Levensgroot glazen hoofd van Amenhotep III?

Moderators: yuti, Anneke

Levensgroot glazen hoofd van Amenhotep III?

Postby Rozette » Sun Jun 06, 2010 3:41 pm

Levensgroot hoofd ( composite statue) in blauw glas dat naar alle waarschijnlijkheid Amenhotep III voorstelt te bezichtingen in het Miho Museum te Japan.
Bron :
Brilliant Things for Akhenaten: The Production of Glass, Vitreous Materials and Pottery at Amarna Site 0.45.1 by Paul T. Nicholson (2007)
Chapter I
Glass in the reign of Amenhotep III
Pagina 8-9
Bron foto's : Miho Museum
http://www.miho.or.jp/english/collect/collect.htm
Egyptian, 18th Dynasty, 1400-1350 B.C.
Opaque medium blue glass, inlaid with black glass and alabaster (?).
Lost wax cast, cut and polished.
Three major joining fragments, several smaller joining wedges and chips1); two nonjoining fragments; patches of limely accretion and some evidence of devitirification.
Largest fragment Height 16.8cm, Width (across the back) 16.2cm,
Thickness 10.5cm

Image

Image

http://www.miho.or.jp/booth/html/doccon/00002012.htm

Miniatuur (3,7cm) blauw glazen hoofdje van Amenhotep III
Calouste Gulbenkian Museum Lissabon(Portugal)
Bron :
Egytpt's Dazzling Sun
Amenhotep III and his world
Kozloff and Bryan
Chapter VI, Small-scale statuary
Pagina 199

Image
Rozette

Re: Levensgroot glazen hoofd van Amenhotep III?

Postby Philip Arrhidaeus » Fri Jun 18, 2010 7:02 pm

Fenomenaal dat glazen hoofd.

Kwamen glazen beelden ten andere niet het eerst voor in Egypte?

Zou het kunnen dat onder de regering van Amenhotep III veel buitenlandse know-how naar Egypte getrokken werd? In tegenstelling tot andere periodes waarin men meer overhoop lag met verre machtige buren waar ook heel wat mooie zaken geproduceerd werden, maar wanneer het toen niet opportuun was om kunstzinnige zaken uit te wisselen?

Mooie collectie daar in Japan. Heb je die zilveren Horus gezien?
Die zat in de collectie 'After Tutankhamun' in het British Museum als ik me dat goed herinner. 16,5 kg zilver, oorspronkelijk met goud bekleed ... geeft een idee hoe bijvoorbeeld de Heilige Barken er in volle glorie moeten uitgezien hebben.
Carter was diegene die dat voorwerp bij de antiekhandelaar naar waarde schatte, niet? Is er niet ergens een uitspraak van hem hoe hij de zaken taxeerde op echtheid: " hoe mooier ze in mijn ogen worden, hoe echter ze wellicht zijn " ... of zoiets?
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Postby Rozette » Sat Jun 19, 2010 2:29 pm

Philip schreef :
Kwamen glazen beelden ten andere niet het eerst voor in Egypte?

Een van de eerste glazen sculpturen uit Egypte is een glazen hoofdje van Amenhotep II te bezichtigen in het Corning Museum of Glass.
http://www.cmog.org/dynamic.aspx?id=3120
Een glazen shabti van Kenamun (TT93), foster brother of the king, royal steward.... dateerd eveneens uit de regering van Amenhotep II.
Zelf heb ik nog nooit een foto gezien van deze glazen shabti.

Zou het kunnen dat onder de regering van Amenhotep III veel buitenlandse know-how naar Egypte getrokken werd? In tegenstelling tot andere periodes waarin men meer overhoop lag met verre machtige buren waar ook heel wat mooie zaken geproduceerd werden, maar wanneer het toen niet opportuun was om kunstzinnige zaken uit te wisselen?

Veel van de "buitenlandse know-how" kwam waarschijnlijk ook het land binnen via de diplomatieke huwelijken die Amenhotep III aanging met dochters van de leiders van de omliggende machtige landen.
Uit de Amarna Letters kan men afleiden dat er belangrijke internationale handelsbetrekkingen bestonden tussen Egypte en Babylonië, Assyrië, Arzawa (West -anatolië), Cyprus en Mitanni in Syrië.

