Laatste hiëroglyphen ...

Moderator: yuti

Laatste hiëroglyphen ...

Berichtdoor ancheperoere » Di Nov 06, 2007 1:29 pm

Hier en daar tref je aan in de literatuur dat de laatste hiëroglyphen dateren uit 394 n.Chr. voor wie zijn nieuwsgierigheid wil bevredigen en wil zien hoe die teksten eruitzagen en waar de laaste tekst in hiëroglypten over ging, verwijs ik naar de volgende foto:

http://img151.imageshack.us/my.php?imag ... 81ayy5.jpg

Het betreft een grafitto-achtige voorstelling van de god Mandulis op de Hadrianuspoort op het eiland Philae. De tekst luidt:

Voor Mandulis, zoon van Horus, gemaakt door Esmet-Achom, zoon van Esmet-Panechetut, tweede hm-priester van Isis; zijn moeder is Asetweret. Ik heb deze afbeelding van Mandulis voor de eeuwigheid gemaakt, zodat hij mij welgezint blijft. (Vervaardigd op) de geboortedag van Osiris, op zijn feestdag, in het 110e jaar (van keizer Diocletianus, dwz. 24 augustus 394 n.Chr.).

Hier treffen we ook een andere eigenaardigheid aan van de jaartelling in de laatste jaren van de oud-egyptische beschaving. Na Diocletianus werd de jaartelling niet meer gerelateerd aan de nieuwe romeinse keizer, maar aan Diocletianus. Dit gebruik hebben de kopten overgenomen die hun tijdrekening begonnen na de Christenvervolgingen onder Diocletianus, oftewel de Tijd van de Martelaren.
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 16, 2007 7:28 pm

Fijn dat je dit post, Ancheperoere.

Dit had ik nog nooit gezien, eerlijk gezegd.

En ik zou de hiërogliefen op het eerste zicht (onterecht natuurlijk) niet als echt hebben herkend (sommige toch) ... ook de schikking lijkt me eigenaardig.

Na Diocletianus werd de jaartelling niet meer gerelateerd aan de nieuwe romeinse keizer, maar aan Diocletianus. Dit gebruik hebben de kopten overgenomen die hun tijdrekening begonnen na de Christenvervolgingen onder Diocletianus, oftewel de Tijd van de Martelaren.

Is deze kalender nog in gebruik?
Indien wel en gebaseerd op de Egyptische kalender ... kun je dan zeggen dat dit de oudste 'hedendaagse' kalender is?
Wat zijn de eventuele overeenkomsten met de oude Egyptische kalender?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Za Nov 17, 2007 11:23 pm

Als je het over de kalender hebt, bij de Kopten is die volgens mij nog wel in gebruik. Of het de oudste hedendaagse kalender is, dat geloof ik niet. Ik geloof dat de Joden een jaartelling hebben die veel verder teruggaat, en dat geldt volgens mij ook voor de Chinezen ... maar het is wel een boeiend detail dat de kopten hun jaartelling beginnnen waar de oud-egyptische cultuur die eindigt. Zo is er toch nog iets van een 'gebroken' continuïteit. Een boeiend en tegelijkertijd ook triest feit.

De tekst bovenin is inderdaad in hiëroglyphen, de tekst onderaan de voorstelling is in demotisch, met dezelfde boodschap. Als je de boodschap leest, krijg je toch een wat triest gevoel. De priester was waarschijnlijk een van de laatste lieden in egypte die nog de oud egyptische taal en het schrift beheerste ...
ancheperoere

Re: Laatste hiëroglyphen ...

Berichtdoor ancheperoere » Zo Jan 08, 2012 1:11 pm

En ook hier zie ik dat de link naar de afbeelding niet meer werkt, daarom een naar mijn eigen fotopagina:

http://www.flickr.com/photos/romanitect ... otostream/
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 09, 2012 8:40 pm

Ancheperoere schreef:
De tekst bovenin is inderdaad in hiëroglyphen, de tekst onderaan de voorstelling is in demotisch, met dezelfde boodschap.

Het is alweer een tijdje geleden deze post, maar door jouw nieuwe vermelding van de foto - waarvoor dank - schiet me iets te binnen dat ik ondertussen ergens gelezen heb, namelijk dat men denkt dat het hiërogliefische gedeelte niet eens makkelijk meer leesbaar was - ook voor de priesters - zonder het demotisch welke er bij stond.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Feb 08, 2013 8:56 pm

Ik heb onlangs wat foto's genomen van de muur waarop deze laatste hiërogliefen staan. De muur is te vinden in de Poort van Hadrianus, in het tempelgeheel van Philae.

Er viel me een figuur op, rechts van bovenvermelde. Terwijl ik denk aan een processie, lijkt me de rechter figuur iets breder uitgevoerd dan de linkse.

Mijn foto's kunnen niet tippen aan de duidelijkheid van die van Ancheperoere, maar onderstaand ook nog eens de hiërogliefen van dichtbij, voor de kenners. :)
(zoals altijd zijn mijn foto's op Pr Kmt het best op 100%, niet inzoomen dus)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Hiërogliefen en papyrus