Apart steenblok van Imeneminet in Napels

Moderator: yuti

Apart steenblok van Imeneminet in Napels

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 01, 2017 5:22 pm

Napels MANN Inv 1069

In het Museo Archeologico di Napoli bevindt zich een apart groot donker steenblok, dioriet of graniet, ongeveer 82 cm lang en 49 cm hoog, versierd en beschreven aan voorzijde, zijkanten en bovenkant. Het behoorde toe aan een zekere Amenemone of Imeneminet uit de 19de dynastie en draagt in Napels het museumnummer Inv. 1069. Mogelijk is het afkomstig uit het Ramesseum (de dodentempel van Ramses II op de westelijke over van Luxor).

Een mooie foto is hier te zien, onderaan de pagina:
http://www.campaniasuweb.it/cultura/il- ... di-italia/
Zie ook: http://static.panoramio.com/photos/large/130024724.jpg

De Egyptische afdeling van het museum was grotendeels dicht toen ik er was behalve 1 kamer waar onder meer dit voorwerp stond – slecht verlicht, vandaar de povere kwaliteit van mijn foto’s hier onderaan.

Verslag van de vernieuwde oud-Egyptische afdeling van het museum in Napels is hier te vinden:
http://www.lucygordan.com/articles.php
Lucy Gordan-Rastelli, Egypt Returns to Mann, KMT 28 / 1, 2017

Artikels over het steenblok van Imeneminet, Naples Inv 1069:
- Trapani Marcella, The Monument of Imeneminet (Naples Inv. 1069) An essay of interpretation, in Ch. Eyre (ed.), Proceedings of the 7th ICE, Cambridge 3-9 September 1995, Leuven 1998, p. 1166-1177
- Pirelli Rosanna, The Monument of Imeneminet (Naples Inv. 1069) as a document of social changes in the Egyptian New Kingdom, in Ch. Eyre (ed.), Proceedings of the 7th ICE, Cambridge 3-9 September 1995, Leuven 1998, p. 871-884

Vooral uit het eerste artikel heb ik volgende gegevens gehaald…

Imeneminet cumuleerde … hij had verschillende militaire titels, zoals Chef van de Medjay en hij overzag de bouwwerven van de koning: hij was o.a. Opzichter van de werken in het Ramesseum.

Het steenblok is een genealogische lijst in 3D maar zonder vermelding van kinderen.

Op de voorzijde van het steenblok staan negen identieke mummievormige personen frontaal afgebeeld, met gelijkaardige gezichten voor zowel mannen als vrouwen, met telkens op hun lichamen cartouches van Ramses II, gevolgd door de namen van de individuele personen, hun titels, en verwantschap met Imeneminet. Die laatste staat in het midden.

Op de zijkanten van het steenblok worden de ouders en de schoonouders van Imeneminet afgebeeld als telkens twee mummievormige figuren met tekst op hun lichamen en een kolom tekst voor hun beide lichamen.

Op de achterzijde (heb ik niet op foto) staan weer negen personen, waarvan een met een zijdelok, zijdelings afgebeeld, vijf naar links gericht en vier naar rechts.

Bovenaan het steenblok en op de sokkel (vooraan en zijkanten) staat een “appel aux vivants” - teksten die een beroep doen op de levenden ten gunste van de overledene.
Op de sokkel wordt in die oproep beroep gedaan op hooggeplaatste ambtenaren, collega’s van Imeneminet. Bovenaan is de oproep gericht aan het personeel van een niet nader genoemde tempel… maar wegens het ontbreken van een godsnaam op het steenblok en de herhaling van de cartouche van Ramses II, zou dit over de vergoddelijkte Ramses II kunnen gaan.

Drie foto’s van Napels MANN Inv 1069

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder wordt Imeneminet afgebeeld op een losliggende en gebroken deurstijl in Medinet Haboe - mogelijk afkomstig van zijn tombe. Gaballa G.A., Kitchen K.A., Ramesside Varia I, 2 Amenemone, Chronique d’Egypte XLIII, N° 86, 1968, p.263-269, fig. (2 en) 3.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Apart steenblok van Imeneminet in Napels

Berichtdoor ancheperoere » Ma Mei 01, 2017 5:34 pm

wat een fascinerend en uniek stuk beeldhouwwerk! dank voor het delen!
ancheperoere

Berichtdoor yuti » Wo Mei 03, 2017 7:07 pm

Dat appel van de overledene zou ik niet direct verwachten in het Ramesseum, maar eerder bij zijn tombe of in zijn grafkapel of heb ik dat verkeerd voor?
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mei 05, 2017 3:51 pm

yuti schreef:Dat appel van de overledene zou ik niet direct verwachten in het Ramesseum, maar eerder bij zijn tombe of in zijn grafkapel of heb ik dat verkeerd voor?

Inderdaad, misschien ook net daarom een apart geval.

