Het Feest van het Witte Nijlpaard

Moderator: yuti

Het Feest van het Witte Nijlpaard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Feb 29, 2012 2:29 am

Op het plannetje hieronder zie je waar de noordelijke magazijnen van Thoetmozes III zich bevinden in de tempel van Karnak, en specifiek het magazijn waar ik op zoek naar was. Ook aan te klikken op dit plan van desheret.org, daar waar staat ‘Magazines Tuthmosis III’: http://www.desheret.org/photogallery/amuntemple.htm

Afbeelding

Op aanraden van Karl Leemans ( viewtopic.php?f=36&t=2666 ) was ik daar verleden maand op zoek naar een uiterst zeldzame afbeelding van ‘Het Festival van het Witte Nijlpaard.

Dit is ons goed bekend :wink: , wegens een kalkstenen reliëf uit Memphis, nu in het Jubelparkmuseum in Brussel, met museumnummer E.5036 , uit de tijd van koning Apriës van de 26ste dynastie, en mogelijk afkomstig van zijn paleis in Memphis.
http://carmentis.kmkg-mrah.be/eMuseumPl ... detailView

Zie ook: http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... =741&lan=D

Dit reliëf in Brussel sluit aan bij een hoeveelheid stukken in het Metropolitan Museum in New York, met museumnummer 09.183.1a
http://www.metmuseum.org/Collections/se ... /100004490

Op zoek dus naar meer afbeeldingen van ‘The Festival of the White Hippopotamus’. Onderstaande foto toont dat ik terdege op de goeie weg geweest ben. Mijn duim is te zien op het correcte plan welke ik in Karnak mee had uit Porter & Moss, Theban Temples, p. 125 (451) waar verkeerdelijk staat ‘spearing hippopotamus’.

Als excuus dat ik het nièt gevonden heb, moet ik aangeven dat die kamers in Karnak overwoekerd waren met struiken en er iemand een opslagplaats voor brandhout van gemaakt had. Niet makkelijk toegankelijk dus.
De kamers hebben waarschijnlijk ook in faraonische tijden als opslagplaatsen gediend, te zien aan de indeling in twee verdiepingen. Onderstaande foto is genomen van op een verdieping, met zicht op de volgende kamer, want de tussenmuren zijn voor een stuk verdwenen.

Afbeelding

Dat het niet gaat om een ‘spearing’ van het nijlpaard, maar van een feest kun je zien op onderstaande foto’s, ter beschikking gesteld door de heer Karl. H. Leser, ons bekend van zijn meer dan uitstekende website over Hatsjepsoet:
http://www.maat-ka-ra.de/

Dit is dus de afbeelding waar ik naar zocht:
Afbeelding

Op het volgende heb ik op onhandige wijze op bovenstaande foto enkele figuren uit de scène aangelijnd om deze te verduidelijken. Links staat dus Thoetmozes III, met rechts een (beeld van een?) nijlpaard op een slede, met twee mensen daaronder.
Afbeelding

Dat het om het Festival van het Witte Nijlpaard gaat, staat er twee keer op, zoals je hieronder kunt zien (‘Festival van de Witte’). Ik vraag me wel af waarom de ene keer hiëroglief T3 (zonder lint) en de andere keer T4 (met lint) gebruikt wordt. Ook is duidelijk denk ik toch dat het om een vrouwelijk nijlpaard gaat wegens het broodje X1.
Afbeelding

Nergens een speer te zien, maar wel – zoals past bij een feest of festival – dansende voeten, zoals op onderstaande detail te merken is:
Afbeelding

Bij de twee dansende heren staan steden vermeld, maar ik herken geen namen. Is het toeval dat hier ook twee keer X1 gebruikt wordt?
Afbeelding

Zeer interessant. En zeer zeldzaam.
Ware het niet dat Karl Leser mij nog deze foto doorstuurde uit de tempel van Hatsjepsoet te Deir el-Bahari - uit de ‘Hall of Hunting’ vermeldde hij er bij - van wat een identieke voorstelling zou moeten zijn, maar wel erg verwoest.
Weet iemand meer hierover?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Het Feest van het Witte Nijlpaard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mrt 01, 2012 9:34 pm

