Inscriptions from Wadi Hammamat

Moderator: yuti

Berichtdoor Rozette » Di Okt 02, 2007 5:49 am

Quote : Andie Byrnes, Egyptology News

The Wadi Hammamat in the Eastern Desert is the main route leading from the Nile just north of Luxor to the Red Sea coast, and was used throughout the Pharaonic period. Both expeditions through the wadi and quarrying activities within the wadi area were recorded by the expedition leaders. The inscriptions, which date from the Predynastic period onwards, are quite remarkable and are found on exposed rock surfaces along the edges of the wadi.

http://www.rockart.cd2.com/html/wadi_hammamat.html
www.wadi.cd2.com
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Vitoth » Do Nov 15, 2007 10:18 pm

Niet om reclame te maken voor mezelf hoor :) maar op mijn website staan nog veeeeeeel meer foto's van de Wadi Hammamat.

In Breasted Ancient Records staat trouwens een goede vertaling van de Ramses IV-stele in Wadi Hammamat. Ook daar heb ik foto's van op de site staan.
Gebruikers-avatar
Vitoth

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 16, 2007 12:38 am

Vitoth schreef:
In Breasted Ancient Records staat trouwens een goede vertaling van de Ramses IV-stele in Wadi Hammamat. Ook daar heb ik foto's van op de site staan.

Ik wìst dat mijn Breasteds nog van pas zou komen. :)

Zeer goeie foto's op je site Vitoth!
Op originele manier gepresenteerd ook. 8)

http://www.ikziezegliefen.nl

Foto-Albums ... Egyptereis 2007 ... alle foto's ... zaterdag 3/3.

Kun je zeggen welke foto's van Breasted IV eerste stèle 460 en tweede stèle 463-468 zijn?
Niet dat ik ze ga proberen te ontcijferen :oops: , gewoon om eens te kijken.

Weet je ook wat die latere toevoegingen of graffiti zijn? Zoals op 105/206-8345 rechts en 107/206-8347 en andere. En wat staat er op 113/206-8353?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Vitoth » Zo Nov 18, 2007 2:35 am

Dank voor de complimenten :-)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet óf en zo ja welke foto's ik van de eerste stèle heb, en van de tweede kom ik net tot mijn schrik tot de ontdekking dat ik die foto's niet op de website heb staan! :oops:
Dat komt omdat ik er een zooi detailopnames van gemaakt heb, met het idee die samen te voegen tot één zeer groot exemplaar, net als ik bij de foto's van de Litanie van Ra in Abydos heb gedaan (zie website). Helaas ben ik daar nooit aan toe gekomen en later gewoon vergeten.
Ik zal een paar foto's een dezer dagen alsnog op de website plaatsen!

Als je wilt, zend ik je de detailopnames toe. Kun je aan je oncijferen beginnen ;-) Een goed referentiepunt daarvoor trouwens, zijn de opsommingen van de manschappen helemaal onderaan, zoals je die ook in breasted terugvind.

De nummers die je noemt begrijp ik niet helemaal. 105/206-8345 bijv.; 8345 zal het foto-nummer zijn, maar die 105/206 ontgaan me even :?:
Kun je dat nog even toelichten?
Gebruikers-avatar
Vitoth

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Nov 25, 2007 8:13 pm

Vitoth schreef:
De nummers die je noemt begrijp ik niet helemaal. 105/206-8345 bijv.; 8345 zal het foto-nummer zijn, maar die 105/206 ontgaan me even
Kun je dat nog even toelichten?

Ja hoor: ik bedoelde foto 105 van de 206, dat staat linksboven:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Vitoth » Ma Nov 26, 2007 1:31 am

Ja natuurlijk, stom dat ik dat niet meteen zag. :oops:

Mijn Egyptisch is behoorlijk roestig omdat ik er bijna een jaar niets meer aan gedaan heb (leesgroep begint over paar weekjes weer :) ), dus ik kan helaas niet veel vertalen op dit moment.

8345 bestaat uit vele graffiti, maar de belangrijkste stammen (gezien de cartouches) uit de tijden van Ramses II (zoals zovelen) en Cheper-Ka-Ra (Senwosret I als ik me niet vergis). Er staat zelfs wat Arabisch bij de ramskoppen. Deze laatsten worden geassocieerd met Amon, maar wat er precies bij staat is me niet helemaal duidelijk.

8347 zijn ook weer verschillende graffiti. Meestal zijn door een imy-r (opzichter), zoals de onderste tekst. Van veel graffiti vermoed of weet ik met aan zekerheid grenzende zekerheid dat het geen teksten zijn, maar simpelweg mislukte kopieën, gemaakt door mensen die zelf geen idee hebben wat ze schrijven (uit veel latere tijden).

8353, dit is de cartouche van de Perzische koning Darius I. je komt deze cartouche dus ook heel veel tegen op de Hibis-tempel van de Kharga-oase:
http://www.ikziezegliefen.nl/prkmt/Toegangspoort%20Hibis-tempel%20-%20Kharga.jpg (foto uit 2004)
Gebruikers-avatar
Vitoth

Terug naar Hiërogliefen en papyrus