Dodenboek Aaner Turijn: blinde Maät

Moderator: yuti

Dodenboek Aaner Turijn: blinde Maät

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Dec 28, 2017 2:42 pm

Op het museumbordje (foto 1) van dodenboek-papyrus Torino Cat. 1771 RCGE 17454 (foto 2) wordt de scène vermeld van de overleden Aaner en zijn echtgenote die in afzonderlijke bootjes de Velden van Iaru bevaren (foto’s 8 en 9). Ook Het Wegen van het Hart door Anubis wordt vermeld (foto’s 11 en 12).
Verder vind ik geen beschrijving van deze papyrus.
http://collezioni.museoegizio.it/eMuseu ... detailView

“De Hal van de twee Maäts” is te zien, met daarin de 42 beoordelaars van de verklaring van onschuld van de overledene. In een langwerpig schrijn (foto 5) worden tweemaal twintig zittende figuren afgebeeld met hun naam en Aaner die aan beide zijden van het schrijn staat (voor wat ik denk het hoofd van Maät-Hathor in het Westen te zijn, foto’s 6 en 7), hier telkens gericht naar (slechts) 20 rechters, in twee rug aan rug zittende groepen onderverdeeld, misschien doordat beide groepen tegenover elkaar aan een wand zitten.

We zien eveneens Thot als baviaan alles noteren (foto 4) en Aaner tegenover Osiris, Isis en Nephtys (foto 3).

De scène op mijn foto 10 hieronder met in bovenaanzicht het meer met fakkels aan de vier zijden en met de vier bavianen stelt het Oordeel bij het Meer van Vuur voor. Zie hiervoor Dodenboek Spreuk 126 waar de vier bavianen vermeld worden die vooraan op de Bark van Re zitten. Hier gebeurt (net zoals bij het Wegen van het Hart) een oordeel over - of misschien eerder een zuivering van - de overledene (“verwijder mijn zonden”) vooraleer hij de Velden van Iaru binnen kan gaan. Doet een beetje denken aan het Vagevuur.

Let bij de scène van de Het Wegen van het Hart (Dodenboek Spreuk 125) links op mijn foto 11 hieronder, achter een met pluimen versierde en juichende Aaner, de gezichtsloze figuur met de pluim op de schouders (foto 13): een personificatie van de waarheid. (Dit is ook te zien op andere Dodenboeken.)
Als je haar “hoofd” dichterbij bekijkt, dan zie je dat het blauw van de pruik (zoals o.a. Aaner draagt) naar Aaner gericht is… kijkt zij weg van hem of van de ceremonie van Het Wegen van het Hart? Is dit een vroege afbeelding van een blinde Vrouwe Justitia?

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Dodenboek Aaner Turijn: blinde Maät

Berichtdoor Taa Seqenenre » Zo Dec 31, 2017 12:55 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Let bij de scène van de Het Wegen van het Hart (Dodenboek Spreuk 125) links op mijn foto 11 hieronder, achter een met pluimen versierde en juichende Aaner, de gezichtsloze figuur met de pluim op de schouders (foto 13): een personificatie van de waarheid. (Dit is ook te zien op andere Dodenboeken.)
Welke?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor René » Ma Jan 01, 2018 10:16 pm

Goed gezien Philippe, is volgens mij inderdaad een ietwat vreemde houding. De tekst achter de godin luidt als volgt: “het omhelzen door Ma’at van het Westen voor (letterlijk ‘tegenover het gezicht’) van haar heer Ra(?)”. Dit zegt dus niets over het achterom kijken.

Over een naar achteren kijkende Ma’at kan ik mij niets herinneren. Wel over Horus, de "achter-zich-kijkende-veerman", afgebeeld in het 12e uur van de Amdoeat op de papyrus van Djedchonsoeëfanch uit de 21ste dynastie. Het papyrus bevindt zich in Caïro, maar ik heb daar geen foto of afbeelding van. Ook in het 12e uur van de Amdoeat in het graf van Djehoetymose (Toetmoses) III (KV34) zijn goden en godinnen te zien die achterom kijken terwijl zij een touw door het lichaam van een slang trekken (zie hieronder). De reden van het achterom kijken is mij helaas ontschoten dus dat zal ik na moeten kijken.

Afbeelding
René

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jan 02, 2018 3:04 pm

Taa Seqenenre schreef: “Welke?” [andere voorstellingen van een blinde Maät?]

Goeie vraag… dat is zoiets dat je wel herinnert, maar niet van buiten weet waar het te zien is. Even moeten zoeken. Gelukkig ben ik naar de expositie “Journey through the afterlife” geweest in het British Museum (2011) en in het tentoonstellingsboek staan volop foto’s van dodenboeken.
Dus in het British Museum:
EA9995,4
http://www.britishmuseum.org/research/c ... 2c4&page=1
EA10558,18
http://www.britishmuseum.org/research/c ... 558&page=1
Vroeg me ook af of ze in het boek die “blinde Maät” vermelden en inderdaad, p. 226 staat als onderdeel van de beschrijving van BM EA 9995,4:
“Bij hem [de overledene] staat een godin die “Maat-Hathor die in het Westen verblijft” genoemd wordt [zoals René vertaalde], een combinatie van de verpersoonlijking van de Waarheid en van de godin Hathor, die de doden in hun tombes beschermde. Ze draagt het pluim-teken in de haarband en lijkt voorgesteld te worden met haar gezicht weg van de toeschouwer. Niettegenstaande het verleidelijk is om dit te interpreteren als een vroeg voorbeeld van “blind Justice”, komt de blinde aard van de figuur mogelijk door de rol van Maat als metgezel van de zonnegod in zijn reis doorheen de donkere dieptes van de onderwereld.” Tot zover het tentoonstellingsboek.
Akkoord, maar in het voorbeeld van Turijn dat ik hierboven (mijn foto 13) opgaf staat volgens mij de figuur – gezien de inkleuring van de pruik – met haar (niet gedetailleerd) gezicht weg van de overledene of van het Wegen van het Hart.
Met meer tijd eens op zoek gaan naar andere voorbeelden.

René schreef: “… Horus, de "achter-zich-kijkende-veerman", afgebeeld in het 12e uur van de Amdoeat op de papyrus van Djedchonsoeëfanch … in het 12e uur van de Amdoeat in het graf van Djehoetymose (Toetmoses) III (KV34) zijn goden en godinnen te zien die achterom kijken terwijl zij een touw door het lichaam van een slang trekken…”

Goed gezien. Die link – behalve het achterop kijken op zich – had ik zelf niet gelegd (met de figuur van Maät bij het Wegen van het Hart). Bij die voorstelling in het twaalfde uur kan ik alleen maar denken aan een terugkijken in tijd - wanneer de verjonging of hergeboorte van de zon – en zijn metgezellen – gebeurt… maar dat zal een beetje vergezocht van me zijn vrees ik.
Misschien werden die slepende figuren gewoon af en toe achterop kijkend afgebeeld, zie hieronder ook in de Grote Zuilenzaal van Karnak.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Hiërogliefen en papyrus