Kapel J te Karnak / Osiris Wepished / Osorkon II

Moderator: yuti

Kapel J te Karnak / Osiris Wepished / Osorkon II

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jan 25, 2012 7:32 pm

Binnen de grote ommuring van de tempel te Karnak bevindt zich ten noordoosten van de Amontempel een kleine kapel.

Aan de buitenkant, zeker vanuit het zuiden, zie je enkel op elkaar gestapelde steenblokken zonder enige versiering.
Foto 1.
Afbeelding

Het heiligdom bestaat uit twee kamers, (links) een oostelijke en (rechts) een westelijke, gedeeltelijk van elkaar gescheiden door een dwarsmuurtje. Vooraan een korte gevelmuur, die de twee kamers ook gedeeltelijk van elkaar scheidt door middel van een dwarsmuurtje.
Foto 2.
Afbeelding

De oostelijke kamer. Hier zou een verwijzing te vinden moeten zijn naar Osiris Wep-Ished of wp iSd, maar ik heb dit niet gevonden.
Foto 3.
Afbeelding

Een detail van de zuidelijke muur in de westelijke kamer, met daarop meen ik rechts een cartouche van ( een ) Osorkon ( II ). Opmerking Philip Arrhidaeus 18/12/13. Dit moet zijn: oostelijke kamer ! zoals Yuti hieronder in zijn bericht van 18/12/13 terecht mededeelt.
Foto 4.
Afbeelding

De westelijke - iets grotere – kamer.
Foto 5.
Afbeelding

De zuidelijke muur van de westelijke kamer.
Foto 6.
Afbeelding

De westelijke muur van de westelijke kamer.
Foto 7.
Afbeelding

Detail van vorige. De groene pijl op foto 9 geeft aan waar precies.
Foto 8.
Afbeelding

Op onderstaande duidt mijn omlijning de scène aan op die westelijke muur van de westelijke kamer.
De’ Topographical Bibliography of Ancient Egyptian Hieroglyphic Texts, Reliefs and Paintings II, Theban Tempels’, door Bertha Porter & Rosalind L.B.Moss (verder aangeduid met P&M), heeft het p. 204 over “Priest and Seven Hathors, before baboon and man(?)”, waarbij het vraagteken staat.
Ik merk inderdaad links een man en een baviaan, tegenover een priester (met een valkenstandaard?), een dame met twee sistra, en dan verschillende dames met tamboerijnen. De dame met de twee sistra en de daarop volgende, zijn de ‘Zeven Hathoren’, zoals afgebeeld in Dendera: http://www.hethert.org/seven_hathors.htm
Meer over de ‘Zeven Hathors’: http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/religion/hathor.htm
Foto 9.
Afbeelding

P&M verwijst bij deze scène naar H. Chevrier, Annales du service des antiquités de l'Égypte, Numéro 51, Rapport sur les travaux de Karnak, 1950-1951
https://docs.google.com/viewer?url=http ... hrome=true
En daar is een extra steenblok te zien – nu verdwenen, maar ik heb deze ingepast op onderstaande foto. Bij een – zeer vluchtig – onderzoek ter plaatse heb ik dit steenblok (of blokken) niet opgemerkt.
De blauwe rechthoekige vorm op foto 9 geeft aan waar dit blok stond.
Foto 10.
Afbeelding

En er zijn nog wat problemen. In Porter & Moss staat deze wand met de ‘Seven Hathors’ aangeduid bij wand 7. Voor zover ik kan uitmaken is dat wand 6.
Foto 11.
Afbeelding

Het plan in P&M - XVII [3] - klopt ook niet helemaal. Onderstaande mijn schetsje, waarvan de verhoudingen niet correct zijn, maar waar ik het verschil wil aantonen i.v.m. het ‘gevelmuurtje, dat beide kamers helemaal anders indeelt dan op het P&M plan.
Foto 12.
Afbeelding

Op de duur begon ik me af te vragen of ik wel de juiste kapel voor me had. In Porter & Moss leek het wel te kloppen, zie onderstaande – P&M VI, waarbij K de meer bezochte en veel grotere kapel van Osiris Heqadjet is.
Foto 13.
Afbeelding

Maar in het bekende werk van Elizabeth Blyth, ‘Karnak, Evolution of a Temple’, staat een plan vanuit een ander werk, ‘Les Pharaons: L’Empire des Conquérants’, ed. Cyril Aldred et al., waarbij naar deze kapel duidelijk gefereerd wordt als een Osiris Kapel van Takelot. :?:
http://www.abebooks.co.uk/PHARAONS-lEmp ... 5782016/bd
Foto 14.
Afbeelding

Ik moet er nog bij zeggen dat het me opviel dat de grond in Karnak overwoekerd wordt – en straks ook de kapellen? – door dit doornig welgroeiend struikje.
Foto 15.
Afbeelding

Indien iemand de gelegenheid heeft om eens het volgende in te kijken, zou het fijn zijn een reactie te krijgen:
D.B.Redford, ‘New Light on Temple J at Karnak’, Orientalia 55 (1986), 1-15.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Kapel J te Karnak / Osiris Wepished / Osorkon II

Berichtdoor yuti » Za Dec 14, 2013 4:56 pm

De oostelijke kamer. Hier zou een verwijzing te vinden moeten zijn naar Osiris Wep-Ished of wp iSd, maar ik heb dit niet gevonden.
Foto 3. - Philip Arrhidaeus

Misschien is het dit?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor yuti » Zo Dec 15, 2013 1:25 pm

P&M verwijst bij deze scène naar H. Chevrier, Annales du service des antiquités de l'Égypte, Numéro 51, Rapport sur les travaux de Karnak, 1950-1951. En daar is een extra steenblok te zien – nu verdwenen, maar ik heb deze ingepast op onderstaande foto. Bij een – zeer vluchtig – onderzoek ter plaatse heb ik dit steenblok (of blokken) niet opgemerkt. Philip Arrhidaeus

Je kan je de vraag stellen, waar zijn ze met dat blok gebleven? Gestolen? Vernietigd? .... en hoe lang al?

