La Styt

Moderator: yuti

La Styt

Berichtdoor gaspard » Di Nov 16, 2010 10:33 pm

Kan iemand van het forum mij helpen door te zeggen wat la Styt is?
De context:"paroles dites par Ptah-Sokar-Osiris,qui réside dans la Styt"
Gebruikers-avatar
gaspard

Re: La Styt

Berichtdoor meretseger » Wo Nov 17, 2010 10:00 am

transliteratie: STyt
In Faulkner: Sanctuary of Sokar
In Hannig: 1. - Schetit – Heiligtum des Gottes Sokar – sein Grab
2.- Grab
3.- Unterwelt
De term komt in volgende tekst voor, blz. 221:
http://www.cfeetk.cnrs.fr/fichiers/Documents/Ressources-PDF/Karnak_10/Coulon_205-251.pdf
meretseger

Berichtdoor gaspard » Wo Nov 17, 2010 12:54 pm

Meretseger
Hartelijk bedankt voor uw medewerking en oplossing :D
De door u gegeven uitleg klopt volledig met het verhaal,waaruit ik een passage genomen heb.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 23, 2010 7:54 pm

Ik weet niet of dit een nutiige aanvulling is, maar volgens Gardiner wordt dat zo geschreven:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Wo Nov 24, 2010 12:39 am

Philip zegde "Ik weet niet of dit een nuttige aanvulling is, maar volgens Gardiner wordt dat zo geschreven":

http://img337.imageshack.us/img337/4065/styt.jpg
Deze hiërogliefen kloppen NIET met de tekst in QV 44.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Wo Nov 24, 2010 12:44 am

Meretsenger heeft de correcte context gegeven van Styt.
Meer kan ik niet zeggen want ik stel vast dat alles van dit forum opgenomen wordt in de zoekrobot van Google!
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Nov 24, 2010 6:51 pm

Gaspard schreef:
Philip zegde "Ik weet niet of dit een nuttige aanvulling is, maar volgens Gardiner wordt dat zo geschreven":
http://img337.imageshack.us/img337/4065/styt.jpg
Deze hiërogliefen kloppen NIET met de tekst in QV 44.
Nee? Welke hiërogliefen staan er dan voor STyt ?
Wat dat is gewoon wat ik gepost heb hoor: S T y t met een determinatief.

Meretsenger heeft de correcte context gegeven van Styt.
Dat klopt inderdaad.

Meer kan ik niet zeggen want ik stel vast dat alles van dit forum opgenomen wordt in de zoekrobot van Google!
Dat klopt ook ... is er daar iets verkeerd aan Gaspard?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Wo Nov 24, 2010 7:19 pm

Philip
Ik verkies niet in mijn kaarten te laten kijken wanneer ik bezig ben met de constructie van een website.
Ik kan natuurlijk de foto met hiërogliefen op dit forum posten maar dan staat die binnenkort op het internet.
Ik heb niets tegen het feit dat dit forum geconnecteerd is met Google;dat geeft het forum immers een grotere bekendheid,hetgeen "keitof"is ,maar wanneer ik alle moeite doe om een foto te maken en die foto dan ook nog tegen flinke betaling moet gefotoshopt worden voor hem kwalitatief goed te maken dan kunt ge van mij niet verwachten dat ik hem effe op het forum post om u te tonen wat er werkelijk opstaat.
Via Google zocht ik naar Styt en ik zag dat een forumconversatie helemaal bovenaan staat.
Ik denk wel dat ge mijn uitleg kunt accepteren :(
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Nov 24, 2010 7:31 pm

gaspard schreef:Philip
Ik verkies niet in mijn kaarten te laten kijken wanneer ik bezig ben met de constructie van een website.
Ik kan natuurlijk de foto met hiërogliefen op dit forum posten maar dan staat die binnenkort op het internet.
Ik heb niets tegen het feit dat dit forum geconnecteerd is met Google;dat geeft het forum immers een grotere bekendheid,hetgeen "keitof"is ,maar wanneer ik alle moeite doe om een foto te maken en die foto dan ook nog tegen flinke betaling moet gefotoshopt worden voor hem kwalitatief goed te maken dan kunt ge van mij niet verwachten dat ik hem effe op het forum post om u te tonen wat er werkelijk opstaat.
Via Google zocht ik naar Styt en ik zag dat een forumconversatie helemaal bovenaan staat.
Ik denk wel dat ge mijn uitleg kunt accepteren :(

Natuurlijk Gaspard ... ik begrijp je volkomen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Do Nov 25, 2010 10:04 pm

