef, jij hebt dit reeds in Madrid gezien.
Maar ik kan je geen ongelijk geven om nog eens te gaan kijken, volledig akkoord, want het is een mooie tentoonstelling. Ook na het expositie-gedeelte van de replica's, zijn er nog interessante zaken te zien, o.a. tekeningen, plannetjes en werkfiches van Howard Carter.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Het Huis van Horus » Wo Dec 19, 2012 10:19 am

Hoihoi,

Kleine waarschuwing vooraf....Er zijn drie 'sets' tentoonstellingen :) In amsterdam staat de kleine want er is niet genoeg ruimte voor de middel of grote set. Ik weet niet welke in Madrid stond maar just in case,...anders kom je zo teleurgesteld uit de EXPO. :)

Als je de grote nog een keer wilt zien komt die vanaf begin 2013 in Berlijn,

Groeten,

Janko
Het Huis van Horus

Berichtdoor Jef » Wo Dec 26, 2012 8:51 pm

Voor zover ik weet stond daar (Madrid) de grote uitvoering. Al wat in de catalogus afgebeeld staat heb ik ook gezien. En
nogmaals als je tijd hebt zeker gaan kijken.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor erwin » Di Feb 12, 2013 10:31 pm

Gisteren naar de tentoonstelling in Amsterdam geweest.

Ik vond de tentoonstelling mooi van opzet. De rode draad is het verhaal van Howard Carter ten tijde van zijn ontdekking, en op dit manier komt de tentoonstelling tot leven. Ook voor de personen die wat minder in het oude Egypte geïnteresseerd zijn, is het op deze manier zeer de moeite waard. Persoonlijk vond ik de grafkamer zoals deze erbij stond op het moment de Carter de muur doorbrak super!

Het was overigens totaal niet druk, lekker natuurlijk. Kun je tenminste op je gemak naar de stukken kijken! :D
Gebruikers-avatar
erwin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 14, 2013 5:43 pm

Erwin schreef:
De rode draad is het verhaal van Howard Carter ten tijde van zijn ontdekking, en op dit manier komt de tentoonstelling tot leven. ... Persoonlijk vond ik de grafkamer zoals deze erbij stond op het moment de Carter de muur doorbrak super!

Dag Erwin, tijdje geleden, welkom terug.
De tentoonstelling is inderdaad de moeite, want niettegenstaande het 'slechts' replica's zijn, wordt het allemaal mooi gebracht en is het een unieke kans om zonder een verre reis te maken deze fantastische (goed nagemaakte) voorwerpen bij elkaar te zien, in excellente omstandigheden.

Toen de tentoonstelling in Brussel te zien was, ben ik gaan vergelijken, en mits enkele over te discussiëren verschillen, viel het meer dan goed mee: viewtopic.php?f=25&t=2534&start=15

Na de ruimtes met de voorwerpen in de tombe van Toetanchamon, waren er verschillende tekeningen en schilderijen van Howard Carter te zien, samen met enkele van zijn bekende 'fiches'. Dat vond ik persoonlijk ook interessant.
http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/

Ik weet niet of er ook na de tentoonstelling in Amsterdam nog ruimte werd gegeven voor de Zahi Hawass memorabilia en boeken? Nu dat mijn hoed versleten is ... :wink: Vraag me gewoon af of dat nog aangeboden wordt sinds hij meegesleurd geweest is in de gebeurtenissen na de revolutie in Egypte.

Gelijklopend was er toen ook een kleine replica-tentoonstelling met hetzelfde onderwerp in het Jubelparkmuseum te Brussel: viewtopic.php?f=25&t=2591
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor erwin » Vr Feb 15, 2013 11:21 am

Philip Arrhidaeus schreef:Ik weet niet of er ook na de tentoonstelling in Amsterdam nog ruimte werd gegeven voor de Zahi Hawass memorabilia en boeken? Nu dat mijn hoed versleten is ... :wink: Vraag me gewoon af of dat nog aangeboden wordt sinds hij meegesleurd geweest is in de gebeurtenissen na de revolutie in Egypte.

Nou, als je hoed versleten is... kun je d'r inderdaad eentje kopen op het einde van de tentoonstelling! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
erwin

Terug naar Tentoonstellingen - voorbij