Philip schreef :
Mooie collectie daar in Japan. Heb je die zilveren Horus gezien?
Die zat in de collectie 'After Tutankhamun' in het British Museum als ik me dat goed herinner. 16,5 kg zilver, oorspronkelijk met goud bekleed ... geeft een idee hoe bijvoorbeeld de Heilige Barken er in volle glorie moeten uitgezien hebben.
Carter was diegene die dat voorwerp bij de antiekhandelaar naar waarde schatte, niet? Is er niet ergens een uitspraak van hem hoe hij de zaken taxeerde op echtheid: " hoe mooier ze in mijn ogen worden, hoe echter ze wellicht zijn " ... of zoiets?

Zeker,schitterend voorwerp!!!!
Ik sta altijd weer versteld bij het zien van zulke prachtige voorwerpen die de kunstenaars in het Oude Egypte zo volmaakt mooi wisten te creëren.
http://www.miho.or.jp/english/collect/tpmba.htm

Philip ben jij naar de tentoonstelling 'After Tutankhamun' in het British Museum geweest indertijd?
Rozette

Postby Ranoferhotep » Sat Jun 19, 2010 4:28 pm

Die zilveren Horus is schitterend, een zeldzaam voorbeeld van een typisch "cultusbeeld". Dat kon aangekleed worden.

Hier een grotere foto dan op de museumsite: http://i84.photobucket.com/albums/k30/Meryetmeretseger/Silver_Horus_Statue.jpg

Wat ik vermoede, maar je niet kan zien op de foto's van de site van het museum is dat de handen holtes bevatten om scepters vast te houden. Ook de ronde "stop" boven het haar die diende om een kroon (Dubbele Kroon) op haar plaats te houden. In de voorste arm een vierkante uitsparing, om een (half open) armband op zijn plaats te houden (dat is een gokje). Rond de andere arm kon gerust een armband met sluiting aangebracht worden.
Ranoferhotep

Postby Philip Arrhidaeus » Sat Jun 19, 2010 7:52 pm

Rozette schreef:
Een van de eerste glazen sculpturen uit Egypte is een glazen hoofdje van Amenhotep II te bezichtigen in het Corning Museum of Glass.
http://www.cmog.org/dynamic.aspx?id=3120
Een glazen shabti van Kenamun (TT93), foster brother of the king, royal steward.... dateerd eveneens uit de regering van Amenhotep II.
Zelf heb ik nog nooit een foto gezien van deze glazen shabti.
Bij dat glazen hoofdje van Amenhotep II staat: "Cast in blue glass, the sculpture is now tan in color due to its long burial."
Is het blauw nog hier en daar te zien of zou dat moderne beschadigingen zijn?
Interessant die kleurveranderingen door ouderdom, langdurige blootstelling aan de natuur of de gevolgen welke lang begraven zijn heeft op voorwerpen.
Ik ben een tijdje gezocht naar die shabti van Kenamun, maar toen besefte ik plots Rozette: als jij dat niet vindt ... onbegonnen werk.

Rozette schreef:
Veel van de "buitenlandse know-how" kwam waarschijnlijk ook het land binnen via de diplomatieke huwelijken die Amenhotep III aanging met dochters van de leiders van de omliggende machtige landen.
Uit de Amarna Letters kan men afleiden dat er belangrijke internationale handelsbetrekkingen bestonden tussen Egypte en Babylonië, Assyrië, Arzawa (West -anatolië), Cyprus en Mitanni in Syrië.
En dit vredelievend contact nam af na de Amarna-periode dacht ik?
Ik heb me al eens afgevraagd of de bloeiperiode van de kunst onder Amenhotep III enkel door de kunstzinnigheid van het hof veroorzaakt werd, of dat het meer een gevolg was van deze betrekkelijk vreedzame periode ... het tweede sluit het eerste natuurlijk niet uit.

Rozette schreef:
Zeker,schitterend voorwerp!!!!
Ik sta altijd weer versteld bij het zien van zulke prachtige voorwerpen die de kunstenaars in het Oude Egypte zo volmaakt mooi wisten te creëren.
http://www.miho.or.jp/english/collect/tpmba.htm

Philip ben jij naar de tentoonstelling 'After Tutankhamun' in het British Museum geweest indertijd?
Sorry Rozette :oops: , ik bedoelde 'Howard Carter Before Tutankhamun'. Naar die tentoonstelling ben ik wel geweest ja, samen met mijn broer en mijn schoonbroer zaliger ... allebei zijn ze echter iets anders gaan bezoeken in het BM. Ik moet hier ergens nog een verkleurde poster liggen hebben van die tentoonstelling. En ik heb als souvenir een foto van mezelf voor de vlaggen van de tentoonstelling:
viewtopic.php?f=36&t=40

Ranoferhotep schreef:
Die zilveren Horus is schitterend, een zeldzaam voorbeeld van een typisch "cultusbeeld". Dat kon aangekleed worden.

