Djehutymose of Butehamun of ...

Moderator: yuti

Djehutymose of Butehamun of ...

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 18, 2006 7:07 pm

Indien iemand dit voor me eens kan ontcijferen aub.
Dit staat op een zuil van het huis van Djehutymose en Butehamun te Medinet Haboe.
Waarschijnlijk staat hier de naam van de vader?

Afbeelding

Zie ook:
viewtopic.php?t=104&mforum=prkmthetegyptef
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 14, 2006 6:33 pm

In de 'Topographical Bibliography of AE, I, part II' staat p.773:

'Four columns, each with column of text and double-scenes, deceased adoring squatting divinities with binding of the 'sma'-symbol below on east columns, and deceased adoring Amen-re with cartouches of Amenophis I on west columns.'

Hölscher, Excav. Med. Habu, V, pl.5 [B]
Chic.Or.Inst. photos. 8291, 8355-6, 8358-9
Column of text, Cerny in B.I.F.A.O. xxii (1927), p.203 [84]

Het 'sma' of 'sema'-symbool waarvan hier sprake, werd dat ook gebruikt in privé-afbeeldingen en teksten?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Kristel » Zo Mei 27, 2007 12:06 am

Hallo Filip,

ik vind de tekens niet goed zichtbaar op de foto. In ieder geval kan ik wel de naam Thoetmosis lezen (vanaf de ibis), dat komt dus overeen met Djehutymose.

Groetjes,

Kristel
Kristel

Berichtdoor Vitoth » Do Aug 30, 2007 9:53 pm

Voor zover het nog relevant is (een jaar na de eerste post :) ) kan ik er het volgende van maken:

... m pr Dt Dhwty-ms ...
... in het huis van eeuwigheid, Djehoetimose/Toetmosis

De rest is (op deze foto) voor mij niet leesbaar.
Gebruikers-avatar
Vitoth

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Sep 02, 2007 3:18 pm

Bedankt voor jullie reacties Kristel (een beetje een late bedankt :oops: ) en Vitoth.

Ik had misschien gehoopt een spoor te zien van de naam van Boetehamon of zijn zoon Ankhefenamun.

Vitoth schreef:
... in het huis van eeuwigheid ...

Dit zal het laatste deel zijn van de titel die hij droeg 'Opzichter van de werken in het huis van eeuwigheid'?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Vitoth » Zo Sep 02, 2007 6:09 pm

Het is inderdaad heel goed mogelijk dat het om die titel gaat.
Maar als ik me niet vergis translitereerd 'opzichter van de werken' zich als imy-r bAk.w
En dat herken ik toch niet echt in de hiërogliefen boven de 'm pr Dt' ('in het huis van eeuwigheid'). Ik meen eerder iets van ka.wt te te lezen, maar dat kan o.a. vrouwelijke geslachtsorganen betekenen, dus dat zal hier wel niet het geval zijn! :-)

Ik had trouwens dacht ik nooit eerder van die Boetehamon gehoord, tot ik me net ineens realiseerde dat ik komend voorjaar o.a. naar dat huis bij Medinet haboe toe ga. :-P
Gebruikers-avatar
Vitoth

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 05, 2007 10:29 am

Zoals je misschien intussen al gemerkt had Vitoth is Boetehamon een opmerkelijk personnage:
viewtopic.php?t=104&mforum=prkmthetegyptef

Misschien zie ik nog wat foto's op je website na je reis volgend jaar. :D

(Al mijn foto's die ik in Egypte genomen heb, zijn nog van voor het digitale tijdperk ... véél te weinig heb ik er.
Anderzijds ... als ik zo soms de mensen bezig zag ginds: het fotograferen nam soms meer tijd in beslag dan het werkelijk bekijken.)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Vitoth » Vr Sep 07, 2007 1:11 am

Inderdaad een bijzonder persoon.
De foto's zullen volgend jaar op mijn website staan, daar kun je op rekenen. ;-)

als ik zo soms de mensen bezig zag ginds: het fotograferen nam soms meer tijd in beslag dan het werkelijk bekijken.

Tja, ik heb behoorlijk veel foto's, maar mijn eerste prioriteit ligt niettemin bij het kijken, en niet bij het fotograferen. Snel een kiekje met de compact-camera en dan zoveel mogelijk kijken en onderzoeken. :-)
Gebruikers-avatar
Vitoth

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Sep 07, 2007 6:23 pm

Vitoth schreef:
Tja, ik heb behoorlijk veel foto's, maar mijn eerste prioriteit ligt niettemin bij het kijken, en niet bij het fotograferen.

Begrijp me niet verkeerd Vitoth, ik doelde niet op jou ...
ik had vroeger zèlf ondervonden dat ik soms meer bezig was met een mooie foto maken, dan met het 'absorberen' van de omgeving.

Persoonlijk vond ik het ideaal wanneer ik eerst een hele tijd aanwezig kon zijn en rustig alles kon bekijken, en dan pas beginnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Vitoth » Vr Sep 07, 2007 9:33 pm

Haha, ik vatte het ook niet persoonlijk op hoor. ;-) Maar inderdaad besteden zommige mensen teveel tijd met het kijken door de lens.

Wel grappig: jij kijkt eerst en fotografeert dan, terwijl ik precies andersom doe: eerst snel een paar foto's en dan de rest van de tijd (rustig) genieten/onderzoeken. Ieder zijn eigen methode :-)
Gebruikers-avatar
Vitoth

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Sep 10, 2007 8:02 pm

Vitoth schreef:
Wel grappig: jij kijkt eerst en fotografeert dan, terwijl ik precies andersom doe: eerst snel een paar foto's en dan de rest van de tijd (rustig) genieten/onderzoeken. Ieder zijn eigen methode

Da's helemaal waar Vitoth, iedereen z'n eigen methode.

Nu fotografeer ik met een goedkoop en ondertussen weeral verouderd klein digitaal fototoestelletje ( ocharme :wink: ) ... waarover ik echter heel tevreden ben.
Lang geleden had ik echter het geluk om te starten met Hasselblad en Zeiss Ikon en ik heb nog 6x9 gefotografeerd en zelf ontwikkeld.

Waarom ik dit off-topic nog aan toevoeg? Om te stoefen natuurlijk, ... nee hoor. :lol:
Ik heb nog een tijdje modellen-fotografie gedaan - ik deed eigenlijk liever 'karakterfoto's' (net nièt om den brode :wink: ) - en toen sprak ik (en bekeek ik) ook graag even met mijn onderwerp vooraleer ik aan het fotograferen ging.

Monumenten vastleggen is natuurlijk iets anders ... wegens onveranderbaar en emotieloos. Toch vind ik dat licht, schaduw, lens en camerastandpunt veel extra kunnen brengen. En dat je de emotie die ofwel de kunstenaar had bij het scheppen, of de emotie die je zelf hebt bij het bekijken, kunt proberen te benadrukken in de beeldvorming.
En sòms zie ik dat pas na een tijdje kijken.
't Is natuurlijk heel ambachtelijk, zo fotograferen. Het vraagt tijd en dat heb ik weinig gehad in Egypte.

Graag zou ik later - met tijd, en gezondheid - voor langere periodes naar Egypte gaan om meer foto's te maken.
Ik besef wel dat ik niet alleen ben. :lol:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Hiërogliefen en papyrus