Controle over Nubie in de DTP

Moderator: yuti

Controle over Nubie in de DTP

Berichtdoor Anneke » Za Apr 22, 2006 4:42 pm

Ik heb recentelijk wat zitten lezen over Nubie en dat is best wel een interessante periode.

Aan het eind van de 20e dynastie was de Viceroy van Nubie een man genaamd Panehesy. Panehesy heeft Thebes belegerd (waarschijnlijk op orders van de pharaoh - Ramesses XI) om de hoge priester Amenhotep te onderdrukken. Dit liep nogal slecht af en generaals named min of meer de macht over in Thebes.
Panehesy trok zich terug naar Nubie en werd daar aangevallen door generaal Piankh. Panehesy wist schijnbaar toch zichzelf in stand te houden en regeerde vanuit Aniba. Panehesy werd ook begraven in de begraafplaats van Aniba.

Het werd lange tijd aangenomen dat dit zo'n beetje het eind van de bezetting van Nubie was.
Maar het lijkt er nu op dat in ieder geval Beneden Nubie nog wat langer onder controle van de egyptenaren was.

Een heel apart geval is Nesikhons, de vrouw van de Hoge Priester van Amun Pinudjem II. Zij had de titel van Viceroy van Nubie. Voor zover ik weet de enige vrouw die die titels ooit had. Het werd vaak gedacht dat dit een soort ere titels waren met weinig echte betekenis. Of misschien dat zij de opbrengsten van bepaalde "estates " had in dat gebied.

Nesikhonsu was een achter-achter-kleindochter van Piankh. Misschien had Piankh toch wat aan grond gebied weten te bemachtigen tijdens zijn oorlog met Panehesy???
LOL Nesikhonsu was wel een apart mens als je meer leest over haar. Haar mummy ging vergezeld van een religieus schrift waarin men haar probeerde een goed leven in het hiernamaals te geven, MAAR er stond ook een soort gebed op om te voorkomen dat ze haar man en kinderen schade zou berokkenen vanuit het hiernamaals!
Leuk mens schijnbaar..... :lol:

Maar na Nesikhons schijnen er nog meer Viceroys te zijn geweest.

[geen naam] King's Son of Kush,Overseer of the Southern Lands, Prophet of Khnum tijdens regering van Osorkon II
Hat-nakht, King's Son of Kush,Overseer of the Southern Lands ten tijde van Takelot II
Pamiu, Vizier, Viceroy ten tijde van Osorkon III en Takelot III
Ankh-Osorkon, Vizier, Overseer of the Southern Lands, Prophet of Khnum tijdens regering van Takelot III?

Wel interessant want in deze periode begon ook de ontwikkeling van het Napata koningsrijk.
Daar schrijf ik wel wat meer over in een post over Koningin Katimala.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 03, 2006 3:26 pm

http://oi.uchicago.edu/OI/MUS/PA/EGYPT/ ... G11_4.html

Anneke schreef:
Panehesy heeft Thebes belegerd (waarschijnlijk op orders van de pharaoh - Ramesses XI)

Is dat zo? Eigenlijk een slimme zet van Ramses XI of niet? Ik dacht dat de Ramessieden eigenlijk het zuiden een beetje opgegeven hadden. Maar inderdaad het zou heel begrijpelijk zijn dat hij Hoge Priester Amenhotep wegwerkt door Panehesy in te schakelen en dan Piankh aanstelt om Panehesy uit te schakelen. :wink:

Anneke schreef:
Panehesy werd ook begraven in de begraafplaats van Aniba

Ik heb al eens ergens gelezen: in een ongestoord graf. Enig idee hoe dit eruitzag, wat de grafgiften waren en waar zijn mummie nu is?

Aniba (Miam) ligt nu op de bodem van het Nassermeer. Ik weet dat de tombe van Pennut (Pennioet) verplaatst geweest naar Amada.

Anneke schreef:
Nesikhonsu was wel een apart mens als je meer leest over haar. Haar mummy ging vergezeld van een religieus schrift waarin men haar probeerde een goed leven in het hiernamaals te geven, MAAR er stond ook een soort gebed op om te voorkomen dat ze haar man en kinderen schade zou berokkenen vanuit het hiernamaals!