Naar aanleidng van bovenstaande was Karl H. Leser zo vriendelijk me te wijzen op volgend artikel:
Pawlicki Franciszek, Une représentation inconnue de la Fête de l'Hippopotame Blanc dans le temple de Hatchepsout à Deir el-Bahari, 1990

Met daaruit enkele conclusies :
- Het gaat dus allebei, zowel in Karnak als in Deir el Bahari om afbeeldingen van Thoetmozes III.
- In beide scènes heeft de koning een stok vast (géén speer) en een knots.
- In beide scènes zijn twee dansende priesters? te zien.
- De koning draagt telkens het ‘giraffen-lint’, zoals ook te zien is in deze publicatie van Flinders Petrie (Petrie F., The Palace of Apries, Memphis II), afbeelding VII van het reliëf uit Memphis (hierboven in mijn vorig bericht reeds vermeld):
http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/petrie1909bd2
- De steden Wtst en Imt zijn niet met zekerheid bepaald.
- Het nijlpaard zou niet staan op een slede zoals ik hierboven schreef, maar op een aan het uiteinde omgebogen papyrusstengel.
- Allebei de scènes bevinden zich ‘in het noorden’.
- Er bestaan drie Ouderijks reliëfs met verwijzing naar dit Festival: in de Dodentempel van Nioeserre te Aboesir, een in een Middeleeuws gebouw in Cairo hergebruikt stuk steen, en het oudste teruggevonden komt uit de Dodentempel van Cheops.
- Geen voorbeelden uit het Middenrijk zijn bekend, ook geen andere uit het Nieuwe Rijk dan deze twee van Thoetmozes III.
- Er zouden sporen zijn van rode kleur op allebei de reliëfs, zowel in Karnak als in Deir el Bahari, wat er zou kunnen op wijzen dat het niet gaat om het Festival van De Witte, maar om het Feest van ‘De Heldere’. (of iets in die zin)
- De scène in Deir el Bahari werd weggehakt onder Echnaton, maar later niet hersteld, in tegenstelling tot omringende scènes.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 17, 2012 9:44 pm

Het Feest van het Witte NIjlpaard in het Jubelparkmusuem te Brussel.

Hier draagt de farao denk ik ook 'het giraffenlint'.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mrt 25, 2015 7:56 pm

GVdB was zo vriendelijk me te wijzen op een artikel over dit Feest van het Witte Nijlpaard:

Altenmüller, Hartwig, Das „Fest des Weißen Nilpferds“ und das „Opfergefilde“, in: Hommages à Jean Leclant I, Bibliothèque d‘Etude 106.1. Kairo 1994, pp. 29-44

http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/prop ... r/FAE.html
http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/propylaeumdok/1479/

Waarvoor mijn dank!
Ik heb het zelf nog niet gelezen - Duits is niet mijn sterkste kant, maar ik worstel me er straks wel door.

GVdB ligt al een tipje van de sluier op door te zeggen "dat Altenmuller in het eerste deel van zijn artikel het heeft over de verschillende theorieën i.v.m. de plaatsnamen die boven die twee dansende priesters staan.
Er zijn theorieën die de ene priester in Opper-Egypte (Edfu) plaatsen en de andere in Beneden-Egypte (Saïs). Maar Altenmüller neigt meer naar twee regio’s in de Delta: de ene zou Saïs zijn en het andere een “sycomoren”-heiligdom dat in verband zou staan met de godin Hathor.
In een tweede deel van zijn betoog gaat het dan over het mogelijk verloop van het feest en de rol die dat nijlpaard daarbij speelt. Het heeft ook iets te maken met de bescherming van een gebied dat de koning uiteindelijk moet betreden begeleid door die priesters die afkomstig zijn van Saïs en een gebied gewijd aan Hathor."
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 01, 2018 5:56 pm

Het Feest van het Witte Nijlpaard in 3D ?
In Kom el Hettan, de dodentempel van Amenhotep III, werd een beeld van ongeveer 180 cm lengte aangetroffen van een nijlpaard.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Wo Feb 07, 2018 9:31 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Het Feest van het Witte Nijlpaard in 3D ?
In Kom el Hettan, de dodentempel van Amenhotep III, werd een beeld van ongeveer 180 cm lengte aangetroffen van een nijlpaard.

