Schijndeur in Osiriskapel te Karnak - Osiris Heqadjet

Moderator: yuti

Schijndeur in Osiriskapel te Karnak - Osiris Heqadjet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 19, 2007 8:40 pm

In Karnak staat er - bijna in de NO hoek binnen de grote omheiningsmuur - de kapel(len) van Osiris Heqa-djet
http://www.desheret.org/photogallery/amuntemple.htm

In de laatste KMT - 18/2 - staat een mooie fotoreportage van Dennis Forbes hierover.

Karl Leemans en Desheret waren hem echter voor:
http://www.desheret.org/photogallery/Te ... index.html

Het is een klein gebouw zonder dak, bestaande uit drie kamers.
http://www.desheret.org/photogallery/Te ... jet01.html

De oudste kapel - bestaande uit twee kamers - werd opgericht tijdens de 22-23ste dynastie.
Links Thot achter Amon-Re en rechts Osorkon III en Takelot III, rug aan rug, geknield tussen de persea-boom.
http://www.desheret.org/photogallery/Te ... jet16.html

Voor de kapel met twee kamers werd een kapel toegevoegd in de 25ste dynastie.
Op de façade, links van de ingang, wordt Shabaka door Amon-Re een Heb Sed-symbool overhandigd.
http://www.desheret.org/photogallery/Te ... et03a.html

Binnen: Amenirdis I voor Amon-Re en Moet.
http://www.desheret.org/photogallery/Te ... jet06.html

Shepenwepet I offert links Maat aan Amon-Re en krijgt rechts een menat van Isis.
http://www.desheret.org/photogallery/Te ... jet07.html

Op de façade van de oudere kapel, en dus binnenin de kapel uit de 25ste dynastie is een schijndeur te zien:
http://www.desheret.org/photogallery/Te ... jet13.html
Weet iemand iets meer over deze eigenaardige vorm voor een schijndeur?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Djedi » Zo Mei 20, 2007 2:03 pm

On what would have been the façade of the original building is an eye-catching false-door which is carved as a series of seven doors one within the other, giving a remarcable three-dimensional effect; it has been suggested as a 'perspectival rendering of a temple' (Fazzini, R. Egypt, Dynasty XXII-XXV, Leiden 1988, p. 21). It was probably used as an offering place, and at the very back of the false-door is a shalow niche, now blank, bur perhaps originally containing a statue or some other focal point for the offering cult.

Uit: Blyth, E. Karnak, Evolution of a temple, 2006, p. 192.
Djedi

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 22, 2007 7:40 pm

Djedi:
It was probably used as an offering place, and at the very back of the false-door is a shalow niche, now blank, bur perhaps originally containing a statue or some other focal point for the offering cult.

Maak ik correct op uit de fotos van Desheret en KMT dat de nis niet diep genoeg is om een beeld te kunnen bevatten?
Dit beeld kon natuurlijk wel op de grond staan voor en beneden de nis ... maar waarom dan die nis?
Als ik het goed voorheb staat er verder geen enkele inscriptie op de muur. Ik mag er dan van uitgaan dat de bedoeling van de schijndeuren voor de bezoeker zonder meer duidelijk was?

Ik dacht even dat deze kleine nis een toevoeging kon zijn uit de Koptische periode, maar dit zal onwaarschijnlijk zijn, wegens verder in de tempel geen wijzigingen of toevoegingen uit deze periode ... de vraag zou ten andere blijven: waarom deze ondiepe nis, zonder merkbaar religieus teken?

En indien de schijndeuren dateren uit de Tweede Tussenperiode (en geen toevoeging uit de 25ste dyn.), voor de kapel bijgebouwd werd uit de Late Tijd, dan zou het kleine beeld - misschien wel beschermd door de omheiningsmuur (waarvan ik geen datering weet), maar met een publiek zichtbaar en bereikbaar (Osiris?)beeld ... is dat niet ongewoon?

Misschien werd een stèle in de nis geplaatst?

Soit ... toch een zeldzaam voorbeeld van een schijndeur.
Of is dit uniek?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Di Jan 15, 2008 6:02 pm

Djedi schreef:it has been suggested as a 'perspectival rendering of a temple' (Fazzini, R. Egypt, Dynasty XXII-XXV, Leiden 1988, p. 21

Ik had die schijndeur ook al eens gezien, maar nog nooit gedacht aan die mogelijkheid.

Het was maar een klein gebouw. Misschien was het de bedoeling op die manier de kapel 'groter' maken te maken, als een echte volledige tempel.

Want was het niet zo dat afbeeldingen een zekere realiteit inhielden?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Re: Schijndeur in Osiriskapel te Karnak - Osiris Heqadjet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Okt 05, 2013 7:47 pm

Ondertussen ben ik nog eens in de Kapel van Osiris Heqadjet in Karnak geweest en heb ik een paar foto's genomen. De scènes zijn niet makkelijk te onderscheiden soms, vooral in de twee kamers uit de 23ste dynastie. Voor die twee kamers in het zuidelijk gedeelte van het gebouwtje, bevindt zich één toegangskamer met scènes uit de 25ste dynastie.