Inderdaad een raar gebed. Eerder een bezwering. Ik las net bij Dennis C.Forbes 'Tombs, treasures, mummies', dat er bloemen rond iedere grote teen van haar mummie gewonden waren, een bloem geplaatst bij haar linkervoet en één rond de rechter enkel gewikkeld. Waarmee kun je dames anders zo goed tevreden stellen, niet? :wink:

Anneke schreef:
Wel interessant want in deze periode begon ook de ontwikkeling van het Napata koningsrijk. Daar schrijf ik wel wat meer over in een post over Koningin Katimala.

Je houdt ons wel even in spanning ... :roll:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Wo Mei 03, 2006 10:05 pm

http://nefercoco.free.fr/tombepennout.html

Link met foto's van het graf van Pennoet te Amada.

Heb enige tijd geleden een boek bij De Slegte gekocht voor maar 4,5 euro met een beschrijving van het graf van Pennoet.
Operatie Farao's
Egypte's Tempels gered !
Auke A. Tadema/ Bob Tadema Sporry

Het boek is z'n 4,5 euro meer dan waard. Het geeft een volledig overzicht van al de temples en andere monumenten die verplaatst zijn bij de bouw van de Dam van Assoean. Geeft tevens een overzicht van de forten die verdwenen zijn onder het water.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Jef » Wo Mei 03, 2006 10:31 pm

Inderdaad Rozette een goed boek.
Ook de foto's die er in staan.

Is er iemand die het beeld van Ramses II gezien heeft, dat op bladzijde 125 staat afgebeeld.
Ik zou er graag een kleurenfoto of afbeelding van willen zien.
Het lijkt erg veel op het beeld dat in het Nubisch museum is te zien.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Anneke » Do Mei 04, 2006 2:29 pm

Er zijn enkele lijntekeningen van het graf van Pennut op de Lepsius website:
http://edoc3.bibliothek.uni-halle.de/bo ... elwa3.html

Onder Abtheilung III en Bande VII (ongeveer pagina 229) staan 3 of 4 paginas met copien van de inscripties.

Toevallig had ik het net met andered over deze inscripties, want er schijnt een (verder onbekende) koningin van Ramesses VI genoemd te worden. De naam is moeilijk te lezen en lijkt of Neferteryti.

Dat boek lijkt me heel interessant. Weet niet of ik Tadema Sporry boeken kan krijgen hier in Amerika. Zal weer een keer naar de Slegte moeten als ik weer in Nederland ben :P

Wel interessant want in deze periode begon ook de ontwikkeling van het Napata koningsrijk. Daar schrijf ik wel wat meer over in een post over Koningin Katimala.

Je houdt ons wel even in spanning ...

Zal nog wel even duren voor ik tijd heb om de info in het Nederlands te vertalen....
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Do Mei 04, 2006 9:14 pm

Quote Anneke : Dat boek lijkt me heel interessant.

Ik heb het boek tweedehands gekocht bij De slegte. Het boek is wel al enige jaartjes oud , van 1977 maar het is in perfecte staat.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Do Mei 04, 2006 9:27 pm

Quote Jef :
Is er iemand die het beeld van Ramses II gezien heeft, dat op bladzijde 125 staat afgebeeld.
Ik zou er graag een kleurenfoto of afbeelding van willen zien.

Ik denk dat ik twee afbeeldingen van het beeld gevonden heb. De eerste foto is niet al te duidelijk, de tweede is iets beter.

http://www.megalithic.co.uk/modules.php ... &pid=11487

http://www.jhu.edu/neareast/2005/pages/11605.html
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Jef » Vr Mei 05, 2006 7:38 pm

Hoi Rozettte,

Dit beeld van Ramses heb ik gezien staat in het Nubisch museum.
En ik kan wel zeggen dat dit een prachtig beeld is, toen ik het zag was ik er ook door overweldigd.

Het beeld lijkt er inderdaad erg veel op, je zou ook zeggen het is zo. Maar hier draagt Ramses de dubbel kroon, in het boek is dat niet , toch ?