Dit beeld van het nijlpaard ga ik zeker zien. Is dit een van de laatste opgravingen bij Kom el Hettan vraag ik mij af omdat ik het nog niet eerder heb gezien.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 08, 2018 5:29 pm

Jef schreef:Dit beeld van het nijlpaard ga ik zeker zien. Is dit een van de laatste opgravingen bij Kom el Hettan vraag ik mij af omdat ik het nog niet eerder heb gezien.

Op het internet las ik dat het beeld in de jaren zeventig gevonden werd, (misschien wegens grondwater) uit het oog verloren en dan ergens rond 2004 - 2006 opgegraven.

Neem een goeie telelens of verrekijker mee om het beeld te kunnen zien... om duidelijk te maken waar het beeld zich bevindt: onderstaande opname vanaf de straat (met een 18mm lens, bovenstaande foto was met een 200 mm lens).

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Vr Feb 09, 2018 5:36 pm

Staat inderdaad ver weg, moeilijk te zien vanaf de weg.
Maar ik heb een verrekijker :wink:
Je mag dus nog steeds niet het terrein op begrijp ik.
Ben er wel eens een keertje op geweest er was toen geen bewaker te zien, maar dat is lang geleden.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Feb 09, 2018 8:03 pm

Jef schreef:Je mag dus nog steeds niet het terrein op begrijp ik.
Ben er wel eens een keertje op geweest er was toen geen bewaker te zien, maar dat is lang geleden.

Nee, dat mag niet. Van mij is het ook lang geleden dat ik op het terrein geweest ben.
Maar het loont echt de moeite om eens rustig vanaf de kolossen langs de straatkant naar het westen te wandelen, langsheen het tempeldomein. Er hangen al een tijdje (gezien de verkleuring door de zon) aan de omheining langs de straat borden met zeer goeie uitleg. En vergeet niet de Noordelijke kolossen van Amenhotep III te bezoeken (ingang terrein iets verder dan tempel Merenptah, rechts van de weg als je van het zuiden komt), als je dat nog niet gedaan hebt... vanuit de verte te zien vanaf Kom el Hettan (zie aanduiding op mijn onderstaande foto) en vanaf een heuvel in het westen op de eerste foto in dit bericht: viewtopic.php?f=13&t=3799

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Za Feb 10, 2018 8:05 pm

Philip Arrhidaeus schreef: ... het loont echt de moeite om eens rustig vanaf de kolossen langs de straatkant naar het westen te wandelen, langsheen het tempeldomein. Er hangen al een tijdje (gezien de verkleuring door de zon) aan de omheining langs de straat borden met zeer goeie uitleg. En vergeet niet de Noordelijke kolossen van Amenhotep III te bezoeken (ingang terrein iets verder dan tempel Merenptah, rechts van de weg als je van het zuiden komt), als je dat nog niet gedaan hebt... vanuit de verte te zien vanaf Kom el Hettan (zie aanduiding op mijn onderstaande foto) en vanaf een heuvel in het westen op de eerste foto in dit bericht: viewtopic.php?f=13&t=3799

We gaan zeker wandelen langs het hek, en kijken.
De noordelijke kolossen van Amenhotep III kennen we, in 2014 hebben we staan kijken tijdens het oprichten van een van de kolossen.
Dat was een mooie ervaring, foto van gemaakt en gefilmd, en een drukte van jewelste destijds. En wat wel fijn was toen, je mocht er dichtbij komen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Feb 12, 2018 8:58 pm

Jef schreef:De noordelijke kolossen van Amenhotep III kennen we, in 2014 hebben we staan kijken tijdens het oprichten van een van de kolossen.
Dat was een mooie ervaring, foto van gemaakt en gefilmd, en een drukte van jewelste destijds. En wat wel fijn was toen, je mocht er dichtbij komen.

Nu mag je er nog dicht bij komen, maar het oprichten kunnen gadeslaan zal zeker iets erg speciaals geweest zijn. Tof voor je, Jef!

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Goden, geloof en priesters