Tomb cache van Bab-el-Gasus

Moderators: yuti, Anneke

Postby Philip Arrhidaeus » Sun Jul 13, 2008 2:54 pm

Ahaa, jij bent die meneer van de 'Shabti database'. :welldone:

Ik ben al dikwijls eens op jouw site gekomen.

Mijn eerdere post over Bab el Gasus zou ik dringend eens wat moeten aanvullen. :oops:

Lijkt me een interessante uitgave, inderdaad. Bedankt voor je post, en welkom op het forum.
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Postby Philip Arrhidaeus » Mon Mar 09, 2009 7:01 pm

:D In de KMKG te Brussel mag je nu naar verluid foto's nemen. 8)

Ik ben nog eens op zoek gegaan naar de kisten in Brussel die uit de priestercachette Bab el Gasus komen.

In 'La Collection Egyptienne, Les Etapes Marquantes de son développement.' van de Musée Royeaux d'Art et d'Histoire (Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis), door B. van de Walle, L. Limme en H. De Meulenare, staat p. 14 in noot 24 deze opsomming:

E 5881
E 5883
E 5884
E 5887
E 5909
E 5879
E 5885
E 5906
E 5907
E 5908

Porter & Moss I2 die niet alle 10 bovenstaande nummers vermeldt, geeft volgende detail, p. 636:
E 5881 is van een onbekende eigenaar
E 5883 Unnefer, vrouw
E 5884 Tashay(t), vrouw
E 5887 Aänkhefenamun, man. Vermelding Iiy op voeten.
E 5909 Tausert-empernesu, deksel (Eng.: lid)
en
E6309 die niet op de lijst van 'La Collection Egyptiene' staat, maar volgens P&M een fragment zou moeten zijn van iets van Penmaäet

P&M vermeldt ook nog E 1837, een shabti kist van Renpetmosi en E7046 en E 7047: mummielinnen met tekst.

E 5881 is een prachtige kist, waarvan foto's hier onder.

Op het deksel (al of niet toebehorende aan de zelfde eigenaar van de kuip) worden de figuren - soms gedeeltelijk- in reliëf weergegeven.

Op een buitenste zijkant van de kuip is de begrafenisoptocht te zien, met twee funeraire priesters, en verderop klaagvrouwen, danseressen en zangeressen, waarvan een frontaal afgebeeld.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Postby Philip Arrhidaeus » Mon Mar 08, 2010 7:20 pm

Waar is die tombe van de Amon priesters eigenlijk precies gelegen?
Ik had het zelf even verkeerd voor tijdens de laatste reis.

Ik zocht ook achter een tombenummer ... raar dat deze er geen gekregen zou hebben.

In KMT 4/4 staat er op p. 59 een kleine zwart wit foto en op het net vond ik dit:
http://www.eduval.es/egipto/tumbas/egipto/180.jpg
(van de site http://www.eduval.es/egipto )

Intussen heeft men de toegang tot de schacht aangepast. Dichtgemaakt en muurtje rond gebouwd merkte ik. Het ziet er nu uit zoals op de onderstaande foto's.

Onderaan de schacht loopt een gang naar het zuiden, en eindigt in twee kamers ongeveer ter hoogte van de andere (zuidelijke) omheiningsmuur van het voorplein van de tempel van Hatshepsoet. Even voor het einde van deze gang is er een afsplitsing naar het westen, naar de kliffen toe dus.

Image

Image

Image
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Previous

Return to Derde Tussenperiode