Oproep schriftelijke cursus hiërogliefen

Moderator: yuti

Oproep schriftelijke cursus hiërogliefen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Nov 11, 2006 9:09 pm

Ikzelf zou erg geïnteresseerd zijn in een schriftelijke cursus hiërogliefen.

Waarschijnlijk is dit perfect mogelijk; gezien de oud Egyptische taal niet meer gesproken wordt, zal de uitspraak wel niet zo nauwkeurig hoeven te zijn. :wink:

Ik meen dit vroeger enkele keren (en zeker recentelijk ook nog eens) voorgesteld te hebben aan een Egyptoloog zonder veel interesse hiervoor.

Het lijkt me nochtans geen slecht idee: geen verplaatsing en toch gemotiveerd door persoonlijke opvolging.

Misschien dat, wanneer ik enkele geïnteresseerden zou kunnen groeperen, we een Egyptoloog of een organisatie (zoals Egyptologica Vlaanderen) geïnteresseerd zouden krijgen?

Iemand?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Zo Nov 12, 2006 5:59 pm

Huub Pracht geeft cusus in het lezen van hierogliëfen.
Indien gewenst kan ik je wel meer info geven.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Nov 12, 2006 8:05 pm

Dat klopt, Jef.
Maar niet schriftelijk denk ik.

Ik hou van Nederland, maar het is te ver voor me om een cursus te volgen. :wink:
Net zoals Roeselare-Leuven eigenlijk, 150 km. Toch voor mij persoonlijk om een cursus te volgen.

Ten andere, even een prijsvergelijking, zonder dat ik kan oordelen over de kwaliteit van het lespakket:
Huub Pragt
390€ voor achttien lessen van twee uur (bezoek aan het RMO inbegrepen)
Egyptologica Vlaanderen:
150/130/85 € voor veertien lessen van twee uur

Ik denk dat iemand die niet ver van Leuven of Leiden woont, een makkelijke keuze heeft.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor erwin » Do Nov 16, 2006 10:55 pm

Nu is er een boekje... (al weet ik nu even niet de naam) waarmee je de eerste beginselen van hierogliefen kunt lezen. Als je het boek uit hebt zou je de zogenaamde piramideteksten uit de eerste dynastieen moeten kunnen lezen. Zo beloofd het boek...

Ik zal eens navragen welk boek het ook alweer was...
Gebruikers-avatar
erwin

Berichtdoor Kristel » Za Mei 26, 2007 11:30 pm

Een goede introductie is "Hiërogliefen lezen" van Karl-Th. Zauzich (Meulenhoff Informatief ISBN 90 290 9563 6), uit 1980 alweer.
Zeer bevattelijk en geeft een goed inzicht in de aard en structuur van taal en schrift. Niet erg grammatisch, maar eventueel een vertrekpunt.
Kristel

Berichtdoor yuti » Zo Mei 27, 2007 11:37 am

Een goede introductie is "Hiërogliefen lezen"
(Kristel)
Een goede introductie is goud waard. Toch ben ik het idee van Philip niet ongenegen.
Als je met Egypte bezig bent dan stoot je heel dikwijls op prachtige handleidingen, maar als daar geen druk achter zit dan kies ik soms voor andere prioriteiten. Het voordeel van een schriftelijke cursus (electronisch) is opvolging en verbetering en een niet onbelangrijk detail: tijdswinst en geen afstand.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Kristel » Zo Mei 27, 2007 6:58 pm

Yuti,

ik ben het helemaal met je eens betreffende het idee van Philip. Ik wou enkel aangeven dat ik het idee heb dat het lezen van zo'n (beperkt) boekje motiverend werkt en dat een algemeen overzicht vooraf een steun is om het niet op te geven bij een diepgaandere studie, zij het in schriftelijke of andere vorm.
Is er ondertussen al iets concreets ivm met zo'n schriftelijke cursus?
Kristel

Berichtdoor Malfliet » Ma Mei 28, 2007 10:08 am

De meest recente uitgave is volgend boekje, dat een echte hit in Engeland is geweest. Het is ook in het Nederlands vertaald door O. Kaper, werkzaam in Leiden.

Mark Collier & Bill Manley, How to Read Egyptian Hieroglyphs, a Step-by-step Guide to Teach Yourself, British Museum Press, 1998

Het enige nadeel is dat de indeling van de Hiërogliefen niet overeenkomt met de indeling volgens Gardiner (die algemeen aanvaard wordt).
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 31, 2007 1:22 pm

Malfliet schreef:
Mark Collier & Bill Manley, How to Read Egyptian Hieroglyphs, ...
Het enige nadeel is dat de indeling van de Hiërogliefen niet overeenkomt met de indeling volgens Gardiner (die algemeen aanvaard wordt).