Op de oostelijke muur van de tweede kamer van de 23ste dynastie: Osorkon III en Takelot III, rug aan rug knielend bij de persea boom:
Afbeelding

De godin Seshat op de noordelijke binnenmuur, links van de ingang wanneer je naar buiten kijkt, in het gedeelte van de kapel uit de 25ste dynastie:
Afbeelding

Godsvrouw van Amon Amenirdis I met sistrum (net zichtbaar linksonder), onderaan links op de oostelijke binnenmuur van het gedeelte uit de 25ste dynastie:
Afbeelding

Godsvrouw van Amon Shepenwepet I maat offerend aan Amon, bovenaan links op de oostelijke binnenmuur van het gedeelte van de kapel uit de 25ste dynastie:
Afbeelding

Over de 'schijndeur stèle' schreef ik hierboven: " Misschien werd een stèle in de nis geplaatst? "
Dat denk ik. Toch eerder dan een beeld, zoals hierboven als mogelijkheid werd geopperd.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Zo Okt 06, 2013 9:34 am

Beste mensen,

als ik als relatieve buitenstaander naar de fotos van de valse deur kijk, vallen mij een paar dingen op:
1. geen decoratie
2. er staan 2 waxinelichtjes in, kennelijk heeft iemand hier een kaarsje gebrand voor?
3. Op basis van inschatting zie ik dat de 'nis' bijzonder ondiep is
4. de onderzijde van de 'nis' is afgeschuind en loopt naar beneden.

uit deze feitelijke observatie kan ik de volgende conclusies trekken;

ad 1: mogelijk was de zaak beschilderd en stond er weldegelijk iets op de valse deur geschreven
ad 2: ?!?!?!?!?! moderne Osirisdevotie?!?!?!?!
ad 3 en 4: er zal nooit iets in de nis hebben gestaan. Dit al vanwege de afgeschuinde onderzijde, die mij, voor zover ik het kan beoorderen aan de hand van de fotos, origineel is.

Als ik de kroonlijsten tel, zijn dat er 7 of 8. Er is dus spraken van een gelijk aantal poorten naar een andere wereld. Het kan ook een perspectief vertonen als ware dat je een tempel in kijkt over de lengteas en de ene deur na de andere ziet. Wellicht correspondeert het aantal met iets uit de mythologie van Osiris, van de reizen die hij als god van de doden moest doormaken. 't is maar een idee ...
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Okt 07, 2013 7:53 pm

Inderdaad kaarsjes, Ancheperoere. Misschien iets spiritualistisch? Geloof en bijgeloof... doet me denken aan de 'zwarte kever' in 'de kamer van Hatsjepsoet' in Karnak:
Afbeelding

Ik denk ook niet dat er iets in die nis van de schijndeur-stèle in de Kapel van Osiris Heqadet gestaan heeft, maar de rechthoekvormige uitsparing in de kleinste deur lijkt me net iets te kunnen zijn voor een stèle of iets dergelijks, misschien in een andere steensoort of (gedeeltelijk) edelmetaal.

Niet eenvoudig - voor mij althans - om er zeven poorten in te zien, maar je hebt gelijk Ancheperoere: als dat klopt zou het misschien een verwijzing kunnen zijn naar die zeven poorten van Osiris in Spreuk 144 van het Dodenboek, "U die de poorten bewaakt voor Osiris..."
Merci voor die redenering ! , want ik had die link niet eens gelegd.

En die poort/schijndeur/stèle is wel iets groter dan de foto's hierboven laten vermoeden. Ik kreeg een e-mailtje met de vraag hoe groot precies, maar daar kan ik niet op antwoorden. Wel ter vergelijking onderstaande foto van mijn - weliswaar beetje voorovergebogen - medereiziger die naast de poort foto's aan het nemen is.

We waren toen maar met twee en de bewaker van de kapel die verderop een praatje aan het maken was met de bewaker van de Oostelijke Poort had ons nooit gehoord. Toen we even later de andere kapellen in de buurt aan het fotograferen waren en wellicht iets luider aan het babbelen waren, kwam hij vragen of we de kapel van Osiris Heqadjet wilden bezoeken, en was hij erg verwonderd en teleurgesteld dat twee zo'n lustige fotografen geen interesse hadden in 'zijn kapel'.
Beetje stout van ons. :|

Afbeelding

Niet dat het er zo direct iets mee te maken heeft, maar nog een rare schijndeur is te zien op het dak van de Horus tempel in Edfoe. Zie mijn vijfde foto van bovenaan in deze berichtenreeks: viewtopic.php?f=14&t=3058
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Di Okt 08, 2013 7:24 pm

dank voor de info. IN de middeleeuwen is ook veel gebruik gemaakt van symboliek in architectuur, vandaar de suggestie zeven poorten die iets met Osiris te maken hebben. In de middeleeuwen staat het getal 12 o.a. voor de 12 apostelen, 3 voor de drie-eenheid God Vader, Zoon en Heilige Geest etc.

by the way, staat er in Medinet Haboe niet een granieten valse deur van Toetmosis III?
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 09, 2013 4:21 pm

Ancheperoere schreef:
by the way, staat er in Medinet Haboe niet een granieten valse deur van Toetmosis III?

Zeker weten!

Met foto's, meer hierover in deze berichtenreeks: viewtopic.php?f=10&t=2346
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 24, 2017 8:51 pm

Kan ook een afbeelding zijn van de vele poorten of pylonen die naar de naos leiden.

Onderstaande beetje gelijkaardige.
In de online catalogus van het Louvre vind ik die niet terug, ook de inventarisnummers niet... ik vermeld dus gewoon de museumnummers en beschrijving zoals die in de tentoonstellingscatalogus 'Les Portes du Ciel' staan, p.311-312.

Louvre C 281, Ptolemaeïsch, hoogte 122 cm, kalksteen, Serapeum Sakkara
Afbeelding

Louvre E 13890, Ptolemaeïsch, hoogte 80 cm, zandsteen, Medamoed, tempel van Montoe met afbeelding van Isis of Renenoetet
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Late Tijd