De “appel aux vivants” op de sokkel is gericht naar collega’s.
Maar de oproep aan de levenden op de bovenkant is gericht aan tempelbeambten, zonder vermelding welke tempel of vermelding van een god. De tempel voor miljoenen jaren van Ramses II (het Ramesseum) is een goeie mogelijkheid als plaats van herkomst omdat die tempel genoemd wordt in de titels van Imeneminet en vooral omdat de namen van Ramses II herhaald worden.
Er staat (op de bovenkant):
"The Chief of the Medjay, Imenemint, justified, he says: “Prophets, we’b priests of this chapel, give me water and anoint me with the best unguents… “ (vertaling te vinden in Pirelli Rosanna, The Monument of Imeneminet (Naples Inv. 1069) as a document of social changes in the Egyptian New Kingdom, in Ch. Eyre (ed.), Proceedings of the 7th ICE, Cambridge 3-9 September 1995, Leuven 1998, p. 871-884)

Oproepen aan de levenden konden staan op stèles, tombemuren en standbeelden.

In het Lexikon van Helck en Otto (1975) staat een goed artikel over “Anruf an Lebende” door Christa Müller, 293-299.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor René » Za Mei 06, 2017 4:03 pm

Dankjewel voor het delen van dit interessante object Philip!

Volgens mij zie ik op een van de foto's de naam van een hogepriester van Amon staan en wel Wennefer (eind 18e dynastie). Er lijkt onder te staan dat Wennefer de vader van Imeneminet was, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zie ook een individu met de titel wr-mAa.t (hogepriester van Heliopolis) Dit zou inhouden dat Imeneminet deel uitmaakte van een elitaire familie en dus zeker iemand van aanzien was.
René

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 06, 2017 6:34 pm

René schreef:Volgens mij zie ik op een van de foto's de naam van een hogepriester van Amon staan en wel Wennefer (eind 18e dynastie). Er lijkt onder te staan dat Wennefer de vader van Imeneminet was, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zie ook een individu met de titel wr-mAa.t (hogepriester van Heliopolis) Dit zou inhouden dat Imeneminet deel uitmaakte van een elitaire familie en dus zeker iemand van aanzien was.

Klopt allemaal, René.

Mijn kennis van de Italiaanse taal beperkt zich tot “fa veramente caldo”, maar dit is een interessant artikel over de carrière en genealogie van Imeneminet – met vermelding van al zijn monumenten, wie waar precies vermeld wordt op het steenblok (fig.4) en een stamboom (fig.3).
https://www.academia.edu/12863838/_La_c ... 5_p._49-68
Trapani Marcella, La carriera di Imeneminet, Soprintendente ai lavori di Ramesse II, BSEG 19 (1995), p. 49-68

Nog foto’s van het steenblok zijn hier te zien:
http://www.academia.edu/15320227/Elite_ ... connection
Vincent Chollier, Elite Networks during the reign of Ramesses II (13th century B.C.): the Upper Egyptian connection.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor René » Zo Mei 07, 2017 1:25 pm

Dankjewel voor de artikelen! Mijn Italiaans gaat helaas niet verder dan "ciao" maar ik zal een poging wagen om het artikel te lezen. Het artikel van Chollier is erg interessant voor mij omdat ik onderzoek doe naar de machtsnetwerken in de 20e dynastie (in vergelijking tot Chollier op een bescheiden manier).
René

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 08, 2017 8:33 am

René schreef:Het artikel van Chollier is erg interessant voor mij omdat ik onderzoek doe naar de machtsnetwerken in de 20e dynastie (in vergelijking tot Chollier op een bescheiden manier).

Zelf heb ik weinig daarover, René.

In “Chronique de l’Égypte Ancienne” van Michel Dessoudeix (2008) staan bij alle koningen (een bibliografie en) de namen vermeld van de belangrijkste personen in hun regering, zoals bij Ramses III de mensen uit de regering, het paleis, het leger, tempelpersoneel, tempelpersoneel van Medinet Haboe en mensen uit Deir el Medina… allemaal voor zover gekend natuurlijk.
Op basis van de vermelde namen kan misschien verder gezocht worden.

Werd me onlangs aanbevolen, maar heb ik niet:
“Ramesses III, The Life and Times of Egypt's Last Hero” edited by Eric H. Cline and David O'Connor, 2012
https://www.press.umich.edu/pdf/9780472117604-toc.pdf
Eventueel zijn de artikels van Carolyn Higginbotham en Christopher Eyre voor jou interessant, ik heb er geen idee van.

Allerlei gegevens over de regering van Ramses III haal ik dikwijls uit Ramsès III, Histoire d’un Règne van Pierre Grandet (1993), ik weet hier geen anderstalige versie van.

Voor de laatste Ramessiden vind ik het eerste hoofdstuk van “Afterglow of Empire” van Aidan Dodson (2012) interessant.

Ongetwijfeld zijn er hierover artikels te vinden op academia.edu maar ik heb daar eerlijk nog nooit naar gezocht.

Over administratie in het algemeen in het oude Egypte is hier veel te vinden:
“Ancient Egyptian Administration” edited by Juan Carlos Moreno Garcia (2013)
http://www.brill.com/ancient-egyptian-administration

Ik zal veel missen, waarschijnlijk ook voor de hand liggende zaken. Iemand raadgevingen?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Nieuwe Rijk