Amenhotep III Zitbeeld Egyptisch Museum

Moderator: yuti

Amenhotep III Zitbeeld Egyptisch Museum

Berichtdoor Jef » Za Jan 27, 2018 5:33 pm

Het viel mij op dat bij het grote zitbeeld van Amenhotep III en Teje wat te zien is op de begane grond in het Egyptische Museum, de koningin met haar rechterarm Amenhotep op zijn rug vast houd.
Terwijl ik eerder een foto heb gezien waar Teje haar beiden handen op haar knieën heeft liggen ???
Dit laatste is te zien op een foto nadat het is ontdekt (opgegraven)
Heeft iemand enig idee hoe dit kan, of bij hem ook is opgevallen ?
Gebruikers-avatar
Jef

Re: Amenhotep III Zitbeeld Egyptisch Museum

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 01, 2018 6:29 pm

Jef schreef:Het viel mij op dat bij het grote zitbeeld van Amenhotep III en Teje wat te zien is op de begane grond in het Egyptische Museum, de koningin met haar rechterarm Amenhotep op zijn rug vast houd.
Terwijl ik eerder een foto heb gezien waar Teje haar beiden handen op haar knieën heeft liggen ???
Dit laatste is te zien op een foto nadat het is ontdekt (opgegraven)
Heeft iemand enig idee hoe dit kan, of bij hem ook is opgevallen ?

Nee, dat is mij niet opgevallen.
Ik dacht dat dit beeld (nu Cairo M 610 en JdE 33906) is teruggevonden bij de Ptolemaeïsche ingang van de kleine tempel van Medinet Haboe - door Mariette in 18.. Wat er precies origineel is van het beeld in Cairo zou ik niet weten; ik vind niet direct een artikel daarover. Wel over het recentere gevolg: het vinden van nog enkele stukken: viewtopic.php?f=21&t=2523
The discovery of the Missing Pieces of the Statue of Amenhotep III and Queen Tiye at the Egyptian Museum, Cairo, Zahi Hawass, Abdel Ghaffar Wagdy, Mohamed Abdel Badea, ASAE 85
http://www.academia.edu/20715504/The_di ... seum_Cairo

Een gelijkaardig maar veel kleiner beeld van Amenhotep III en Teye, of wat er van overblijft, is te zien in de dodentempel van Merenptah, waar veel uit Kom el Hettan (de dodentempel van Amenhotep III) hergebruikt is geweest. Dit beeld wordt ten andere gelinkt aan buste British Museum EA3 (allebei op mijn onderstaande foto's).
Sourouzian Hourig. Recherches aux temples thébains d'Aménophis III (Kôm el-Hetan) et de Merenptah à Thèbes. In: Comptes rendus des séances de l'Académie des Inscriptions et Belles-Lettres, 144ᵉ année, N. 3, 2000. pp. 1021-1038
http://www.persee.fr/doc/crai_0065-0536 ... 44_3_16181

Afbeelding

Afbeelding

Terzijde: in Qurnet Murai, TT278 zijn Amenhotep III en Teye twee keer te zien, een keer als standbeelden in een processie, mijn foto's hieronder en eveneens op de prachtige website van Bernard M. Adams: https://egyptmyluxor.weebly.com/three-n ... murai.html

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Za Feb 03, 2018 5:56 pm

Jef schreef :
Het viel mij op dat bij het grote zitbeeld van Amenhotep III en Teje wat te zien is op de begane grond in het Egyptische Museum, de koningin met haar rechterarm Amenhotep op zijn rug vast houd.

Zoals Philip reeds schreef werd :
.... dit beeld (nu Cairo M 610 en JdE 33906) is teruggevonden bij de Ptolemaeïsche ingang van de kleine tempel van Medinet Haboe - door Mariette in 18..