Beste Philip,
Het weze me toegelaten het bovengemelde te illustreren.
U tikt even in de Google zoekrobot (afbeeldingen)het woord Tjeni in en dan zal je zien dat een conversatie van dit forum op plaats 2 staat met de Henu-kroon van Ptah-Tatenen.
Als ge dus een foto op dit forum zet weet dan dat hij mogelijks door "het universum"bekeken wordt.
Ge begrijpt nu Philip dat ik mijn fotocollectie zo maar niet op dit forum zet zonder dat ze zwaar is beschermd zodat ik ten allen tijde mijn copyright kan doen gelden.
Ik heb er te veel moeite voor gedaan voor ze zo maar aan jan en alleman te tonen.
Vroeger was dit forum een onderonsje maar nu kijkt Google mee.
Ik zal dus wel uitkijken wat ik in de toekomst op dit forum zet :(
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Zo Dec 06, 2015 11:37 pm

meretseger gaf aan dat de Styt een transliteratie is van STyt.
Dat klopt niet! :(
The Styt is een transliteratie van the Shetyt.
The Shetyt = Sanctuary van Sokar
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor yuti » Ma Dec 21, 2015 2:25 pm

Sokar was in de Egyptische mythologie de god van de vruchtbaarheid, de aarde en de dood.
Het festival op de vooravond van het (winter)zaaiseizoen was aan hem gewijd. De rituelen van zijn cultus worden dikwijls in verband gebracht met het hoeden van kuddes, het ploegen van de aarde en het dragen van uien (=feestgangers met uien tijdens het Sokarfeest in Memphis). Vóór het Nieuwe Rijk was echter geen van deze activiteiten verbonden met Sokar.

Afbeelding

KMKG – Beeldje van Sokar – hout Late Tijd (ca. 747-332 v. Chr) herkomst onbekend E.7622

Sokar was ook de Heer van de woestijn in het rijk van de doden waar de belangrijkste heiligdommen van Ro-setau en Pdeju-she waren gevestigd. Het is mogelijk dat in oorsprong zijn shetayet-heiligdom een ondergrondse crypte was (zoals de cenotaaf van Seti I in Abydos).
Vandaar dat hij beschouwd wordt als een typische chtonische god (= in verband gebracht met de cyclus van de natuur, die van leven maar ook die van het leven na de dood).
Hij was gehuwd Sechmet en wordt vaak afgebeeld als een mummie met een havikskop.
Osiris echter, was in tegenstelling tot Sokar een vruchtbaarheidsgod. Het festival van Sokar was mogelijk al opgenomen in de Khoiakfestiviteiten van Osiris ruim vóór het Nieuw Rijk, wat erop wijst dat de vruchtbaarheidaspecten van het festival Osiriaans zijn. Deze festiviteiten hadden plaats in de maand Khoiak (tussen september en Oktober) met als onderwerp het drama tussen Osiris en Seth, Osiris dood en z’n heropstanding. Inscripties in de tempel Dendera geven ons informatie over de voorbereidingen van het festival met de goden Sokar en Khenty-imentyu als twee vormen van Osiris.
In het Nieuw Rijk was het domein van Sokar in het Amduat (4 en 5de uur van de nacht) en werd het weergegeven als een uitgestrekte woestijn waar er duisternis heerste en waar de zonne-boot aan land wordt gesleept. Dit in tegenstelling tot de andere uren, die werden afgeschilderd als vruchtbare weidegronden waardoor een ondergrondse Nijl stroomt en wordt bevaren door Re. Hier woonde Sokar in een ei waarin de zonnestralen niet konden doordringen, maar die werd geactiveerd door de dagelijkse doorgang van de zon.
Bleeker besluit uit beschrijvingen en afbeeldingen van de verblijfplaats van Sokar, dat deze godheid huisde in de dood, maar potentieel wel leven bezat.
De emblemen van Sokar zijn een bark, uien en ganzen. De bark geeft de triomfen van de zon weer en staat op een slede. Op de boeg zien we de kop van een antilope of een stier, en een int-vis en vogels (valken of zwaluwen) langs de rand van de romp. De heuvelvormige styt-kapel in het midden culimineert in de kop van een valk. Op de achtersteven zijn er drie of vier roerpinnen.
Op de avond voorafgaand aan de processie van zijn bark draagt de overledene een halssnoer van uien om zich voor te bereiden op de schepping van Sokar-Osiris. Een lichtgevende wedergeboorte vindt plaats op de ochtend van de zesentwintigste dag in de maand Khoiak in de hnw-bark, die wordt beschermd door vijf ganzen, dochters van Re, en hun barken. Het transport van de hnw werd geleid door de hogepriester van Ptah in Memphis.

The Oxford Encyclopedia of Ancient Egypt (derde deel) p. 305
Lexicon der Ägyptologie – Band V – kol. 1058-1059
Met dank aan G.V.D.B
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor gaspard » Za Aug 26, 2017 3:36 am

Is Styt hetzelfde als onderwereld of als 'Sanctuary of Sokar' :?:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Aug 26, 2017 8:41 pm

gaspard schreef:Is Styt hetzelfde als onderwereld of als 'Sanctuary of Sokar' :?:

Sanctuary of Sokar.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Za Aug 26, 2017 9:47 pm

Philip,
Bedankt voor 'de knoop door te hakken' :D
Gebruikers-avatar
gaspard

Terug naar Hiërogliefen en papyrus