Bijgaande foto werd genomen in 2012 van de bewuste Kapel J :

Afbeelding

Hier dan een uitvergroting (rechts) van het aangewezen gedeelte met links de scène waar H. Chevrier naar verwijst:

Afbeelding

Nu ga je me niet horen beweren dat dit het ontbrekende stuk is, want daarvoor is die uitvergroting te onduidelijk.
Zie het eerder als een uitvlucht om nog eens Karnak te bezoeken.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor yuti » Wo Dec 18, 2013 12:16 pm

Nog even een verwijzen naar foto 4:
Een detail van de zuidelijke muur in de westelijke kamer, met daarop meen ik rechts een cartouche van ( een ) Osorkon ( II ).
Foto 4. - Philip Arrhidaeus

Uiteraard gaat het hier om de "De oostelijke kamer" met rechts de cartouche en de verwijzing naar Osiris Wep-Ished.
Bij foto 3 werd dit trouwens duidelijk aangegeven.
Nu, OsirisWep-Ished zal er wel niet wakker van liggen, alleen Osorkon is z'n naam nog aan het zoeken denk ik :roll:
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 18, 2013 5:49 pm

yuti schreef:
P&M verwijst bij deze scène naar H. Chevrier, Annales du service des antiquités de l'Égypte, Numéro 51, Rapport sur les travaux de Karnak, 1950-1951. En daar is een extra steenblok te zien – nu verdwenen, maar ik heb deze ingepast op onderstaande foto. Bij een – zeer vluchtig – onderzoek ter plaatse heb ik dit steenblok (of blokken) niet opgemerkt. Philip Arrhidaeus

Je kan je de vraag stellen, waar zijn ze met dat blok gebleven? Gestolen? Vernietigd? .... en hoe lang al?
Bijgaande foto werd genomen in 2012 van de bewuste Kapel J :
Afbeelding

Hier dan een uitvergroting (rechts) van het aangewezen gedeelte met links de scène waar H. Chevrier naar verwijst:
Afbeelding

Nu ga je me niet horen beweren dat dit het ontbrekende stuk is, want daarvoor is die uitvergroting te onduidelijk.
Zie het eerder als een uitvlucht om nog eens Karnak te bezoeken.

Dat zou wel eens kunnen. Ik kan het niet controleren op mijn foto’s, want ik denk dat jij de buitenkant van de oostelijke muur toont? (Verbeter mij wanneer ik dat verkeerd voor heb.) Laat ik nu net van die buitenmuur geen foto’s genomen hebben.
Raar dat het blok – of wat er van overblijft – dan daar aan de andere zijde van de kapel zou terecht gekomen zijn.

…………………………………………………………………………………………………..

yuti schreef:
Foto 3. - Philip Arrhidaeus

Misschien is het dit?
Afbeelding

Inderdaad. Dat had ik over het hoofd gezien. Bedankt Yuti !

…………………………………………………………………………………………………….

yuti schreef:Nog even een verwijzen naar foto 4:
Een detail van de zuidelijke muur in de westelijke kamer, met daarop meen ik rechts een cartouche van ( een ) Osorkon ( II ).
Foto 4. - Philip Arrhidaeus

Uiteraard gaat het hier om de "De oostelijke kamer" ...

Volkomen gelijk Yuti. Bedankt om me hierop te wijzen. Ik heb mijn bericht bovenaan aangepast.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 04, 2016 4:56 pm

Een update (december 2015) van Sandra Ottens
viewtopic.php?f=36&t=3189
over de toestand van deze kapel, meer bepaald de blokken met de Zeven Hathoren:
https://egyptoblogie.wordpress.com/2015 ... of-karnak/

Na een zeer interessante uitleg over deze kapel zegt Sandra Ottens op 31/12/15:

" Philippe Gossaert is in 2012 in Karnak geweest en heeft nieuwe foto’s gepubliceerd op het webforum Per Kemet (http://www.perkemet.be). Die laten zien dat één van de bovenste blokken, dat de bovenste helft afbeeldt van de tweede, derde en vierde Hathor, nu ontbreekt.

Ik ben vorige week naar Karnak geweest, en ik kan bevestigen dat dit blok nog steeds ontbreekt. Ik heb een wandelingetje om het kapelletje gemaakt en goed gekeken naar de blokken die in de buurt liggen, maar ik kon niets vinden dat lijkt op het blok op de foto’s. Is het nog ergens in het Karnak-complex? En zo ja, wie heeft het verplaatst, en waarom?

Daarnaast leek het er op het eerste gezicht even op dat het blok daar rechts van, met de resterende bovenhelften van de vijfde, zesde en zevende Hathoren, ook zoek was. Toen zag ik tot mijn opluchting dat dit blok nu op de grond voor de muur ligt, ondersteboven, en uitgestald op een paar stukken beton. Dus het is niet helemaal waar het zou moeten zijn, maar in elk geval bestaat het nog. "

De foto's van Sandra Ottens: https://picasaweb.google.com/luchtkaste ... directlink

Bedankt Sandra !
Spijtig genoeg lijkt de toestand van deze Osiriskapel er niet op te verbeteren.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Ma Jan 04, 2016 5:15 pm

Bedankt Sandra Ottens om de feedback. De teloorgang is jammer zoals je terecht aangeeft maar blijkbaar heeft zich toch iemand over die ene blok ontfermd om erger te voorkomen.
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Derde Tussenperiode