Of zou in het boek de kroon weggelaten zijn.

Wat denk jij.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Rozette » Za Mei 06, 2006 8:19 pm

Quote Jef :
Het beeld lijkt er inderdaad erg veel op, je zou ook zeggen het is zo. Maar hier draagt Ramses de dubbel kroon, in het boek is dat niet , toch ?

Of zou in het boek de kroon weggelaten zijn.

Heb nog eens goed gekeken in het boek en het beeld lijkt wel sprekend op dat in het Nubisch Museum, maar zoals je zegt dan zonder de dubbel kroon. Ik twijfel wel of de foto in het boek de juiste indruk weergeeft van het beeld. Het kan wel om een foto gaan van na de ontmanteling van de tempel, misschien is dit de reden dat de dubbel kroon niet te zien is op de foto. Als het om het zelfde beeld zou gaan natuurlijk.

http://touregypt.net/featurestories/gerfhussein.htm
Op de bijgevoegde link staat een foto met verschillende beelden net zoals dat in het Nubisch Museum.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mei 07, 2006 7:52 pm

Jef, Rozette,
ik volgde jullie zoektocht naar een foto van Ramses II.

Omdat het niet meer te verkrijgen was, had ik vroeger 'Operatie Farao's'
via de bib - tegen niemand zeggen - gekopieerd. Doch, ik heb de gebundelde kopies een tijdje geleden uitgeleend. Was ik uit het oog verloren; goed dat jullie dit boek vernoemden!
Dus kan ik niet eens kijken over welke foto het gaat. Omdat je vraagt Jef om een kleurenfoto te zien - heeft het boek van Tadema dan geen kleurenfoto's, mijn copies zeker niet, maar ik kan me de originelen niet meer herinneren - veronderstel ik dat het kleur bevat en dus over één van die Osiris-beelden gaat van de binnenzijde van de tempel? Hadden die niet àllemaal de dubbele kroon op?

Zou er slechts één beeld gered geweest zijn en naar het Nubia Museum overgebracht? Dat zou jammer zijn.

Maar is er geen gedeelte van Gerf Hussein overgeplaatst naar de plaats waar de tempel van Kalabsha heropgebouwd is? New Kalabsha zoals men pleegt te zeggen?
Werd die site niet terug opengesteld een tweetal jaar terug?

Ik heb nog deze foto's gevonden:
http://alain.guilleux.free.fr/gerf_huss ... ssein.html
http://cathjack.ch/egypteetnubie2003/te ... ussein.htm

Over Pennut vond ik dit nog:
http://alain.guilleux.free.fr/pennout/l ... nnout.html
http://www.megalithic.co.uk/modules.php ... erby=dateD
Interessante tombe. Aan de hand van de foto's en te oordelen naar de tekeningen van Lepsius is dit meer dan behoorlijk werkmanschap, zo ver naar het zuiden.
Was Pennut een Egyptenaar of van Nubische afkomst?

En over het graf van Panehesy in Aniba?

Anneke schreef:
Weet niet of ik Tadema Sporry boeken kan krijgen hier in Amerika. Zal weer een keer naar de Slegte moeten als ik weer in Nederland ben

Van Bob Tadema Sporry en Auke A.Tadema heb ik de vroeger vlot te lezen werken gekocht (en niet uitgeleend :lol:) :
'De piramiden van Egypte'
'Piramide en Farao'
'Egyptische Mumies en hun geheimen'
'Groot Egypte Boek'
Ik vond ze vooral leuk voor de prachtige reconstructie-tekeningen die erin staan.

Anneke schreef:
Zal nog wel even duren voor ik tijd heb om de info in het Nederlands te vertalen....