Inderdaad, je vraagt je af waarom.

Ze geven zelf de volgende 'uitleg', p.129:
"Voor hen die hun studie van het Egyptisch willen voortzetten is de tekenlijst in Zonhovens grammatica [Middel-Egyptische Grammatica, Een praktische inleiding in de Egpytische taal en het hiërogliefenschrift, LMJ Zonhoven] onontbeerlijk omdat die een groter aantal tekens bevat. Uiteindelijk gaan alle tekenlijsten terug op de Engelse lijst in Gardiner's Egyptian Grammar. ... De nummering van onze tekenlijst komt hier echter niet overeen met die van andere lijsten. ... "
:?:

Kristel schreef:
Is er ondertussen al iets concreets ivm met zo'n schriftelijke cursus?

Wel euh ... nee. :oops:

De bedoeling van mijn vraag hier was
a)kijken of ik de enige was die hierin geïnteresseerd zou zijn
b)eventueel door de hoeveelheid belangstellenden eens navraag doen bij mensen die in staat zouden zijn om een dergelijke cursus te organiseren.

Ik heb een tijdje geleden eens twee Egyptologen gepolst, maar wanneer ik hun antwoord goed heb ingeschat, denk ik te mogen begrijpen dat ze hier geen tijd konden voor vrijmaken. Wat ik volstrekt begrijp, want er zal voor de lesgever, naast het voorbereidende werk, natuurlijk wat tijd inzitten.

Het zal misschien ook wel 'wishful thinking' zijn van mij: een schriftelijke cursus. Eigenlijk zou het al volstaan dat iemand een cursus voorziet ergens dichterbij mijn woonplaats dan Leuven, waar Egyptologica Vlaanderen dat doet. Ik woon in Roeselare en daarbij is Gent zowat het verste om iedere week naartoe te rijden.
Eigenlijk zou het ook bij hem of haar thuis mogen zijn (mag zelfs bij mij thuis :lol: ), wat ik gewoon bedoel is: alle internet en boekencursussen goed beschouwd: voor iemand die nog ganse dagen met andere dingen bezig is, is het moeilijk vol te houden zonder verplichting, zoals Yuti ook al zei.

Ik dacht gewoon dat een schriftelijke cursus behoorlijk praktisch kon zijn omdat het afstandprobleem daarmee opgelost wordt en daardoor meer mensen aangetrokken kunnen worden. Goed voor lesgever èn voor de leerling dus.

Bedenk ook de energiebesparing in deze opwarmingsdagen!
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Oproep Schriftelijke Cursus Hierogliefen (digitaal)

Berichtdoor Het Huis van Horus » Zo Jun 24, 2007 1:19 pm

In reactie op dit onderwerp, zou ik als voorzitter van Het Huis van Horus graag reageren.

Onze Stichting (zonder persoonlijk winstoogmerk) biedt momenteel een cursus Middel-Egyptisch in schriftelijke vorm aan (feitelijk Digitale vorm).

U kunt hierin uw eigen tempo volgen, met regelmatige begeleiding per email door een deskundige docent (egyptolooog uiteraard). De digitale vorm omvat ook 13 contacturen met de docent voor directe, persoonlijke begeleiding.

Zonder nu aan winstbejag te denken, verwijs ik u voor dit onderwerp graag naar onze site www.huisvanhorus.nl .

Klikt u daar in de linker menu balk op cursus aanbod, taalcursussen, en vervolgens op de foto van Egyptische Hierogliefen en Taal I - Introductie.

Zoals de omschrijving laat zien, bieden wij deze cursus ook digitaal (op afstand). En vertoeven in de richting van het Belgische of Noord-Brabantse voor contacturen vinden wij geen enkel bezwaar, integendeel zelfs...

Hartelijke groet,
Marcel Zitman
Het Huis van Horus

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jun 26, 2007 7:10 pm

Ik schrijf me voor de digitale vorm van deze cursus in na mijn verlof en schaf me eerst het cursusboek aan.

Het Huis van Horus schreef:
En vertoeven in de richting van het Belgische of Noord-Brabantse voor contacturen vinden wij geen enkel bezwaar, integendeel zelfs...

"In de richting"
Hoe zie je dit in de praktijk?

Indien ik hier geen reactie krijg op deze laatste vraag, probeer ik kontakt op te nemen van de site Het Huis van Horus.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Digitale Versie Introductie Middelegyptisch

Berichtdoor Het Huis van Horus » Di Jun 26, 2007 8:03 pm

Allereerst hartelijk dank namens mij/ons voor de serieuze belangstelling in de digitale introductie cursus.

