Rugproblemen

Moderator: yuti

Rugproblemen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jan 28, 2007 7:49 pm

Uit een tijd waarin veelvuldig werd gesleurd met zwaar bouwmateriaal zou je in medische papyri veel middeltjes verwachten tegen rugpijn. Het maken van massa’s modderstenen zal ook niet bevorderlijk geweest zijn voor een goeie rug.

Het is genoeg geweten hoe versleten de discussen van de teruggevonden skeletten van de arbeiders op het Gizeh plateau er uit zagen. Hernia’s zullen veelvuldig voorgekomen hebben.
(Ik heb ook wel eens gelezen dat door het mummificeringsproces stoffen achterblijven die soms voor verkalking gehouden worden.)

Heb ik het verkeerd voor of is er over rugproblemen weinig in medische papyri teruggevonden?

Ik vind enkel dit:
Papyrus Smith 17, 15-19, nr.48
Wanneer je overgaat tot het onderzoek van een man die last heeft van een barst in een ruggewervel, zal je hem zeggen: “Strek je benen en plooi ze daarna.” Hij zal ze strekken, maar zal ze onmiddellijk terug plooien wegens de pijn dat dit veroorzaakt in de ruggewervel die last bezorgd.”
Over dit onderwerp zal je zeggen: “Een persoon die last heeft van een barst in een ruggewervel, een kwaal welke ik kan behandelen.”
Je zult hem moeten uitgestrekt op zijn rug laten liggen, vervolgens moet je hem …
Hier stopt de papyrus.

Er schijnt nog een papyrus te zijn die rugpijnen behandeld: Brooklyn 47.218.86, maar deze zou nog niet gepubliceerd zijn?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Het dagelijkse leven