20/04/13 - 30/09/13 - Morlanwelz - Du Nil à Alexandrie

Moderator: yuti

20/04/13 - 30/09/13 - Morlanwelz - Du Nil à Alexandrie

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Okt 19, 2012 4:16 pm

20 april 2013 - 30 september 2013

Du Nil à Alexandrie: Histoire d'eau

L’exposition présente deux volets majeurs. Le premier, historique, montre - à travers des objets archéologiques, sculptures, monnaies, textiles coptes, céramiques et livres - l’utilisation et les croyances liées au fleuve mythique qu’est le Nil.
Le second, pédagogique, présente maquettes de citernes et de machines à eau (vis d’Archimède, sakieh, chadouf…), photographies contemporaines, vidéos et animations qui permettent d’une part de comprendre les fonctionnements anciens, mais également de saisir pleinement les tenants et les aboutissants de la gestion de l’eau à Alexandrie, et ce, de l’Antiquité à nos jours.

Musée royal de Mariemont
Chaussée de Mariemont, 100,
7140 Morlanwelz

http://www.musee-mariemont.be/index.php?id=10166

Cette exposition est le fruit d’une série de fouilles archeologiques et d’études menées depuis plus de 20 ans par le Centre d’Études Alexandrines (CEAlex), dirigé par Jean-Yves Empereur, célèbre fouilleur du vestige du Phare d’Alexandrie.

Déjà présentée dans quelques grandes villes d’Europe tel Neufchâtel et Le Mans, l’exposition rejoint les salles du Musée royal de Mariemont, possédant la première collection égyptienne de Wallonie et la deuxième de Belgique. Elle sera ainsi enrichie d’objets issus du fond propre du Musée et de prêts d’institution de prestiges (Paris, Amsterdam, Leiden, Anvers, Cherbourg...).
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: 20/04/13 - 30/09/13 - Morlanwelz - Du Nil à Alexandrie

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 02, 2013 12:30 pm

Met een gropeje van zeven zijn we op de valreep naar deze tentoonstelling geweest, en het was tof om weer eens in het Mariemont te zijn – voor mij de vijfde keer nu al. De permanente oud-Egypte kamer wordt momenteel heringericht, maar de voorwerpen eruit staan zijn te bezichtigen in vitrinekasten net buiten die kamer.

Interessante tentoonstelling, waarvan ik het niet beter onder woorden kan brengen dan C.D. die de expositie een tijdje voor ons bezocht:
Zoals alle tentoonstellingen van Mariemont was ook deze heel mooi voorgesteld. Vooral de modellen van Alexandrijnse waterciternes vond ik interessant: het zijn net ondergrondse kathedralen, waar allemaal verschillende soorten kapitelen gebruikt werden. Die waterciternes werden pas onlangs herontdekt.
Er zijn enorm veel foto’s te bekijken en je bent de hele tijd de daarbij horende teksten aan het lezen. Interessant is een reproductie van de mozaïek van Palestrina, die de Nijloverstroming in Egypte en Nubie weergeeft.
Er zijn schaalmodellen van o.a. een chadouf te zien, en van een schroef van Archimedes een exemplaar op ware grootte. Ik herinner mij ook mooie gouden munten die bij de opgravingen gevonden werden, beelden van Serapis, enz.
Het gaat van de oude tijd tot nu. Alles is heel mooi en duidelijk opgesteld. De tentoonstelling is niet zo erg groot maar je kan er wel twee uren in doorbrengen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nile_mosaic_of_Palestrina

C.D. wees me ook op deze tijdelijke tentoonstelling in het Mariemont
Het Tijdperk van de Eeuwigheid. De schenking Yves en Yolande Boël
04/05 – 29/09/13
http://www.musee-mariemont.be/index.php?id=11399
Voor de mensen die deze tentoonstelling gemist hebben: de voorwerpen zijn straks te vinden in de permanente collecties.
Onderstaande foto’s i.v.m. het Oude Egypte,
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Tentoonstellingen - voorbij