Excavating TT28 vizier Amenhotep Huy (reingn Amenhotep III)

Moderator: yuti

Re: Excavating TT28 vizier Amenhotep Huy (reingn Amenhotep I

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Feb 10, 2014 4:39 pm

Ik vind dit een eenvoudige, maar uiterst belangrijke argumentatie ten voordele van een co-regentschap theorie: "four sets of inscriptions with the titles of Amen-Hotep III and Amen-Hotep IV as Kings of Upper and Lower Egypt sculpted by the same craftsmens, at the same time""
Maar "op hetzelfde ogenblik"? Hoe is dat - met zekerheid - vast te stellen? En niettegenstaande de foto's van de cartouches in bovenvermeld artikel doen vermoeden dat ze zeer 'gelijkaardig' zijn, vind ikzelf de foto van de Amenhotep IV cartouche niet duidelijk genoeg voor een goeie vergelijking.
Maar wie ben ik om die woorden in twijfel te trekken?
Anderzijds mag ik mij misschien afvragen waarom vader en zoon niet meer samen afgebeeld of genoemd werden? Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Za Feb 15, 2014 1:28 am

Excavation in Tomb 28 at Asasif Luxor West Bank
Belonging to vizier Amenhotep called Huy
by Francisco J. Martin Valentin and Teresa Bedman
KMT 22-2. - 2011. - p. 42 - 53
http://www.ieae.es/biblioteca/Excavation%20in%20tomb%2028%20at%20Asasif.pdf
Bron : Teresa Bedman

Philip schreef :
Anderzijds mag ik mij misschien afvragen waarom vader en zoon niet meer samen afgebeeld of genoemd werden? Of zie ik dat verkeerd?

Te Amarna zijn verschillende voorwerpen gevonden met de namen op van Nebmaatre(Amenhotep III) en Akhenaton + telkens de late naam versie van de Aton.
Bron :
The Amarna Age
Frederick J. Giles

The City of Akhenaten
Part III
J.D.S. Pendlebury

Er is ook de lintel in het Amarna graf van Huya, de hofmeester in het huis van de grote echtgenote Tiye met afbeeldingen in de Amarna stijl van beide families, rechts Nebmaatre, Tiye en Beketaton en links Akhenaton met Nefertiti en vier van zijn dochters onder de stralen van de Aton( late naam versie).
Afbeelding

Groepsbeeldje van Amenhotep III, Tiye en prinses gevonden te Amarna.
http://www.perkemet.be/viewtopic.php?f=11&t=1258&p=5920#p5920

From the house of Panehsy, Tell el-Amarna, Shrine stela Amenhotep III and Tiye ( cartouches late form Aton))
http://www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/aes/s/shrine_stela_of_amenhotep.aspx

In het graf van Kheruef royal scribe and steward to Amenhotep III's principal wife, Queen Tiye , TT192 zijn eveneens afbeeldingen en inscripties te vinden van Amenhotep III en IV.
http://www.osirisnet.net/tombes/nobles/kheru/e_kherouef_02.htm
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jun 13, 2014 1:42 pm

In verband met de vondsten in de tombe van Amenhotep-Huy, AT 28, zijn in het blad KMT (Vol.25, nr.2, zomer 2014) twee interessante artikels verschenen:

- Proof of a “long coregency” between Amenhotep III & Amenhotep IV found in the chapel of vizier Amenhotep-Huy (Asasif Tomb 28) West Luxor, door Francisco Martin Valentin en Teresa Bedman.
Hierin worden de namen van Amenhotep III en IV die op de zuilen in de tombe voorkomen als “gelijktijdig aangebracht” vernoemd. “There is absolute certainty about their continuity, without interruption or any lapse of time, during the preparation of the decoration…” Volgens de auteurs wijst een epitheton (“He who appears in the Tjentjat” – het paviljoen van de verschijningen) bij de cartouches van Amenhotep III op een datum bij zijn eerste Sed feest, namelijk in regeringsjaar 30. Hieruit wordt afgeleid dat het onomstotelijk vaststaat dat Amenhotep III en IV zeker vanaf toen samen regeerden. Verder zegt men dat minstens vanaf regeringsjaar 30 en gedurende de periode tot aan de dood van Amenhotep III (dus minstens of zo ongeveer 10 jaar), Amenhotep IV als regerende koning gezien werd, en Amenhotep III als vergoddelijkte koning.

- ‘The Coregency Conundrum’ van Aidan Dodson.
Hierin worden coregentschappen in het algemeen besproken, en specifiek wat over de meningen en mogelijke aanwijzingen betreffende een gedeelde regering door Amenhotep III en IV. Daarna wordt het bewijsmateriaal in AT28 behandeld. Aidan Dodson is van mening dat het vermelden van koningsnamen in privé-tombes niet altijd als officieel kunnen gezien worden, dus als bewijs dat de betreffende heerser toen in leven was, maar eerder als deel uitmakend van het curriculum vitae van de tombe-eigenaar. Alsmede dat er een behoorlijk tijdsverschil kan liggen tussen in wat er zich in het werkelijke leven afspeelde en in het aanbrengen van reliëfs – en namen. Dodson zegt ook dat een bij de namen van Amenhotep III vermelde epitheton (zoals in dit geval en voorkomend in de tombe van Cheroeëf TT192) ook later in de regeringsperiode van A III gebruikt kan geweest zijn, en daardoor dus niet met zekerheid kan afgeleid worden dat de decoratie uit regeringsjaar 30 stamt, of onmiddellijk daarna.

Een argument dan weer voor het coregentschap in het eerste artikel hierboven vermeld is de bewering van het onderzoeksteam van AT28 dat de decoratie van de AT28 stopgezet werd - en nooit hervat - tussen regeringsjaar 30 en 35 van Amenhotep III, jaar van de laatste verwijzing naar vizier Amenhotep-Huy. Tegenargument van Aidan Dodson is dat een laatste verwijzing niet onomstotelijk betekent dat de vizier toen ook overleden is, en dat de namen van beide koningen ook aangebracht kunnen geweest zijn na de dood van Amenhotep III.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Vr Jun 13, 2014 7:17 pm

Bedankt Philip voor de samenvatting van beide artikels :D I
Gebruikers-avatar
Rozette

Vorige

Terug naar Nieuwe Rijk