hiëroglief Aa1

Moderator: yuti

hiëroglief Aa1

Berichtdoor william » Wo Okt 17, 2007 5:56 pm

Het hiëroglief Aa1 dat geklasseerd staat als onidentificeerbaar maar doorgaans beschreven wordt als een placenta zou volgens mij een pottenbakkersschijf kunnen voorstellen.
Ik meen te weten dat in de mythe van de god Chnoem, die de mens en zijn ka schiep uit klei op zijn pottenbakkersschijf na een tijd, om zijn taak te vergemakkelijken een pottenbakkersschijf plaatste in de baarmoeder van elke vrouw zodat de voortplanting verder verzekerd zou zijn. Nu om mijn veronderstelling duidelijk te maken, wanneer in reliëfs de placenta uitgebeeld wordt is dit meestal vormloos, deze hiëroglief echter is perfect rond en vol (vandaar de arcering) en toch symboliseerd het zoals in de mythe van Chnoem de placenta. Is er iemand die mijn redenering kan bijtreden of zie ik iets belangrijk over het hoofd?
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 17, 2007 7:59 pm

Ik wist eigenlijk niet goed wat doen, reageren ...
maar ik heb weinig te zeggen hierover ...
of jouw naam zichtbaar op de berichtenlijst laten staan zodat men misschien vlugger jouw bericht bekijkt ( dan weer eentje van die Arrhidaeus :wink: )

Niettegenstaande ik jouw idee interessant vind, kan ik er op het eerste zicht niet veel over zeggen. :oops:

Verdere uitleg behalve 'placenta (?)' vind ik niet bij Gardiner,

en in een artikel dat ik via Rozette kon inzien in verband met deze discussie over de placenta en meer bepaald over de 'placentastandaard’:
viewtopic.php?t=684&mforum=prkmthetegyptef
namelijk 'Note Upon an Early Egyptian Standard' van C. G. Seligmann, Margaret A. Murray, 1911
staat een tekening van Mariette van een reliëf uit Dendera:
Afbeelding
Dit zou een andere vorm zijn voor 'khen' of 'khenu van de koning' of 'binnenste van de koning':
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Okt 18, 2007 8:20 pm

En dan vroeg ik me af hoe het hiëroglief voor pottenbakker of pottenbakkerswiel er uit zag.

Bij Budge I vind ik op 384b bij de hiërogliefen voor nehep of 'to exercise the potter's craft' een zittende figuur voor een afgeknotte omgekeerde gelijkzijdige driehoek (wellicht de pot in vorming) met daarboven een niet gearceerde cirkel.
Maar ik dacht dat er voor pottenbakker wel meer andere tekens waren.

Toch, deze cirkel vind ik op dezelfde bladzijde ook terug voor 'the potter's table', nehep:
Afbeelding

Ik denk dat dit cirkelvormige teken dan N33 is, en niet Z8.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben a b s o l u u t geen kenner van hiërogliefen, maar gewoon op zoek.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Vr Okt 19, 2007 12:06 am

Hallo Philip

Dat is nu net wat ik mij ook afvroeg maar ik heb nog niet de tijd gehad om er verder op te zoeken. :?

Maar het was een idee dat me overviel toen ik de mythe las betreffende het plaatsen van een pottenbakkersschijf in de baarmoeder van elke vrouw door Chnoem.

Waarom zouden de Egyptenaren een placenta afbeelden als een cirkel terwijl zij dit altijd al, zoals op de standaards van o.a. het Narmerpalet, als een vormloos hoopje hebben afgebeeld. Tenzij er een reden voor is en de placenta voorgesteld word als een pottenbakkersschijf van Chnoem.

Ik ga in elk geval proberen mijn idee verder te onderbouwen om te zien of ik het aan het rechte eind heb of dat we de idee gewoon moeten verwerpen. :cry:
william

Berichtdoor william » Di Mrt 11, 2008 1:53 am

Ik vond het volgende in Varia Nova van Fischer

Afbeelding

Hier wordt uitzonderlijk het hiëroglief Aa1 gebruikt om de eerste klank ch van de naam Hnmw of Chnoem te schrijven.

OK, ik geef toe, dit is nog geen bewijs van mijn stelling maar ik denk dat dit wel een stap in de goede richting is :D

Indien er mensen zijn die mij in mijn zoektocht kunnen helpen, altijd welkom.

Philip, wat betreft het cirkelvormig hiëroglief waar jij het over had, hier kan ik ondertussen het volgende over zeggen, Aa1 komt zowel voor met arcering (horizontaal en schuin, zelfs gekruist) als zonder arcering, dus gewoon een cirkel. :)

Vóór ik dit post bekruipt mij het gevoel dat Aa1 hier slaat op anch, indien dit zo is gelieve mij te corrigeren en ben ik overmoedig geweest :oops:

william
william

Terug naar Hiërogliefen en papyrus