Sfinxen te Karnak

Ook: Nubië - latere periode

Moderators: yuti, Anneke

Re:

Postby gaspard » Fri Apr 09, 2010 11:03 pm

Onderstaande link geeft kritiek weer op het realiseren van de sfinxenlaan tussen tempel van Luxor en Karnak
http://historiek.net/index.php/20100225 ... luxor.html
gaspard

Re: Sfinxen te Karnak

Postby Philip Arrhidaeus » Sat Apr 17, 2010 1:35 pm

In de Nieuwsbrief van Egyptologica Vlaanderen van april-juni 2010 lees ik over de sfinxenlaan:

"Op termijn zou het de bedoeling zijn dat er een monorail voor toeristen wordt aangelegd tussen beide tempels."

Hopelijk toch niet làngs de sfinxenlaan ... dat zou - met alle respect voor onze medemens die minder goed te been is - toch wel erg erover zijn.
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Postby gaspard » Sat Apr 17, 2010 5:12 pm

Philip Arrhidaeus wrote:In de Nieuwsbrief van Egyptologica Vlaanderen van april-juni 2010 lees ik over de sfinxenlaan:

"Op termijn zou het de bedoeling zijn dat er een monorail voor toeristen wordt aangelegd tussen beide tempels."

Ik opperde eerder reeds het vermoeden dat voor het egyptisch gouvernement de inkomsten een zeer grote rol spelen.
Ik herhaal het:door het aanleggen van de sfinxenlaan gaat het originele definitief verloren en wordt het centrum van Luxor een te mijden overdrukke plaats.
Wanneer men nu de bedoeling heeft van een monorail aan te leggen langsheen de sfinxenlaan voor de mensen,die niet goed meer te been zijn of voor de touristen,die te lui zijn van te stappen,moet men ook rekening houden met de jeugd,die in gans dat"antiek gedoe"niet geïnteresseerd is.
Voor hen kunnen ze dan een supersnelle 8-baan neerpoten.
Meer en meer lijkt het erop dat men een "Egyptisch Zawi Hawass-park"wil maken.
Wanneer men ziet hoeveel geld het Elvis Presley-Graceland in Memphis oplevert zou ik niet nalaten om in het centrum van "Luxorland"tzt een praalgraf te maken voor die egyptoloog,die meent dat hij aan de basis ligt van alle ontdekkingen in de laatste jaren.
De inkomprijs voor het graf van deze "moderne Toutanchamon"zou quasi onbetaalbaar moeten zijn zodat enkel "happy and fortunated people"het voorrecht hebben dit graf te bezoeken :x
gaspard

Postby yuti » Sat Apr 17, 2010 7:23 pm

Reeds in November 2008 schijft Al Ahram onder “The development plan for Luxor” (November 2008) het volgende:

“.....the truth is that UNESCO relies on its local representatives, in this case the Supreme Council of Antiquities (SCA) and Luxor City Council (LCC). Bear in mind that the latter is under the guidance of the SCA, which itself forms a part of the Ministry of Culture, which in turn is subject to realising the policy objective of the government -- which is tourism -- and you have the whole picture”

http://weekly.ahram.org.eg/2008/921/heritage.htm
yuti

Postby gaspard » Tue May 11, 2010 1:16 pm

Het zal nog wel enkele jaren duren vooraleer de sfinxenlaan voltooid is :roll:
Althans volgens onderstaand bericht:
http://www.scientias.nl/straat-van-sfin ... steld/3580
gaspard

Previous

Return to Algemene onderwerpen