De fragmenten van het groepsbeeld werden tussen 1906 en 1908 onder leiding van Daressy en Baraize naar het museum te Cairo gebracht.
Waar ze werden samengevoegd en bijgewerkt door de toenmalige restaurateurs Barsanti en Fanghaenel en geplaatst in het atrium van het museumgebouw in 1912.

***Een eerste versie van de reconstructie van 1912 toonde de figuur van de koningin met beide handen plat op de knieën.***

Op voorstel van de toenmalige directeur van de Egyptische Oudheidkundige Dienst Maspero werd de armpositie tussen 1914/1915 gewijzigd in de huidige versie om niet naar koningin Tiye te verwijzen als godin met beide handen op de knieën .
Maar afgebeeld met de rechterhand op de rug van de koning zoals in de privébeeldhouwkunst en bij koninklijke standbeelden zoals Tuthmosis IV en zijn moeder Tiaa, een andere dyad van Amenhotep III en koningin Tiye enz..............

Bron pg 41-42:

Christian Bayer,

TEJE Die den Herrn beider Länder mit ihrer Schönheit erfreut

Eine ikonographische Studie

(2014) 17 x 24 cm, ca. 466 Seiten, 28 Abb., 86 Tafeln mit 190 Farb- und 83 SW-Abb. und 1 Faltplan

Rozette :)
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Jef » Wo Feb 07, 2018 9:25 pm

Rozette schreef:De fragmenten van het groepsbeeld werden tussen 1906 en 1908 onder leiding van Daressy en Baraize naar het museum te Cairo gebracht.
Waar ze werden samengevoegd en bijgewerkt door de toenmalige restaurateurs Barsanti en Fanghaenel en geplaatst in het atrium van het museumgebouw in 1912.

***Een eerste versie van de reconstructie van 1912 toonde de figuur van de koningin met beide handen plat op de knieën.***

Op voorstel van de toenmalige directeur van de Egyptische Oudheidkundige Dienst Maspero werd de armpositie tussen 1914/1915 gewijzigd in de huidige versie om niet naar koningin Tiye te verwijzen als godin met beide handen op de knieën .
Maar afgebeeld met de rechterhand op de rug van de koning zoals in de privébeeldhouwkunst en bij koninklijke standbeelden zoals Tuthmosis IV en zijn moeder Tiaa, een andere dyad van Amenhotep III en koningin Tiye enz..............

Bron pg 41-42:
Christian Bayer,
TEJE Die den Herrn beider Länder mit ihrer Schönheit erfreut
Eine ikonographische Studie
(2014) 17 x 24 cm, ca. 466 Seiten, 28 Abb., 86 Tafeln mit 190 Farb- und 83 SW-Abb. und 1 Faltplan
Rozette :)

Bedankt voor de informatie Rozette.
Had ik het toch goed gezien, mirakel is opgelost nu :wink:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 08, 2018 6:37 pm

Rozette schreef:De fragmenten van het groepsbeeld werden tussen 1906 en 1908 onder leiding van Daressy en Baraize naar het museum te Cairo gebracht.

Bedankt voor de informatie Rozette! Ik wist helemaal niet van die wijziging af.

Is dat altijd zo, die houding, ook in privé? Bestaan er geen uitzonderingen hierop?
Ik zou het moeten nakijken, maar ik dacht direct aan een beeldengroep die ik onlangs zag in de aankondiging van een lezing door Marine Libert, 'Femmes d’ Égypte': viewtopic.php?f=39&t=3783
Zie foto op de blog van EGKE: http://aere-egkeinfo.skynetblogs.be/

Heb wel nog een foto gevonden van de oude houding.
Nu: http://www.ancient-egypt.co.uk/cairo%20 ... o_7067.htm
Eerst:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Vr Feb 09, 2018 5:42 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Afbeelding

Yes dit is de foto die ik zag waarop koningin Tiye haar handen op haar knieën heeft liggen.
Gebruikers-avatar
Jef

Terug naar Nieuwe Rijk