Ranoferhotep schreef: Ik heb een andere versie van het dodenboek
Ik raadpleegde voor bovenvermelde 'Le LIvre des Morts des Anciens Egyptiens' van Paul Barguet, Les Editions de Cerf, 1967 ... ik weet: niet de recentste vertaling.
Mijn boek is: het Egyptische dodenboek - 1985 - uitgeverij Ankh-Hermes bv, Deventer isbn: 90-202-4831-6
Die heb ik ook, zelfde ISBN, maar van 1974. In het Nederlands vertaald door M.A.Geru.
Spreuk 17 is anders, ...
Spreuk 17 in de Geru versie, p. 42 onderaan: "Deze kater, dat is het kind Re zelf ..."
Ik heb me daarnet vruchteloos op het net gezocht achter een afbeelding van Moet met leeuwenhoofd, maar ik ben daar niet goed in - in tegenstelling tot sommige speurneuzen hier.
Toch dit gevonden:
" A relief adorning the main gate of the temple at Deir el-Haggar, depicting a lion-headed Mut ... "
http://www.flickr.com/photos/isawnyu/4566141230/Maar ik wist zeer vaag dat ik ergens nog ooit eens verwijzingen gezien had naar een leeuwinnen-Moet, nu eindelijk iets gevonden ... in de tempel van Chonsoe in Karnak, in de kamer waar het barkheiligdom staat:

En dit had ik veel eerder moeten doen

:: eens kijken in 'The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt' van Richard A. Wilkinson (Thames & Hudson 2003). Op p.154 staat onderstaande foto met op de volgende bldzijde de uitleg: "De godin Moet in leeuwenhoofd-vorm, met de ingekeepte palmtak van opgetekende tijd. Tempel van Luxor."

Maar ik vond ook

deze uitleg: " Door haar leeuwinnen-aspect werd Moet soms afgebeeld met een leeuwenhoofd en in wezen gelinkt met Sechmet in de vele beelden met leeuwenhoofd die geplaatst werden in de tempel van Moet in Karnak. Het is interessant dat dit leeuwinnen-aspect ook weerspiegeld wordt in sommige voorstellingen van Amon, zoals in een van de zijkapellen van de tempel van Chonsoe in Karnak, waar hij afgebeeld wordt met een leeuwenhoofd in ithyphallische vorm. In sommige vignettes van Spreuk 164 van het Dodenboek, beginnende in de 21ste dynastie, wordt Moet ook afgebeeld als een samengestelde godheid met uitgestrekte vleugels, een erecte phallus en drie hoofden - deze van een gier, een leeuw en een mensenhoofd. Deze ietwat bizarre afbeeldingen stellen een agressieve godheid voor, 'machtiger dan de goden'.
Vandaar mogelijke verwarring Sechmet-Moet-Amon-Re.
Bedankt voor het oprakelen van deze berichtenreeks, Ranoferhotep.
En wellicht blijft de voorstelling
http://alain.guilleux.free.fr/theme_dee ... llique.phpvoor de nodige fijne interpretaties zorgen.