ingangshelling piramides?

Moderator: yuti

ingangshelling piramides?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jul 14, 2017 8:10 pm

In het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden zag ik deze maquette staan van een piramidecomplex.

http://www.schreiber-bogen.de/cat.php?dev=1&ac=3&t=430
http://www.schreiber-bogen.de/

Er zijn nog wel wat andere dichterlijke vrijheden te zien in de maquette :) , maar wat ik me bij het zien ervan afvroeg is of er ooit sporen gevonden zijn van een voorlopige stelling in hout of een constructie in steen die leidde naar de ingang van de piramide om de koning te kunnen begraven?
In deze maquette zien we een stenen helling aanleunen tegen de piramide. Voor de ingang stond weliswaar vanaf de piramide van Djedkare-Isesi (dacht ik) een ingangskapel (tot in het Middenrijk dacht ik weer), maar een "vaste" helling?? Nooit van gehoord. Nu.. farao moet wel op een of andere manier binnen geraakt zijn nietwaar?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: ingangshelling piramides?

Berichtdoor guido » Za Jul 15, 2017 1:30 pm

( farao moet wel op een of andere manier binnen geraakt zijn nietwaar?)
In welke piramide is er een farao gevonden?????
Guido
guido

Berichtdoor Taa Seqenenre » Zo Jul 16, 2017 6:34 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Er zijn nog wel wat andere dichterlijke vrijheden te zien in de maquette

Behalve het interieur van de piramide van Cheops en de bijpiramide die het uitzicht heeft van die van Chefren, welke dan?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 17, 2017 1:35 pm

Guido schreef:
In welke piramide is er een farao gevonden?????

Dat is waar Guido: geen.

Diodorus Suculus schreef ook al over de piramides van Cheops en Chefren:
“And though the two kings built the pyramids to serve as their tombs, in the event neither of them was buried in them; for the multitudes, because of the hardships which they had endured in the building of them and the many cruel and violent acts of these kings, were filled with anger against those who had caused their sufferings and openly threatened to tear their bodies asunder and cast them in despite out of the tombs. Consequently each ruler when dying enjoined upon his kinsmen to bury his body secretly in an unmarked place.”
http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/R ... C*.html#63
Maar Diodorus van Sicilië was een Griek die 2000 jaar later leefde dan beide farao’s. Het is een beetje hetzelfde wanneer ik overweeg of Gaius Cestius al of niet in zijn piramide begraven werd in Rome.

In de koningsgraven van Thebe zijn er twee koningen teruggevonden: Amenhotep II (herbegraven na grafroof) en Toetanchamon. In vergelijking met de piramides waren de tombes in de Vallei der Koningen niet van ver zichtbaar als mogelijke schatkisten - en sommige zeer goed verborgen - en toch ontsnapte er maar één mummie aan grafroof.
Stel je voor dat de koninklijke tombes van Tanis volledig leeggehaald waren door plundering voor ze ontdekt werden… alleen de grafwanden zouden getuigen van hun doel… net zoals piramides hun teksten hebben… maar niemand had echt kunnen bewijzen dat in Tanis koningen waren begraven.

Indien de piramides een afleidingsmanoeuvre of cenotafen waren, dan waren de valse gangen, muren, plafonds en vergrendelingsblokken een afleidingsmanoeuvre binnenin een afleidingsmanoeuvre. Waarom al die moeite?
En indien dit zo is, dan toonde de lege sarcofaag aan de grafrover dat de overledene elders werd begraven.
Indien het cenotafen waren, eigenaardig dat er nooit enig spoor gevonden is van de echte graven.

Een mysterie blijft weliswaar de piramide van Sechemchet, waar Zakaria Goneim een afgesloten sarcofaag vond (in albast: zeldzaam voor koningsbegrafenissen, èn met een opening op een kopse kant i.p.v. een deksel)… die echter leeg bleek te zijn (maar mogelijk reeds leeggeroofd).
Even grote vraag als bij de lege gesloten sarcofaag van koningin Hetepheres in Gizeh (een herbegrafenis) en in Zawiet el Aryan een lege ovalen sarcofaag met deksel (mogelijk van latere datum).

Er zijn menselijke resten gevonden in sommige koningspiramides van het Oude Rijk: Djoser, Unas, Teti en Pepi I. Maar er valt niet met zekerheid uit te maken van wie ze waren.

Taa Seqenenre schreef:
Behalve het interieur van de piramide van Cheops en de bijpiramide die het uitzicht heeft van die van Chefren, welke ["dichterlijke vrijheden"] dan?

Je hebt gelijk Taa Seqenenre. Een omheining rond de koninginnenpiramides en bijpiramides had ik verwacht in de periodes waarop de maquette duidt. En een sfinxenallee? En een betere aanplanting van de palmbomen. (dat laatste is een grapje)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Architectuur