Excuses, excuses ... :wink: :wink:
Nee hoor, neem je tijd, maar bedenk wel: hoe meer je de spanning erin houdt, hoe hoger de verwachtingen die je moet invullen. :wink:

En mag ik eens als chatter/pc/sms/forum-leek eens vragen: wat betekent de emoticon 'Razz'? Ik sta te springen om dit ook eens te gebruiken, ik heb er enkel gewoon geen idee van wat dit wil zeggen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Ma Mei 08, 2006 1:11 pm

Quote Philip : heeft het boek van Tadema dan geen kleurenfoto's,

De meeste foto's in het boek zijn in het zwart-wit, er zijn maar een paar bladzijden met kleurenfoto's. De foto van het standbeeld is ook in zwart-wit.
Quote Philip : Was Pennut een Egyptenaar of van Nubische afkomst?

Pennut was geen Egyptenaar maar een Nubiër, wat hem niet belette zich geheel en al te gedragen als een Egyptenaar. Deze Egyptisch invloed bestond in Nubië al heel lang. Pennut stond in de gratie van farao Ramses VI, maar hij vond dat die gratie nooit groot genoeg kon zijn. Hij liet in de tempel van Derr op eigen kosten een mooi beeld van Ramses plaatsen en er werd natuurlijk voor gezorgd dat de koning dit snel te weten kwam. Pennut heeft er duidelijk de vruchten van geplukt, zoals hij dat in zijn rotsgraf liet afbeelden. De farao was zo in zijn schik met dit eerbewijs dat hij Pennut twee zilveren potten zond, gevuld met kostbare zalf, en een statiekleed.
Bron : Operatie Farao's , Egypte's tempels gered
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Jef » Di Mei 09, 2006 7:04 pm

Philip, het boek "Operatie Farao's " heb ik gekocht op markplaats.nl

Het word op deze site nog regelmatig aangeboden.

Ik heb er lang naar gezocht, en uiteindelijk vond ik het daar. Markplaats.nl is een site waar vele particuliere diverse zaken te koop aan te bieden, o.a. dus boeken.

Ik heb er ook het boek De kroniek van de Farao's vandaan. Het boek was nog in staat van nieuw. Is ook een boek wat niet meer te koop is.

Succes :wink:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 09, 2006 8:11 pm

Bedankt Jef voor de goede raad.
Op die site zal ik eens rondneuzen.
Ik heb ook mijn (kopie-)exemplaar teruggevraagd en ik kreeg de belofte dat ik dit asap zou terugkrijgen. :)

Rozette,
ik vind bij Bruce Trigger als titels voor Pennut, Deputy of Wawat
'Chief of the Quarry Service'
'Steward of Horus, Lord of Miam'.
Pennut zou ook familie gehad hebben die de titels droegen 'Royal Treasurer in Miam' en 'Mayor of Miam' wat Trigger doet concluderen dat er wellicht - ondanks weinig archelogisch bewijs hiervoor - een plaatselijke 'peasantry' was.

En nu weet ik echt nog niet wat de emoticon 'Razz' betekent. Dat was geen mopje hoor.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Di Mei 09, 2006 8:30 pm

Philip Arrhidaeus schreef:En nu weet ik echt nog niet wat de emoticon 'Razz' betekent. Dat was geen mopje hoor.

Join the club :lol:

Ik heb het uiteindelijk verkeerd gebruikt in meerdere van mijn posts :oops:

Blijkt een emoticon te zijn waar je je tong uit steekt om aan te duiden dat je het als grapje of niet zo heel serieus bedoelt (of iets in die trant tenminste).

Ik gebruikte de razz eigenlijk omdat ik gewend was aan : D
Maar hier op dit forum komt die zo groen naar voren. Doet me altijd denken aan iemand die net een beetje misselijk is ......
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 10, 2006 5:19 pm

Hoezo Anneke, en ik die dacht dat een 'American lady' dat taaltje wel zou kennen. :joking:

Ik vond ook al dat die 'razz' beter voor 'very happy' stond, daarom werd hij (per ongeluk) verkeerd gebruikt.
De betekenis zou zijn: 'harass with persistent criticism or carping'. Tja.
Dus heb ik de 'razz' in de plaats van die lelijke groene 'very happy' gezet.

En dus nog wat emoticons aangepast. Kun je uuuuren mee bezig blijven. Nooit gedacht dat ik me daar nog zou mee bezig houden. :peace:

Vraag me af of ik niet overdreven heb...
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Volgende

Terug naar Derde Tussenperiode