Hier een grotere foto dan op de museumsite: http://i84.photobucket.com/albums/k30/M ... Statue.jpg

Wat ik vermoede, maar je niet kan zien op de foto's van de site van het museum is dat de handen holtes bevatten om scepters vast te houden. Ook de ronde "stop" boven het haar die diende om een kroon (Dubbele Kroon) op haar plaats te houden. In de voorste arm een vierkante uitsparing, om een (half open) armband op zijn plaats te houden (dat is een gokje). Rond de andere arm kon gerust een armband met sluiting aangebracht worden.

Prachtige foto !
Eigenlijk ongelooflijk zo'n massief zilveren beeld maken en dan met goud bekleden ... ik weet wel: zilver beenderen en goud vlees van de goden, maar toch. En wat meer is bij dit beeld: de pruik met lapis lazuli ... volgt helemaal de beschrijving van de goden.
De ogen zijn van rotskristal.
Jouw redenering Ranoferhotep van de Dubbele Kroon - en nièt de zonneschijf van Re-Horachte - wordt gevolgd in het boek bij de tentoonstelling 'Howard Carter before Tutankhamun' (Reeves & Taylor) omdat de ronde vorm boven de pruik eerder geschikt is voor de kronen dan voor een schijf. Het beeld wordt gedateerd in de Derde Tussenperiode of Late Tijd.

De armband(en) zou(den) wel eens kunnen.
Bijvoorbeeld:
http://www.metmuseum.org/Works_of_Art/c ... =10&dd1=10

Ik vond nu zelfs de zogezegde uitspraak van Howard Carter over het evalueren van de echtheid van voorwerpen ... het was in een brief van Cyril Aldred naar Nicholas Reeves (28/01/89) dat de eerste schreef: " Howard Carter vertelde me dat zijn manier om met een dubieus voorwerp om te gaan was dat hij dit in een opvallende plaats zette om er meermaals per dag naar te kunnen kijken. Als het goed was, dan leek het iedere keer dat hij het zag beter te worden, maar wanneer het namaak was zou het bij meer studie ervan slechter lijken."
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Postby Ranoferhotep » Sat Jun 19, 2010 8:27 pm

Eigenlijk raken we wat off-topic met dat zilveren beeld, in ieder geval bedankt voor de link, ik kan niet duidelijk zien op de foto of de armband afneembaar is van het beeld?

Oude liturgische teksten maken melding van het "aankleden" van de Goden (lees cultusbeelden) met zowel kledij, als kronen, pectoralen, scepters en armbanden. De holtes voor de scepters zijn duidelijk te zien in de handen. (sorry dat ik even geen bronvermelding kan geven, oude kennis) Het feit dat ik ook melding maak voor het plaatsen van een kroon komt door de uitstulping. Bij een beeld van Ra, waarbij men dan een zonneschijf plaatst zou ik er van uitgaan dat er een inkeping is om de discus vast te zetten.
Moet eerlijk toegeven dat ik weinig van dergelijke beelden ken, toch in deze uitvoering. Het was voor mij dan ook een "ontdekking" :D

On-toppic

Ik vond nu zelfs de zogezegde uitspraak van Howard Carter over het evalueren van de echtheid van voorwerpen ... het was in een brief van Cyril Aldred naar Nicholas Reeves (28/01/89) dat de eerste schreef: " Howard Carter vertelde me dat zijn manier om met een dubieus voorwerp om te gaan was dat hij dit in een opvallende plaats zette om er meermaals per dag naar te kunnen kijken. Als het goed was, dan leek het iedere keer dat hij het zag beter te worden, maar wanneer het namaak was zou het bij meer studie ervan slechter lijken."

