hellingen, transport van steen uit de groeve

Moderator: yuti

hellingen, transport van steen uit de groeve

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jan 29, 2013 7:32 pm

Dit kreeg ik doorgestuurd van GVDB:
http://www.insightdigital.org/entry/ind ... Itemid=434

Een stèle ontdekt in 2008 door Dr. Philippe Martinez in Gebel el Silsila Oost.
Uit de beginjaren van Ramses II, afgebeeld wordt generaal Hapy.
Hier staat een helling afgebeeld waarop een stèle vanuit de groeve naar een boot wordt gesleept. Unieke scène.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: hellingen, transport van steen uit de groeve

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 15, 2013 4:44 pm

Misschien moet onderscheid gemaakt worden in twee verschillende problemen (ik had bijna 'disciplines' geschreven :) ) i.v.m. het transport van steenblokken.
Afdalende hellingen: de groeven lagen hoger dan de Nijl. (waarop de stenen in boten vervoerd werden)
Oplopende hellingen: de bouwsites lagen hoger dan de Nijl.

Maar in bovenstaande post gaat het dus over de helling en het transport naar beneden vanuit de steengroeve, uiteindelijk naar de Nijl.

Te Gebel el Silsila West zijn in de rotswanden van de steengroeve verschillende gaten te zien. Deze gehakte openingen zijn vierkant/rechthoekig of soms afgerond. Ter plaatse vertelden de Egyptische mensen me dat dit openingen waren voor meertouwen. Ik kan me dat goed voorstellen, zeker toen de NIjl hoger stond bij overstroming zal het bij snelstromend water - de Nijl vernauwt bij Gebel el Silsa - van pas gekomen zijn. Sommige gaten bevinden zich nu behoorlijk ver van de Nijloever en zijn ook tamelijk hoog aangebracht (zie rechtse foto van het tweede groepje hieronder).

Bij sommige gaten is de NIjl echter niet eens te zien (zie linkse foto van het tweede groepje hieronder), want de doorgang vanuit de groeve loopt soms zigzag door de overgebleven rotswanden die blijven staan zijn na ontginning. Heeft men die muren met opzet laten staan? De hellingsgraad van de bodem vanuit de groeven naar de Nijl is nogal groot. Toen ik daar was dacht ik aan een afremming van de transport-sleden met touwen die dan doorheen die gaten konden gestoken worden als een soort katrol-systeem.

Forumlid GVdB was zo vriendelijk even te kijken in 'Ancient Egyptian Construction and Architecture' (1930, herdrukt 1990)van Somers Clarke en Reginald Engelbach, waarin op p.20 staat dat er in de gaten geen sporen zijn van het uitschuren van van de steen door touwen.

GVdB zag echter in 'La construction Pharaonique du Moyen Empire à l'époque gréco-romaine' (2004) van Goyon, Golvin, Simon-Boidot, Martinet, op p. 181-182, dat in deze rechthoekige gaten een soort van grote deuvels horizontaal aangebracht werden, om zo een touw rond te kunnen slaan om een betere controle te hebben op de stenen die langs de helling naar beneden getransporteerd werden.

Die houten constructies moeten dan erg stevig in de rots gezeten hebben. Ik heb niet gelet op gebarsten rots aan de zijkanten van de gaten, want dat zou wel eens kunnen gebeurd zijn dacht ik wanneer er te veel kracht gebruikt werd op het hout - op het moment dat men het inbracht, of tijdens het 'afremmen'.
Of stak met die houten pinnen gewoon doorheen het gat welke gemaakt werd dwars door de hoek van de rots? Ik heb er ginder niet eens op gelet of die gaten overal doorlopen, om de hoek dus.

Het is denk ik goed mogelijk dat hier gaten te zien zijn die voor verschillende doeleinden gebruikt werden. Het 'deuvel-afremmingsysteem', voor een afremmen met touwen, en voor meertouwen voor de boten.

Terwijl ik ter plaatse al - verkeerdelijk - begon te fantaseren over grote houten palen die van het ene gat in het andere gestoken werden in de tegenoverliggende rotswand om daar rond touwen te gebruiken, denk ik nu nog steeds aan de moeilijkheid om met houten kortere balken (die ‘deuvels’) te vermijden dat het touw daarvan afloopt op het einde, en daarbij denk ik ook dat een verticale ronde paal dit beter kan vermijden dan een horizontale, zeker indien geen verbreding aan het uiteinde.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 15, 2014 9:01 pm

Gebel el Silsila Survey Project:

http://gebelelsilsilaepigraphicsurveypr ... ogspot.be/

Knappe info en foto's !
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 22, 2014 6:13 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Dit kreeg ik doorgestuurd van GVDB:
http://www.insightdigital.org/entry/ind ... Itemid=434

Een stèle ontdekt in 2008 door Dr. Philippe Martinez in Gebel el Silsila Oost.
Uit de beginjaren van Ramses II, afgebeeld wordt generaal Hapy.
Hier staat een helling afgebeeld waarop een stèle vanuit de groeve naar een boot wordt gesleept. Unieke scène.

Dr. Maria Nilsson van het Gebel el Silsila Survey Project
http://gebelelsilsilaepigraphicsurveypr ... ogspot.be/
was zo vriendelijk om toelating te geven haar foto van deze stèle te mogen gebruiken. Zij schrijft dat haar foto de stèle "van zijn zijde" toont, zo gevonden werd in 2008, en dat de scènes en inscripties nog steeds in goeie toestand zijn, ondanks dat er onder de stele pogingen geweest zijn tot schatgraverij. De stèle zou daar ook blijven in Silsila, en binnenkort volgt een Engelstalige publicatie.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 22, 2014 8:15 pm

Het is ook weer GVdB die me onderstaande link doorstuurt - prachtig - van deze stèle M in Silsila Oost:
http://www.insightdigital.org/mediawiki ... amesses_II

Ik kijk uit naar de publicatie.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 23, 2014 8:02 pm

GVdB liet me weten waar deze stèle - in het Frans - reeds gepubliceerd werd:
http://www.mafto.fr/publications/memnonia/
Martinez Philippe, Une commande royale pour le Ramesseum : une stèle inédite de Ramsès II au Gebel es-Silsileh, Memnonia XX, p. 133-172 et pl. XXXVIII-XLVII

Een van de vragen die ik me - stilzwijgend :wink: - stelde was wanneer de stèle in deze toestand terecht is gekomen. Antwoord wordt gegeven in het artikel: door verdere ontginning in latere tijden, "époque tardive", waarop de sporen van de gebruikte gereedschappen duiden, en de grootte van de ontgonnen steenblokken.

GVdB merkte ook terecht op dat de inscripties zich bevinden in de opening die zichtbaar is op de foto ' Stela M from East' op eerder geposte link http://www.insightdigital.org/mediawiki ... amesses_II
We mogen dus van geluk spreken dat die stèle er überhaput nog is.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Architectuur