Ook voor ons is dit tot op zekere hoogte het betreden van een relatief onbekend gebied. Maar initieel denken wij langs de volgende lijnen:

- In de digitale variant bepaalt u zelf het moment van inschrijving op de volledige cursus (u bent immers niet gebonden aan de klassikale cursusgang).
- U volgt de cursus geheel in eigen tempo. U krijgt één (of meer) docenten toegewezen die u digitaal begeleiden (voorlopig per email).
- U geeft zelf aan de docent aan of u toe bent aan een 'volgende les', waarbij de opbouw van het cursusboek wordt gevolgd.
- Bij aanvang van de betreffende les ontvangt u een beknopt digitaal overzicht van de voornaamste aspecten van aandacht met tips om deze het beste te kunnen volgen. Welke grammaticale aspecten zijn in dat betreffende zinspatroon erg belangrijk, welke grammticale aspecten wat zeldzamer ? Zo kunt u zich naar wens richten op de hoofdlijnen.
- Na zelfstandige afhandeling van de betreffende 'les' maakt u zelfstandig de bijbehorende oefeningen. Deze stuurt u digitaal in, bijvoorbeeld in excel formaat, met hieroglifische uitwerking, transliteratie en vertaling.
- Uw docent(en) voorzien deze van eventuele opmerkingen, en signaleren 'knelpunten', met toelichtende ondersteuning.
- De persoonlijke contacturen (total 13 stuks) zijn specifiek bedoeld om opgespaarde knelpunten in een 1 op 1 situatie persoonlijk toe te lichten. Ook kunnen de 13 uren gebruikt worden wanneer al in een voorstadium, nog voor het maken van oefeningen, een tijdelijke 'vastloper' optreedt.
- Bij deze 13 uren gaat het om een totaal, naar noodzaak, wens of keuze te besteden op afspraak met de docent.

Om even aan de drukte van de Randstad te ontsnappen, is het toeven in het Vlaamse al vele malen een aangenaam afwisseling gebleken (maar dat is meer een persoonlijke notitie). Één van onze docenten is woon-achtig in Noord-Brabant (Nederlandse deel). Dat verkort de reistijd wellicht. Alternatief is dat men elkaar halverwege tegemoet komt op afspraak. De locatie staat vrij, van universiteits bibliotheek tot een rustige locatie waar men in op persoonlijke basis wordt begeleid.

Dat is wat ons in deze fase voor ogen staat in de digitale variant.
Natuurljk benieuwd naar uw reactie
Hartelijke groet,
Marcel Zitman
Het Huis van Horus

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Aug 11, 2007 3:20 pm

Omdat enkele forumleden zo vriendelijk waren me in een pm te vragen hoe mijn cursus hiërogliefen vorderde :D :oops: , wil ik hier iets rechtzetten ten opzicht van vorige berichten.

Marcel Zitman van 'Het Huis van Horus' heb ik ook op de hoogte gebracht dat ik voorlopig moet afzien van het inschrijven voor deze cursus. :cry:

Persoonlijke redenen noodzaken me voorlopig om ook aan andere zaken dan 'het oude Egypte' de nodige aandacht te schenken.
The horror. :wink:

Dus wanneer ik ook even wat minder berichtjes post: neem me dit aub niet kwalijk. (Of misschien zijn jullie wel opgelucht. :lol: )

Graag had ik iedereen die deze cursus wel volgt, veel succes toegewenst en misschien vernomen hoe hij of zij het er van afbrengt.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor egyptebyerik » Di Jan 01, 2008 8:03 pm

Kristel schreef:Een goede introductie is "Hiërogliefen lezen" van Karl-Th. Zauzich (Meulenhoff Informatief ISBN 90 290 9563 6), uit 1980 alweer.
Zeer bevattelijk en geeft een goed inzicht in de aard en structuur van taal en schrift. Niet erg grammatisch, maar eventueel een vertrekpunt.

Even een vraagje is dat boek Nederlands? :)
egyptebyerik

Berichtdoor Kristel » Wo Jan 02, 2008 1:41 pm

Ja, het is een Nederlandse vertaling uit het Duits.
Zeker geen academisch werk maar een goede eerste oriëntatie.
Ik weet niet of het nog te verkrijgen is :?:
(Meulenhoff Informatief, 1982. ISBN 90 290 9563 6)

Groetjes,

Kristel
Kristel

Volgende

Terug naar Hiërogliefen en papyrus