Shoshenq I: aankondiging bouwwerken in Silsila

Moderator: yuti

Shoshenq I: aankondiging bouwwerken in Silsila

Berichtdoor yuti » Di Nov 19, 2013 1:59 pm

Een honderdtal meter ten zuiden van de Speos van Horemheb bevinden er zich drie afbeeldingen tegen de rotswand.
Het is een koninklijke machtiging tot het openen van een groeve specifiek bestemd voor de tempel van Amon in Karnak.

Afbeelding
---------------------
Links: Ramses III offert Maat aan Amon, Moet en Chonsoe.
Afbeelding
---------------------
Midden: Stele van Sheshonq I:
De godin Moet begeleidt Sheshonq I en Ioepoet (= zoon van Sheshonq I, hogepriester van Amon te Thebe en gouverneur van Opper-Egypte) naar Amon-Re, Re-Horakhty en Ptah.
Afbeelding
---------------------
Rechts: de koninklijke stele van Ramses V:
Oesermaätre-Setepenre vóór Amon, Moet, Chonsoe en Sobek.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Khay, vizier van Ramses II, in Speos Horemheb, Silsila

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 19, 2013 8:25 pm

M.a.w. schuift Sjosjenk I zich 200 jaar later tussen grootvader en kleinzoon. Zouden ze die ruimte voor hem opengelaten hebben? ;-) Toch raar, want beide rechtse stèles lijken - behalve een andere inclinatie - bij elkaar te passen.

Sjosjenk begon aan de grote voorhof in Karnak, samen met de noordelijke en zuidelijke colonnades, met bij de laatste de Poort der Boebastiden. De grote eerste pyloon, waarvan ook sprake op bovenvermelde stèle, werd echter pas later gebouwd. Bovenvermelde zoon van Sjosjenk, Ioepoet, was verantwoordelijk voor de werken en Horemsaf de architect.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Shoshenq I: aankondiging bouwwerken in Silsila

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Nov 21, 2013 5:14 pm

Interessant, nog eens bedankt om dit onder de aandacht te brengen, Yuti. Met jouw toestemming heb ik de berichtenreeks op het forum verplaatst naar de Derde Tussenperiode wegens de Libische 22ste dynastie van Sjosjenk I / Shoshenq / Sheshonq.

( Voor zover ik weet is Ramses V niet direct een bouwheer geweest in Karnak, daarom staat deze stèle in Silsila ook zo raar… maar misschien had hij grootse plannen? )

De Horusnaam van Shoshenq I is Sterke Stier, Geliefd door Amon, Gekroond als Koning om Beide Landen te verenigen.

Koning Shoshenq I wou met een groots bouwplan in Karnak duidelijk een signaal geven in het zuiden, en deed een grote stap naar het onder één heerser brengen van geheel Egypte door de enorme macht van de Amonpriesters van de 21ste dynastie af te zwakken. Het ambt van Hogepriester van Amon werd immers niet meer erfelijk verklaard van vader op zoon, maar voortaan zou de zoon van de farao in het noorden de Hogepriester in Karnak zou worden.

Nu bleek later in de dynastie het geven van belangrijke posten aan familieleden ook niet de ideale oplossing… Osorkon II reeds liet in Tanis op zijn eigen beeld in een bede tot Amon optekenen: “U zal mijn kinderen in de ambten bevestigen welke ik hen gegeven heb, zodat het hart van een broeder niet rebelleert tegenover zijn broeder.”
Helen K. Jacquet-Gordon, The Inscriptions on the Philadelphia: Cairo Statue of Osorkon II, The Journal of Egyptian Archaeology, Vol 46 (1960), p 12-23.
Bernard Bothmer, The Philadelphia-Cairo Statue of Osorkon II:
http://books.google.be/books?id=HkKvLwz ... on&f=false

De zoon van Shoshenq I die Hogepriester van Amon werd was Ioepoet / Iuput / Yewepet, maar hij was ook Opperste Generaal, en later Gouverneur van Opper-Egypte.
En het is die Iuput die bovenaan de stèle - even groot- wordt afgebeeld achter zijn vader Shoshenq I, in zijn 21ste regeringsjaar. De koning wordt door Mut geleid naar Amon, Re-Harakhte en Ptah. Het lijkt erop dat Iuput al even – of zelfs meer – achter de bouwwerken van zijn vader zat. De naam en verschillende titels van Iuput zijn uitvoerig op de stèle te lezen (zie voor de verticale zijlijsten de foto van Yuti hierboven).

Onder de voorstelling van de farao en zijn zoon bij de goden, staat een tekst waarin duidelijk gemaakt wordt dat Shoshenq I – en Iuput – de steengroeve (her)openden i.v.m. werken voor Amon, heer van Thebe. Vader en zoon vragen ongeveer hetzelfde aan Amon:
Shoshenq I: “Moge u bewerkstelligen dat diegenen die na ons komen zullen zeggen: buitengewoon is wat gedaan werd voor Amon. Moge u getuige zijn dat ik een groot koning was.”
Iput: “Moge u bewerkstelligen dat diegenen die na ons komen zullen zeggen: buitengewoon is wat gedaan werd voor Amon. Moge u getuige zijn dat ik een grote daad verricht heb.”
Subtiel verschil in eigen loftompet.

Onderaan rechts zit Horemsaf, opziener van de werken, en voor hem rijen tekst waaruit het volgende:
“Zijn majesteit gaf opdracht om een grote pyloon te bouwen om Thebe te verfraaien …”,
“… om een jubilee-hof aan te leggen voor het huis van zijn vader, Amon-Re, koning der goden, en om het te omringen met een colonnade’.”

In de tekst wordt een pyloon in hiëroglief weergegeven, zie helemaal links op onderstaande foto waarop Horemsaf rechts geknield zit. Alhoewel het dus de bedoeling was, werd in Karnak de grote pyloon voor de eerste grote hof niet gebouwd door Shoshenq I, de Poort der Boebastiden werd wel gebouwd, maar niet volledig versierd, en ook de colonnades werden niet helemaal afgewerkt (zie foto van de noordelijke hieronder).

Terzijde… verderop zegt Horemsaf: “… niemand slapend bij nacht, noch rustend overdag, maar iedereen zonder ophouden bouwend aan het eeuwig werk.” Mooie arbeidsvoorwaarden. ;-)
(Zeer vrije vertaling van me, vanuit Breasted, Ancient Records IV, p. 346-347)

Iuput zou begraven zijn in Abydos (of had er een funeraire kapel) volgens Dodson (in Royal Families) en Kitchen. In zijn TIP verwijst hij naar P&M V, p. 75, daar ‘Aupweth’ genaamd, maar met zijn naam in hiërogliefen anders geschreven dan op die stèle in Silsila dacht ik)… weet iemand hier meer van af dan de verwijzingen die in Porter & Moss staan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Derde Tussenperiode