Hoe meer ik naar dit glazen beeld (hoofd) van Amenhotep III (levensgroot) kijk, hoe minder ik er van overtuigd ben dat dit authentiek is. Ben geen kenner echter, zijn er gelijkaardige beelden hoofden van die grote (omvang) bekend?
Ranoferhotep

Postby Philip Arrhidaeus » Sun Jun 20, 2010 7:30 pm

Ranoferhotep schreef:
Oude liturgische teksten maken melding van het "aankleden" van de Goden (lees cultusbeelden) met zowel kledij, als kronen, pectoralen, scepters en armbanden. De holtes voor de scepters zijn duidelijk te zien in de handen. (sorry dat ik even geen bronvermelding kan geven, oude kennis)
Hier kun je 'het dagelijks ritueel' goed volgen:
http://www.lesphotosderobert.com/Egypte ... itual.html

Het was voor mij dan ook een "ontdekking"
Misschien iets gelijkaardigs:
http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/26.7.1412
http://www.britishmuseum.org/explore/hi ... f_amu.aspx
viewtopic.php?f=6&t=729

Hoe meer ik naar dit glazen beeld (hoofd) van Amenhotep III (levensgroot) kijk, hoe minder ik er van overtuigd ben dat dit authentiek is. Ben geen kenner echter, zijn er gelijkaardige beelden hoofden van die grote (omvang) bekend?
In glas denk ik niet. Maar indien dit een vervalsing zou zijn, zou het een heel slimme zijn.
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Postby Ranoferhotep » Mon Jun 21, 2010 12:49 pm

Eerste beeldje van Amon ken ik, heb er trouwens een kopie van thuis (niet in goud natuurlijk)
Wordt wel niet beschreven als "cultusbeeld"

Tweede beeldje kende ik niet, nog nooit in het BM geraakt helaas. Dat wordt wel beschreven als een "cultusbeeld"

in '93 ben ik naar het Grand Palais in Parijs gaan kijken naar de tentoonstelling over Amenhotep III. Daar waren redelijk wat glazen voorwerpen te zien, en naar ik mij herinner toch allen vrij klein van formaat. Jammer genoeg de officiële catalogus niet kunnen kopen, zeer lijvig boek, maar was verschrikkelijk duur. Wel de kleine catalogus aangeschaft, wat me daar bij opvalt dat die glazen (eigenlijk zouden we over glaspasta moeten spreken) voor werpen gemaakt werden in "mallen"
Ranoferhotep

Postby Rozette » Mon Jun 21, 2010 6:25 pm

Ranoferhotep welkom op Pr Kmt :D !!!

Ranoferhotep schreef :
in '93 ben ik naar het Grand Palais in Parijs gaan kijken naar de tentoonstelling over Amenhotep III. Daar waren redelijk wat glazen voorwerpen te zien, en naar ik mij herinner toch allen vrij klein van formaat. Jammer genoeg de officiële catalogus niet kunnen kopen, zeer lijvig boek, maar was verschrikkelijk duur. Wel de kleine catalogus aangeschaft,...........

Bedoel je met officiële catalogus dit onderstaand boek?
Image

Ben zelf niet naar de tentoonstelling over Amenhotep III geweest, maar ik heb me wel enkele jaren geleden "Egypt's Dazzling sun, Amenhotep III and His World gekocht .
Prachtig boek :D !!!
In hoofdstuk 12, "Glass Vessels" pg. 373-392 heeft men het uitsluitend over glazen vaasjes en glazen kohl tubes. Er zijn geen verwijzingen te vinden in dit hoofdstuk naar andere voorwerpen in glas uit de regering van Amenhotep III.
In hoofdstuk VI, Small-scale statuary pg. 193-214, staat op pagina 199 wel een foto afgebeeld van het klein blauw hoofdje van Amenhotep uit het Calouste Gulbenkian Museum Lissabon(Portugal).
Image

Blauw glazen staander (voor beeldje?) regering Amenhotep III, zou zich in het British Museum moeten bevinden. Ben niet echt zeker,omdat ik ook een verwijzing gevonden heb dat deze staander zich in een prive-collectie zou bevinden.
Philip, je hebt toch toevallig geen foto genomen van dit voorwerp bij je laatste bezoek aan het British Museum.
Ik kan me niet herinneren dat ik deze staander daar gezien heb toen Kirsten en ik het British Museum bezochten.
Image
Rozette

Postby Ranoferhotep » Mon Jun 21, 2010 7:35 pm

Dank u Rozette, voor de hartelijke verwelkoming.

