Shedyt (Horus in -)

Moderator: yuti

Shedyt (Horus in -)

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Okt 11, 2013 8:16 pm

Onderstaande is te zien in het Petrie Museum in Londen. De kop van een geit (?) in vooraanzicht is opvallend, bovenop een schrijn, samen onder een valk. De eerste keer dat ik er een foto van nam, had ik het museumplaatje niet mee gefotografeerd. Beetje dom van me, want ik wist achteraf absoluut niet wat dit was. De volgende keer heb ik meer opgelet. :)

Op de website van het Petrie Museum bij museumnummer UC14794: Hawara, 12de dynastie, H 25 cm
Fragment van een beschilderd kalkstenen muurblok met hiërogliefen in reliëf, de naam en epitheton van de god Horus in Shedyt, de plaatsnaam geschreven met een langwerpig schrijn en een schedel bovenaan.
http://petriecat.museums.ucl.ac.uk/search.aspx

Nu vind ik voor Shedyt enkel een andere schrijfwijze, toch indien hier Crocodilopolis bedoeld wordt:
F30 - D46 - X1 - O49

Weet iemand hier meer vanaf?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

geografische stele Amenhotep II

Berichtdoor yuti » Wo Dec 07, 2016 5:55 pm

Nu vind ik voor Shedyt enkel een andere schrijfwijze, toch indien hier Crocodilopolis bedoeld wordt - Philip Arrhidaeus

In het Museum voor Kunst en Archeologie - Guéret(Frankrijk) staat een stele die verwijst naar Amenhotep II
Nieuwe Rijk, achttiende dynastie (1438-1412 v.Chr. J.C.)
kalksteen
Inv. 84.9.115

De koning offert een lotuskrans voor een godin, mogelijk de godin Shedet (in het frans Chédet).
Boven geeft de tekst weer (van rechts naar links) :
"Ze geeft leven en kracht, Shedet die resideert in de “Landen-aan-het-Meer” ("Pays-du-Lac")

Bovenaan Amenhotep II (van links naar rechts):
"De perfecte god, Heer van de twee landen, Amenhotep II, van leven begiftigd zoals Re ".

De stad van Shedet (Crocodilopolis/Krokodilopolis voor de Grieken en Arsinoë voor de Romeinen), in de regio van de Fayoum dankt zijn buitengewone vruchtbaarheid aan de meren in de omgeving.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Shedyt (Horus in -)

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Dec 15, 2016 6:01 pm

Yuti schreef: "In het Museum voor Kunst en Archeologie - Guéret(Frankrijk) [...] Shedet die resideert in de “Landen-aan-het-Meer” ("Pays-du-Lac")"
Origine inconnue? :)

Tof, goed gevonden, Yuti. In Guéret begot, of all places. 8)
Is die godin een verpersoonlijking van Krokodilopolis / Medinet el Fajoem?
Ik meen te lezen in de tweede kolom op de stèle op jouw foto Yuti: F30 X1 O49? gevolgd door een schrijn en een schedel?

Dankzij een noot in het Lexikon der Ägyptologie (III, 1254-1255, noot 1) over de oude naam Sdt van Medinet el Fajoem vond ik meer duidelijkheid i.v.m. mijn bovenstaande probleem voor de schrijfwijze... een verwijzing naar het tweede deel van Géographie de l'Egypte Ancienne (p. 215) van Pierre Montet... hieronder:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Hiërogliefen en papyrus