Masker van Toetanchamon ... uhm, van Ankhkheperure Nefernefe

Moderator: yuti

Masker van Toetanchamon ... uhm, van Ankhkheperure Nefernefe

Berichtdoor ancheperoere » Za Jan 09, 2016 8:56 pm

Geen idee of iemand dit artikel van Nicholas Reeves kent: THE GOLD MASK OF ANKHKHEPERURE NEFERNEFERUATEN. Het is vorig jaar (2015) gepubliceerd. Op basis van een gewijzigde cartouche op het masker van Toet weet Reeves de cartouche van Ancheperoere Neferneferoeaton te reconstrueren. Hebben we het graf van Nefertiti niet al gevonden??? :D

Hier is de link naar het bewuste artikel: https://journals.uair.arizona.edu/index ... 8746/18402.

Zijn er nog wel echte Toet's-originals te vinden in Egypte of is alles uit zijn graf 'tweedehands'?

Ik vind het een overtuigend verhaal ...
ancheperoere

Re: Masker van Toetanchamon ... uhm, van Ankhkheperure Nefer

Berichtdoor gaspard » Ma Dec 26, 2016 3:54 am

Interessant artikel :)
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 27, 2016 11:20 am

Yuti en Gaspard verwezen terloops naar het artikel:
viewtopic.php?f=35&t=3398
viewtopic.php?f=35&t=3398&start=15

Maar 't is inderdaad in het nieuws geweest: http://www.independent.co.uk/news/uk/ho ... 53156.html
Net zoals over de verborgen ruimtes in KV62 overweeg ik dan eerst of het mogelijk een geval van wishful thinking zou kunnen zijn. Zoals de oren van het masker: viewtopic.php?f=37&t=3109 / viewtopic.php?f=11&t=2825
Zal aan mijn opvoeding liggen, maar ik vind het raar dat je dergelijk intieme grafgiften van je moeder overneemt. Misschien zijn die bepaalde voorwerpen nooit gebruikt geweest?

Het speurwerk blijft verdergaan. En het is intrigerend.
Over die wijzigingen kan ik moeilijk oordelen, want ik heb er geen flauw benul van hoe men reeds in edelmetaal geslagen inscripties zo mooi kan wijzigen en vervangen. Die streepjes van de waarschijnlijk vorige tekens zeggen veel, maar mij persoonlijk ook weinig, precies omdat ik het procedé niet ken. Ik verwachtte eigenlijk een deuk of niveauverschil naar links vanaf de cirkel van het zonnetje. En waarom slaagt een dergelijk capabele vakman er niet in om die enkele streepjes ook niet onzichtbaar te maken? Ik heb er geen idee van.
De wijzigingen die Marc Gabolde aantoonde (o.a. op de rishi kistjes van de canopen) waren veel opvallender. (op het forum al een paar keer ter sprake gekomen: Gabolde Marc, Under a Deep Blue Starry Sky http://www.academia.edu/23030551/Under_ ... Starry_Sky )

Ancheperoere schreef: "Zijn er nog wel echte Toet's-originals te vinden in Egypte of is alles uit zijn graf 'tweedehands'?" De mummie ! :)
Mijn lijstje uit 2008 van de zaken die nièt van Toetanchamon zijn is niet (meer) kompleet: viewtopic.php?f=11&t=1349
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Di Jan 03, 2017 10:04 pm

Hahaha, de mummy is inderdaad een echte 'Toet' ... 1 - 0 voor jou Phillip Arrhidaeus ;-)
ancheperoere

Berichtdoor ancheperoere » Di Mrt 28, 2017 2:30 pm

Ik lees 'm nu pas ... hier kan ik niets op zeggen: de mummy hahahaha :D
ancheperoere

Terug naar Amarna en Toetanchamon