Ik weet het niet of het dit boek was, '93 is nu ook al een aantal jaar terug. Er lag een inkijk-exemplaar dat ik even doorbladerd heb, maar de prijs van het boek, was me toen iets te hoog, en mijn budget (was 23) iets te klein. Ik meen me te herinneren dat het wel een typische catalogus was, met achtergrondinformatie, over de tentoonstelling. Je kan dat wel terug vinden in de kaft of op de eerste pagina's of dit een catalogus is naar aanleiding van de tentoonstelling. Daar zou wel een vermelding moeten in staan. De tentoonstelling liep van 6 maart tot 31 mei 1993. De officiële benaming er van was "Aménophis III: Le Pharaon Soleil"

Ik heb toen de kleine "officieuze" cataloog gekocht, een speciale editie van "Connaissance des arts", met een aantal foto's van de tentoongestelde werken, en vrij veel achtergondinformatie ook. Boekje van 66 blz.
Ranoferhotep

Postby Philip Arrhidaeus » Tue Jun 22, 2010 5:14 pm

Rozette wrote:Blauw glazen staander (voor beeldje?) regering Amenhotep III, zou zich in het British Museum moeten bevinden. Ben niet echt zeker,omdat ik ook een verwijzing gevonden heb dat deze staander zich in een prive-collectie zou bevinden.
Philip, je hebt toch toevallig geen foto genomen van dit voorwerp bij je laatste bezoek aan het British Museum.
Ik kan me niet herinneren dat ik deze staander daar gezien heb toen Kirsten en ik het British Museum bezochten.
Image

Ik herinner me dit ook niet, Rozette.
Maar dat wil niet veel zeggen hoor. :oops:

Heb je enig idee van de afmetingen van die glazen staander'?
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Postby Rozette » Fri Jun 25, 2010 7:22 pm

Philip schreef :

Nee, Philip geen enkel idee .
Ik heb ook verder geen info meer gevonden over deze glazen staander, beetje raar eigenlijk :? .
De enige verwijzing die ik heb is (Mehlman 1982 : 32) en komt uit Ancient Egyptian materials and technology Door Paul T. Nicholson,Ian Shaw, pg. 196.

Heb op naam van Felice Mehlman een boek gevonden "Phaidon guide to glass 1982, Phaidon Press Oxford" hier komt waarschijnlijk de info over de glazen staander uit die in het boek van Paul T. Nicholson en Ian Shaw staat.
Ik heb mij het boek kunnen bestellen aan een gunstig prijsje,verzending kost mij meer dan het boek zelf :D
Nu nog afwachten wat er in het boek staat over deze staander.Ik laat het je zeker weten.
Rozette

Postby Philip Arrhidaeus » Fri Jun 25, 2010 9:00 pm

Rozette schreef:
De enige verwijzing die ik heb is (Mehlman 1982 : 32) en komt uit Ancient Egyptian materials and technology Door Paul T. Nicholson,Ian Shaw, pg. 196.

Daar staat: "Voor shabti's is beduidend meer glas nodig dan voor kleine vazen, alsook vaardigheid voor hun afwerking, en hetzelfde geldt voor de glazen staander van Amenhotep III (private collectie) welke mogelijk gediend heeft als basis voor een figuur (Mehlman 1982:32)."

'Mehlman 1982' is inderdaad
Mehlman F., 1982. The Phaidon Guide to Glass, Oxford: Phaidon.

Goed dat je zegt dat het over die staander gaat, want ik zou het nièt geweten hebben.

Maar ik vroeg me af of die verwijzing slaat op een bespreking van de 'figuur', dan van de staander ... of hopelijk allebei.
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Postby Rozette » Thu Jul 01, 2010 10:38 am

Philip schreef :

Ik heb het boek van Felice Mehlman, Phaidon guide to glass 1982, Phaidon Press Oxford hier voor mij liggen en veel wijzer ben ik nog niet wat betreft de glazen staander van Amenhotep III.

In het boek staat "niet vermeld" waar deze glazen staander zich bevindt (museum of prive-collectie?).
Op pagina 32 staat alleen een foto van de staander met beperkte uitleg.
Quote :
Egyptian blue glass stand, inscribed in hieroglyphics with a prayer and the cartouche of Amenhotep III (c. 1411-1375BC). This piece is extremely rare, being one of only a handful of glass objects surviving from c. 1400BC.
It may have been used as the base for a small figurine; 2' 1/3 in high (5,9cm).

Dit lijkt me absoluut geen grote staander te zijn :o ! Maar meer een staandertje :lol: .
De verwijzing naar "base for a small figurine" had een belletje moeten doen rinkelen, denk je ook niet Philip :wink: ?
Rozette

Return to Nieuwe Rijk